Januari 2018
God fortsättning...
I år är det 20 år sen den här ponnyn tog guld på SM i dressyr (både ute och inne).
Ponnyn är förstås Juno Rory RC 56. Han torde vara rasens mesta mästare genom tiderna. Totalt 9 SM-medaljer, varav 5 guld och med 4 olika ryttare. Svårslaget!
Han får därför pryda omslaget till årets första månad. Jag ser fram mot ett roligt Connemaraår, med framgångar på tävling för vår ras, samt äntligen RIKS igen!
Fina Juno Rory. Vi var två kompisar som 1999 betäckte våra ston, Ambrosia och Brolötens Maliner med honom. 2000 föddes med några dagars mellanrum Golden Garlic och Miss Fifty. Golden Garlic blev ju godkänd hingst och Miss Fifty flyttade till Norge.

#1 vad hände med GG sen? Visst kastrerade han?
#2 Enligt rykten kastrerades han. Uppfödaren har inte haft någon kontakt med den senaste ägaren, så OBS det är inget jag säkert vet.

GG var en hingst som gärna hade fått användas mer för min del. Jag såg honom lite då och då när han tävlade här i trakten och han var alltid lite av en favorit för mig.

#5 Fin bild på en fin kille!

#2 & 3 Ja, han kastrerades 2016, och togs tyvärr bort 2017.
Har funderat på att tillägna Juno Rory den här tråden . De flesta känner ju till hans egna prestationer, men kanske inte lika mycket om avkommornas. Jag tänkte isåntfall uppdatera ursprungsinlägget med lite fakta, och sen kan den som vill fylla på med bilder av hans avkommor. Vad tror ni om det?

#5. Det var verkligen en riktig Connemaralook!

…och senskimmellook ;)

#10 När är det fotot taget? Vet du något om Ginger, om hon lever fortfarande?

#9 Riks 2009 om jag inte minns fel.

Jag har en Juno Rory-avkomma, Hollywood Barbie Q f-07 och har haft hennes helbror Juno Rock n Roll f-09.
Barbie är min hjärteponny! Har haft henne sen september-11 och tillsammans har vi flera placeringar i LB-MsvC, vinster i LB-LA på över 70%, starter på +60% i MsvB och 2016 vann vi connemara-SM. Hon är således välmeriterad och hennes stora plus är hennes ridbarhet och härliga psyke. Lite roligt är dessutom att vi börjat träna för Jeanna Högberg som tävlade Juno Rory och tog en massa Medaljer med honom!

Eftersom jag var så nöjd med Barb köpte jag hennes helbror när han ar tre år. Han hade då gått sitt treårstest och hoppat till sig 9-9. Tyvärr blev inget som planerat med honom då han direkt fick problem med sina bakknän. I efterhand tror jag snarare att han skadat sig högt runt korset och fick sekundära problem med bakknäna. Otroligt synd då han var väldigt vacker med mycket utstrålning!

Härliga Barbie! Hon var så fin när ni vann Connemara-SM!

Kul tråd !
Ja nu laddar vi för ett nytt Connemaraår !
Jag hoppas få träffa många av er på någon av årets aktiviteter 🙂.

Av någon fånig anledning kunde jag inte uppdatera ursprungslägget 🤔
JUNO RORY RC 56
Jag såg aldrig Juno Rory under de framgångsrika medaljåren, men däremot flera gånger under hans första år på tävlingsbanan. Han stod i Bro, utanför Stockholm för utbildning, och tävlade ofta här i distriktet. Han kom dit som 5-åring, och redan året efter hade han plockat ihop mer än 300 poäng, och låg 6:a på rankingen i kat C. Märit hette ryttaren, och hon hade också en egen Connemara (Kilkenny) som hon tävlade dressyr med.
Juno Rory har 59 rasrena avkommor i Blå Basen och bland dem finns 5 diplomston. Arda’s Beamish (u Hagens Nelina), helsyskonen Lowis Early Grey o Lowis April Star (u Lowis Valerie), Lidens Belline Rose (Lidens Cam Belline) och Sjödalens Magnolia (u Manette), som sedemera blev hingstmor.
Placerade tom i FEI-klasser är Royal Dancer (u Dancing Belle), Brolötens Noblesse (u Molly), Ally Mc Coist (u Brolötens Aloe), Myrrha (u Mykéne II), Golden Garlic RC 97 (u Ambrosia), Moliere (u Brolötens Samba), Tango Rory (u Ulricedahls Tekla) samt Dancing Shadow (u Dancing Queen). Hollywood Barbie Q (u Barbie Jane) går MSV dressyr bland ridhästar (se inlägg 15).
På hoppsidan är det Brolötens Cloetta (u Molly) som har utmärkt sig med segrar och placeringar tom MSV A. Royal Fighter (u Cherie) har också placerat sig i MSV klass. Molliere har lagt dressyrskolan på hyllan, och hoppar nu LB-LA.
Hela 9 Medaljer i SM blev det som redan sagts.
1991 GULD – Sara Johansson
1992 BRONS – Sara Johansson
1993 SILVER - Sara Törnäng
1994 SILVER - Jeanna Högberg
1995 SILVER - Jeanna Högberg
1996 GULD - Jeanna Högberg
1998 GULD - Emelie Brolin (ute)
1998 GULD - Emelie Brolin (inne)
1999 GULD - Emelie Brolin (inne).
1999 blev det även en individuell bronsmedalj på NM
Under åren 1991 – 1999 samlade han med sina ryttare ihop mer än 4000p. Rankad bland de 10 främsta dressyrponnyerna alla kat 5 ggrr under dessa år, och ej på listan men med ”särskilt omnämnande” 2 ggr.
Juno Rory var helbror till Rolls Royce. Född 1982 hos fam Wilsson e Rory Ruadh
u Brantshammar Juli. Han inköptes som föl av Therese Ravander (som fö red SM i fälttävlan 1986 på Athos RC 25), och hon ägde honom hela hans liv. De sista 5 åren stod Juno Rory på station, och han togs bort 28 år gammal, hösten 2010.

En liten korregering, Juno köptes av Catarina ( storasyster till Therese ) 1984 & kom direkt till stallet efter riksutställningen på Hagens stuteri. Jag & min bästis höll ju till i stallet ( Löwsta torp ) & Juno blev ju den lilla odågan som alltid smet ur hagen . Hade en väldig teknik på att åla/krypa under staket 😂 Jag har många berättelser & bilder från den tiden, får ta det en annan gång när jag har bättre med tid.

Jag blandade ihop dem för en kort stund😎 såklart var det Catarina som ägde Juno Rory och lika såklart var det Therese som red Athos.
Däremot fick jag det berättat för längesen att Catarina köpte honom som föl, men man ska väl aldrig riktigt lita på vad folk säger…
Hoppas du får tid att skriva lite om den tiden 🙂

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh Fina Juno!
Tänk att det såg jag på en gång, ingen annan hade den nacken och de pyttesmå öronen :)
Fäster en film jag överfört från VHS.
Det är på Brolöten 1998 när de vann NFB cupen, han och fröken Brolin.
Notera musiken de inleder med, självförtroendet har det aldrig varit något fel på ! :)

Nä, svårslagna attiraljer! Har alltid undrat var de kom ifrån…
Tack för att du visade filmerna. Jättekul att se!

Detta är första gången jag träffade på Juno. Då nere hos Fam. Wilsson i Skåne. Det var tidig sommar-84. Han gick tillsammans med en annan 2års hingst vid namn Blueberry ( oxå efter Rory Ruadh ) Vill då minnas att bägge var till salu, men någon hingst var vi inte intresserade av . Däremot köpte vi ett 3års sto, även hon efter Rory Ruadh 😃

Snällare ponnyhingst än Juno fanns nog inte, men lite hyss hade han ändå för sig ( iallafall i unga år ) När han som 2-åring kom till stallet fick han gå ensam i en hage. Något han inte var van vid, hade ju alltid haft sällskap tidigare. Men i stallet fanns två Connemaraston & en sent kastrerad halvblodsvalack, som hatade allt vad andra hästar av manligt hette. Trodde han firtfarande var hingst, kunde bara gå med ston & betäckte även dem vid varje brunst ( inget ovanligt på den tiden ) Juno hade ju skittråkigt ebsam i sin hage & lärde sig snart att smita. Hade en väldig teknik på att krypa under. En dag när jag & min kompis var ute o red på halvblodet & ett av stona, så upptäcker vi Juno ståendes mitt i en havreåker. Säkert 1-2 km hemmifrån stallet. Vi fick sätta en himla fart hem igen ( var ju på bort) lämna hästarna vid stallet & ta cykeln tillbaka & försöka fånga in en liten ponny som inte alls ville slita sig från havren 😝😂

Oj, jag skriver på telefon, blir lite stavfel här o där ser jag 😂 En annan gång när Juno kom lös ur sin hage, stog jag utanför stallet o borstade ett av stona. I all panik försökte jag snabbt få in stoet i hagen , men precis i grindhålet slår stoet tvärstopp. Superbrunstig & Juno var inte sen att hoppa på . Då vaknade halvblodsvalacken i hagen till liv & skulle gå till anfall på Juno & där i mellan dem stod jag , ensam & 14 år & försökte hålla isär dem. Tack o lov hörde den gamla damen som bodde i huset brevid mig skrika & gorma & kom till undsättning ( med kvasten ) Ingen skada skedd & inget föl heller blev det tillverkat. Men några år senare fick Juno träffa samma sto igen & de fick två föl tillsammans 😃

Tack för berättelser och bilder!