Längd på namn
Jag har massor med tid att fundera nu när jag fölvakar. Inte alltid så mycket att dela med mig av men jag kom att tänka på det här med namn och namnlängd. När jag var liten ville inte mormor att namnet skulle överstiga 19 tecken, vilket innebär att efter stuterinamnet hade man 7 tecken tillgodo. Finns det några sådana bestämmelser eller är det nått man inte längre följer? Jag kan ju inte ringa mormor för att fråga det såhär mitt i natten ;)

Vet faktiskt inte alls svaret på din fråga, men jag tänker mig att det kanske var av praktiska skäl. Till exempel, om namnet är för långt kan det bli problem att få plats med det på namnskyltar, man vill ju ogärna dela upp namnet på två rader, det är ju inte särskilt snyggt.
Sedan vet jag inte hur det var förr i tävlingssammanhang, i den analoga världen skulle det kunnat ställa till problem kan jag tänka mig.

SPAF hade tidigare en regel (eller om det var rekommendation) om max antal bokstäver i ponnyns namn.
#2 det var satt ett maxantal för att ponnyerna skulle kunna behålla sina namn i tävlingsstatistiken, "gamla" SPF:s system klarade max 19 tecken, sen klipptes namnet av…

Jag har hört att 19 tecken (inklusive blanksteg) är något som appliceras på fullbloden, därav att en del av dem har hopskrivna namn för att alla bokstäver ska få plats.