God Morgon 30 maj
Vädret är på gränsen till overkligt. Folk har börjat bada i Sth och tunnelbanan är bastulik, man lär sig att tänka bort värmen.
I går var det Yuppies tur för skoning. När den var klar tog vi en fika tillsammans jag och min hovslagare. Då fick pållen beta runt stallet, bästa trimmern någonsin. Efter fikat såg jag inte till Yuppie, helt enkelt beroende på han hade självmant gått in i en öppen box, synd att man inte bär på sin telefon lite oftare. Han var så underbart söt där han stod med spetsade öron.
Det är väl inte så ofta man önskar ridhus på sommaren, men nu är det faktiskt ett sådant tillfälle, jag avbokade lektionen just pga värmen. Vi tog en tur genom samhället, otroligt nyttigt, med Opal som handhäst. Sommartröttheten var som bortblåst och det blev tryck i hästarna. Tänk så glada alla blir av att se hästar! Mycket hyggliga medtrafikanter, läskigast var nog arboristerna högt uppe i ett jätteträd, med motorsågar och allt.

Härligt med sommarväder. Gårdagens kvällstur på cykel var helt fantastisk. Men växterna i trädgården börjar se lite sorgsna ut.

Morgonpass i stallet. Ikväll blir det vaccination av ponny.
Igår var det avmaskning, så jag tror inte jag är SÅ poppis just nu.
I år hade ponnyn enbart bandmask, medans hon inte behövde avmaskas alls förra året, varken på vår eller höst.
Hur har det sett ut för er andra? Är parasiterna ett stort problem?
#3# jag väljer att avmaska i höst istället. Har gjort koll i en massa år och bara något år för bandmask. Flocken är ju samma och de är vuxna sedan en massa år. Jag var på föreläsning för kanske femton, tjugo år sedan när detta med kontroll var nytt. Vet. var parasitolog? på SLU och det var nystart på en helt ny och bättre metod, precis som tandkontrollen. Mina går ändå i relativt liten hage på höst och vinter.
Själv kollade jag inte masken, men väl en dos stelkrampsvaccin, en booster tror jag det kallas. Min kompis sa att hon hade ett livsvarigt skydd? finns det det Gerd? Du är ju i branschen. Att man har kvar i kroppen det förstår jag, men varför ska man då vaccinera? Jag blir brydd.
Mina är kollade för mask. I år hade både Pemberley (9 år) och Mallan( 28 år) 0. Första året med 0 på Pemberley, Mallan har haft 0 varje år sedan vi började kolla, kanske för 10 år sedan. De har ändå bytt lite hagkompisen!

#0 och #2 Sötisar!!
Jag tror det har varit lite mindre varmt idag? Har sovit hur bra som helst, och är taggad för ytterligare en natt. Kanske inte jobbsugen, men taggad av vetskapen att det kommer in lite extra kosing. Pensionen ger ingen guldkant i tillvaron direkt…
Sen tycker jag att det är dags för REGN! Yr.no lovar det till lördag em här, men det lovade de förra veckan också, utan att det kom en droppe.
Fö jobbar jag hårt med att få samtycke på bilderna. Att det skulle bli så krångligt?
☀️+23 i Uppsala
Ha en fin kväll!