Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 614 ggr
RC71
0

Godkväll 11 juni

Tio droppar regn kom i morse och dom dunstade bort lika fort . Hur ska detta sluta …?

För övrigt rullar allting på här och fölungen växer så det knakar . Snart dags för föl nr två .  Ni glömmer väl inte anmäla till Riksen ? Sista anmälningsdag 1 juli .

GE
0

Det kom en skur på 10 min här mitt på dagen. Tänk om det hade fått fortsätta!

Vem är nr 2?

RC71
0

13 mm i Grillby så här långt. Långarnö Decibel är dräktig m Verdi. Beräknad månadskiftet .

Märit
0

Denna dag 11 juni gick vår dröm i kras. Den höll nästan hela vägen. Ett föl efter gentlemannen Frederiksminde Hazy Chance och undan vår mycket trevliga Rhonda. Det höll nästan hela vägen. Ett fint sto föddes, men vi var inte där och fosterhinnan brast inte. Rhonda var felaktigt beräknad till en månad senare och gick fortfarande i stoflocken. Trots att Rhonda tycktes oss inte tjock och tung var det ett stort och präktigt stoföl. Så frustrerande att det hände! Men kanske hade det inte gått annorlunda om vi haft rätt beräknat datum. Vi hade inte börjat att kolla mer än en gång om dagen och det fanns inga signaler alls kvällen innan. Rhonda repade sig dock snabbt. Stor besvikelse!

monsterpony
0

#3 Så tråkigt. Beklagar verkligen att det gick så. Tur att Rhonda repade sig i alla fall.

RC927
0

#3 Åh vad tråkigt att höra. Men tur att Rhonda mår bra.

GE
0

#3 Fy så grym naturen kan vara! Så tråkigt!! Beklagar verkligen…

Märit
0

Hur vanligt är det att fosterhinnorna inte går sönder undrar jag…

RC71
0

#3 Så oerhört sorgligt ! Ledsen för eran skull ..

#7 Det är nog inte så vanligt alls . Det rör sej nog oftast om  en redan från början svag fölunge , eller dödfödd .

Märit
0

#8 Hon såg så kraftig och präktig ut och allt verkar ha gått lätt ftersom Rhonda var så opåverkad, så det är svårt och förstå att hon kunde ha dött innan förlossning…

Mellanbror2004
0

Min tränare var med om samma sak, hon berättade för mig om den fina hingstungen. och berättade hur hon gråtit. Ska ni inte pröva med Chancen en gång till eller klarar han inte det? Förfärligt synd om Er, det hela är ju bara så onödigt känns det som, men man har ju inte alla svar, då vore livet enkelt. Ibland är man avundsjuk på hästarna, de accepterar död och sorg på ett annat sätt och går vidare. Jag skötte om ett sto en gång som fick sin fölunge för tidigt, hon var deprimerad och sökte den lilla hela tiden i några dagar.

RC71
0

#9 Vet ni hon inte var för tidigt född? En månad innan är dom ju tämligen fullgångna.

Märit
0

Nej, jag vet inte det. Hon var enligt min uppfattning större än våra tidigare föl och väldigt klar. Men jag kan förstås ha fel om det är som du säger att ett föl är fullgånget redan en månad innan. Jag trodde att det skulle synas om det var en månad kvar.

GE
0

#7 Jag har varit med om det en gång (en Isis). Hinnan var hel när fölet tittade ut, men han sparkade sönder den själv och fick ut nosen själv också. Jag tycker det låter konstigt om ett levande och piggt föl inte skulle ha gjort någon åverkan alls på hinnan. Därför tror jag att du ska utgå från att fölet dog i magen. Kanske hade navelsträngen trasslat sig så att det uppstått syrebrist?

Hur som helst, fruktansvärt sorgligt är det….

Märit
0

Ja, jag ska väl räkna med det, men ingen snodd navelsträng och lite hål vid bakhovarna. Frambenen över huvudet. Fosterhinnan var seg…