Godmorgon 1 juli
Som GE skrev i juli 2018, nu vill vi verkligen ha regn…
Nu är hjärnan rätt mör, i fredags var det sista dagen på jobbet innan semestern och igår hade klubben dressyrtävlingar där jag var tävlingsledare, så jag känner mig som en punkterad ballong för tillfället. Det har varit extremt mycket på jobbet de senaste veckorna, 99% roliga saker, men det är inte nyttigt att bara plussa på flexen vecka efter vecka även om det är roliga saker.
Idag blir det en lugn dag med planerad avslappnad ridtur i skogen. Om jag orkar ska jag kanske slå lite gräs i trädgården. Det är ju iallafall lagom temperatur för det, och det är ju hjärnan som är trött inte kroppen 😎
Igår kollade jag av på distans hur betet i Småland ser ut (vi ska ju ner strax) och det ser ju inte så bra ut. Vi kommer nog att klara oss under de här veckorna, men det blir mer jobb för oss (mig). Det verkar som att vi får stängsla in lagårdsplanen också, och ev fråga en annan granne om vi kan stängsla in delar av det fd betet/vallen bakom vår lagård (som tillhörde "vår" gård innan avstyckningen) som inte använts på nästan 15 år, och då enbart som fårbete under 2 år. Det växer rätt mycket sly, men det finns en del bete också. Men hen är lite knepig att ha och göra med enligt utsago så vi får se hur det blir. Det finns även ett tredje backup-bete, men som sagt var då blir det till att stängsla mer och det ligger lite längre bort, och vi måste höra med grannen (som inte är samma farbror som ovan) som äger marken också såklart, men det är också gammal betesmark som inte nyttjats på ett tag och vi känner grannen väl.
Det känns ju jäkligt bra att jag köpte ett nytt elaggretat med solceller och batterier i våras, man blir ju lite mer flexibel då.

Usch ja. den här torkan är förskräcklig. Hur ska det sluta? Inte lätt att få ner stolp i den hårda backen heller, men skönt att det finns en backup-plan i alla fall…

#1 Det blir plaststolp, och de brukar funka att få ner även när det är hårt i backen.

Det värsta är om det är så hårt att metallpinnarna viker sig när man trampar ner dem. Så var det en gång när jag skulle hjälpa en kompis. Vi förstörde flera pinnar innan vi kom på att använda en borr att göra hål med först. Ner med lite vatten i hålet sen, och pinnarna satt som gjutna. Hennes make blev mäkta imponerad ;)

#3 Det var ett bra tips. Fördelen för oss kommer vara att det inte är lera utan morän vi ska sätta pinnarna i, så även om marken kan vara hård är den inte betong.