Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1542 ggr
monsterpony
0

God morgon 8 juli

Ett inte obetydligt regnfall i går och visst ser väl gräset lite grönare ut, eller är det bara inbillning? Lite svalare väder, men soligt och fint. Inte ett enda måste utan idag blir det bara pyssel efter hur inspirationen faller på.

liljegren
0

Inget regn här. Betena är så torra. Glad över vänliga bekanta som låter oss nyttja deras marker. Här väntar vi på att ankhonan ska ruva klart. Har även 4 ruvningsgalna hönor som ligger på 2-3 ägg var.. blir hängt nässlor på tork åt hönsen tills i vinter. Glad över att vi fått ihop vårt foder men också ledsen över dom som ännu inte löst det. Vågar inte sälja en enda bal förrens i vinter. Förra året var väldigt mkt av vårat foder dåligt och det slutade med att vi fick jaga foder mot vårkanten.

GE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Inspirationen tog dig inte på en tur till Västervik? Då hade du kunnat fota några fina Connemaror. Den här tex som placerade sig i MsvB (bild från JumpClub).

Jag slängde iväg ett mail till datainspektionen, och frågade specifikt om bilder i samband med tex referat på en ideell förenings hemsida.  Svaret jag fick var absolut värdelöst. Jag fick i stort sett bara veta att en personuppgift kan vara ett foto men även ett namn. Vilket jag redan visste + att samtycke krävs..

Sen finns det något som heter intresseavvägning, som de hänvisade till med den här länken. Om personuppgiftsbehandligen är "nödvändig för berättigade intressen" mao att skriva namn på ryttare och häst till bilden. Det kan man ju säga är nödvändigt i ett referat. Det är dock inte fotografens sak utan föreningens.

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-foreningar-och-sma-organisationer/

GE
0

#1 Vad är det för sorts ankor ni har? Jag gillar ankor, speciellt om de är flerfärgade. 

Ja, det är hemskt för dem som inte har fått tag på något ännu, och som dessutom kanske har slut på både hö och bete nu och måste börja stödutfodra.

Jag har kompisar, pensionärer numera som inte har några djur sen flera år tillbaka (förutom två hästar). De har dock fortsatt att ta in och sälja hö, och folk har varit som galna i år. De prioriterade vänner som de visste hade stort behov just nu, och bad att de i sin tur skulle tänka efter om de kände några med lika stort behov.

Några som hörde av sig blev väldigt aggressiva när de hörde att allt hö redan var slut. En krävde sms/telefonlistor, för att se att det har gått riktigt till, dvs att ingen fått köpa som hört av sig 2 min senare! Jag kan absolut förstå desperationen, men nog måste man väl kunna uppföra sig som folk ändå??

liljegren
0

#3 Men usch.. jo har varit rätt otrevlig stämning i flera olika forum.. stress kan verkligen plocka fram otrevliga sidor hos folk :/ Myskankor. Hanen är helvit. Rätt opraktiskt för han är en riktig skitgris och badar inte alls lika gärna som damerna.

RC71
0

Jag fick i dag 328 småbalar mot normalt 1200 på samma yta . Säger allt! Man skulle väl behöva låsa in dyrgriparna med tanke på att det nu förekommer stölder av foder och andra bedrägerier pga bristen.

monsterpony
0

#2 Det känns som om de inte alls har tänkt på möjligheten att privatpersoner vill kunna publicera personuppgifter = foton.

#5 Det är verkligen illa!! Skulle tyvärr inte förvåna mig om man fick höra om folk som har försökt norpa lite från oövervakade förråd. 😕

Man kanske skulle ha några balar hö som meeting-pris på Riksen… 😉

GE
0

#6 Skillnaden är egentligen bara att man  numera måste ha samtycke för att få publicera en bild. Jättekrångligt om man inte är ansluten till equipe tex.

Ska du fota på riksen/tävlingarna? Be att de skriver om samtycket i meddelandet till utställarna/ryttarna. Då kan de pricka av dem i sekretariatet. Det allra bästa är förstås om det finns ett dokument som de kan skriva under JA/NEJ. Helgarderat!

Jag tänker åka och fota på Sportriders i helgen. Jag kommer att skriva ut nåt snyggt på papper och fråga om jag får sätta upp vid sekretariatet. Det är omöjligt att hinna fråga under tävlingens gång, så jag hoppas att Connemararyttarna fotograferar av mitt papper och kontaktar mig sen.

GE
0

#Bedrövligt 😕

monsterpony
0

#7 Jo, jag har funderat lite på hur man kan bäst kan lösa samtycket för riksen.

GE
0

#7 Jag lade upp det här på Nordiska sidan på fb igår. Det är flera som hört av sig redan :) och även ett par som inte ska tävla i helgen, men som ska vara med på riksen. Jag skrev till dem att du ska fotografera där, och att det kommer att gå att ge sitt samtycke på plats i någon form. Så nu fick du något att jobba på ;)

Det räcker egentligen med att det står om samtycket i meddelandet, och att de som inte vill säger till. Huvudsaken är att folk får info och kan välja.

Väldigt irriterande att jag har skrivit fokus med stort F! Plus att när jag googlar på webplats ser jag att det stavas webb. Det går ju att rätta till enkelt till nästa gång, men nu har jag dragit ut dem till den här tävlingen, så det får vara!

monsterpony
0

#10 Så bussigt! Stort tack för hjälpen!

liljegren
0

Mamma anka är mindre glad över att jag kikar på hennes bebisar