Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 540 ggr
GE
0

God Morgon 25 juli 2017

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Redan + 22 här och varmare lär det bli. Yr.no har flaggat för regn till helgen, men mängden har redan minskat :( Försvinner väl helt i vanlig ordning…

Igår ringde en snäll människa och upplyste om att det stod ett lamm på hennes stallplan. Mycket riktigt så fattades det ett bagglamm i hagen. Vilken promenad han var ute på, och tänk vilken tur att han inte blev påkörd. Vi ställde honom i skuffen på bilen, och jag fick stå på knä i baksätet och stötta honom. En så lugn och fin kille, han stod stilla hela vägen och lutade sig mot mig. Bilen bakom oss körde väldigt nära och  stirrade misstänksamt, kanske trodde de att vi var fårtjuvar ;)

Inför riksen. Det är kul att kolla bakåt i stammarna och se ättlingar till de fina gamla stona. Här är ett som ligger bakom ett par av årets deltagare.

Stoets namn? Finns det fler?

monsterpony
0

Här sprängde vi 30-strecket redan vid 11-tiden… Det kommer att bli svettigt i Norrköping på fredag i alla fall om prognosen står sig. Tänk på att dricka mycket alla ni som ska vara med!!!

#0 Ja, visst är det kul att gräva i stammarna! Stoet verkar bekant, fin liten märr, men jag vågar nog inte gissa på vem det kan vara… Behöver nog någon ledtråd först.

RC927
0

Över 30 grader här med! Duktigt av alla som tar sig till Norrköping med häst i den här hettan. Jag håller mig gärna inomhus dagtid eller i vatten! Mallan är också gärna inne, det kommer hon till grinden och talar om! Hoppas att SMHIs prognos stämmer till helgen! Jag tänkte att GEs sista mening i inlägget kan vara en ledtråd?

liljegren
0

Hörde något om regn till helgen men det lär säkert hinna ändra sig Vi funderade på att åka men vi behöver fortsätta stänga beten till fåren. Det går åt en del när det inte bara är tackorna..

MrsM2
0

Jag tror jag vet <3 . En smålänning vid tygeln i alla fall :) .

MrsM2
0

… så kul med så många nya ponnyer och ansikten på årets RIks. Som ansiktsbklind blir det en utmaning men tveka inte att ta en pony chat med mej på plats i Norrköping. Ska vara speaker och lite allt-i-allo. C U!

RC71
0

Packar o packar Mkt som ska med till Norrköping men ingen häst denna gång.

Märit
0

Inte kommer jag iväg på Riks i år och inte heller 5-dagars i orientering, som jag var anmäld till. Och säger någon hö, så tror jag att jag svimmar. Jag har ägnat hela semestern åt att söka plättar med gräs, någon som slår, lånat en vändbare, köpt en balpress(!), och sedan använt utrustningen. Vi har sökt lagringsställen, städat ur lador, kånkat balar och räddat uteliggande balar från regn! Nu har vi ett moment kvar. På fredag balar och lagrar vi det sista höet och hoppas då på att ha fått in 15 ton. Rätt bra ändå för att vara noviser. Vi har laddat upp rejält med lusern, för någon kvalitet tror jag inte det finns i 15-åriga trädor. Men beten har vi tack och lov och på lördag kommer regn säger prognoserna. Hoppas på en mild höst utan ftostnätter. Värmerekord i Gävle idag. Termometern sa 33 grader långt in på kvällen. Höarbetet gick med våtklutar och isvattenflaskor förvånansvärt bra!

RC71
0

#7 0j vilken bedrift ! Vi kommer sakna dej i Norrköping Märit .

GE
0

#2 Det fanns ingen ledtråd där, men här kommer en: Födelseåret (minus 19) på denna avkomma är likalydande med stoets nummer i stamboken.

GE
0

#4 Jag är nog ganska säker på att du vet ;)

GE
0

#7  Så otroligt bra jobbat. Ni kan verkligen  vara stolta!! Jag har sett analyser  med kvoter på 6,5 - 8 på trädor, så det är bara att hoppas.  Det jag undrar över är hur höga sockerhalterna är i sådant hö? Fruktanet lagras i större mängd när gräset är stressat och inte växer pga torka. Sol och värme är ju bra för växtligheten, men saknas vatten och näring, lagrar växten fruktan tills den kan börja växa igen.

Är det någon som tänker ta/har tagit "sockeranalyser" på sitt hö?

monsterpony
0

#7 Vilken hjälteinsats! Men synd att ni måste stå över riksen.