Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettgod-morgon
Läst 501 ggr
Kjerulfia1
0

God eftermiddag 20/2

Jobbar hemma idag och det var ju ett smart drag eftersom jag fått ett envist halsont och känner mig inte alls på topp. Halsontet självmedicineras nu med ponny i flytande form, dvs den irländska maltwhiskyn Connemara. 

Imorse var det utsläpp av pållar och ridtur i skogen med M. Efter det ponnyridning, dvs styrketräning för Vanessa i blåsten. Men det gick bra. Det är lite lättare för en oskodd ponny nu när det mesta av snön och isen på stallplan och vägen har töat bort. Nu ska bara banan bli isfri och torka upp.

liljegren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen connemara men visst är hon söt! Solen har varit framme och nu kan man faktiskt se marken under snön fläckvis!

RC71
0

#1 Mkt ! :) Slut efter lång jobbardag. Hästarna har haft lerbad nästan hela bunten men att borsta dom inomhus är en ren hälsofara. Får ta det i hagen vid tillfälle.

GE
0

#1 Grymt😃söt!

Paloma II
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har Paloma och Mary fått sin massage som de får en gång i månaden av en utbildad hästmassör. Då Paloma har lätt att få spänningar i kroppen då hon stressar upp sig och blir spänd vid ridning. Sen börjar hon bli äldre (18 år i år) så att hålla henne i god form skadar inte. Mary får mest massage som underhåll och motverka eventuella skador som tävlingsponny, helt enkelt hon ska ha de bästa förutsättningarna att prestera så gott hon kan. Paloma har blivit mycket bättre i ridningen efter två års regelbunden massage och Mary är fin och fräsch i kroppen. Så härligt och se när de blir masserade, hur de njuter när det är skönt och när spänningar släpper och sen mindre härligt när det verkligen gör ont vid en spänd muskel. Denna gång var det inga större grejer så imorgon får de gå i skrittmaskinen för sen jogga lugnt på lördag. Men jag lärt mig mycket om hästens muskler under dessa två år - tänk att man aldrig är fullärd när man håller på hästar- det tycker jag är underbart. På samma sätt som Becka visade mig en ny väg att rida övningen ”klockan” som passade Paloma så bra ( hon kunde inte springa iväg i sitt tempo). Även om man vet mycket och har mycket erfarenhet så kan man alltid lära sig mer - det väcker en nyfikhet hos mig att vilja lära mig mer 🙂

monsterpony
0

#1 Söt nasse! :)