Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1000 ggr
AKWIK
0

Kvickdrag

Förr var det ju inte helt ovanligt med kvickdrag hos connemarorna. Nu sällsynt? Hur mycket berodde på okunskap om stallmiljö? Hur mycket om arv? Har ni några idéer, eller rentav fakta?

RC71
0

Jag har ingen erfarenhet för egen del av detta men däremot tror jag aldrig det funnits en kvickdragshäst på Lojsta hed tex.

Så att miljön spelar stor roll är fakta.

Hästen får inte kvickdrag över en natt utan det tar längre tid än så att utveckla.

Sen tror jag visst att precis som med människor så kan hästar vara mer eller mindre känsliga för olika allergier och här kan säkert arv spela in.

Dåligt foder och dammigt strö är ju inget hästar är gjorda för att leva på.

Tror generellt att hästägarna i dag är mer medvetena om vikten av hög kvalitet på foder och stallmiljö.

Dessutom så ringer dom flesta veterinären i tid  när hästen blir sjuk och kan då få rätt behandling i tid.

Har flera hästar i kundkretsen som är före detta kvickdragshästar.Båda i dag fullt friska så länge dom erbjuds en bra stallmiljö och bra foder.Den ena ponnyn hade blivit dålig efter en segdragen förkylning ,den andra hästen hade fodrats med mögligt hö hos tidigare ägare.