Har du något eget avelsmål?
Att föda upp connemara innebär inte att alla uppfödare har samma avelsmål eller idéer om vad man vill behålla för sin egen avel. Vet t ex en dam som väljer att spara det sto som skiter på rätt ställe i boxen om det i övrigt inte är nån större skillnad
.
Skämt åsido. Vad är det som avgör vilka föl du sparar för din egen kommande avel, eller vilket sto du köper? Vad är viktigast för dej när du planerar kommande betäckningar? Vilka egenskaper har ditt drömföl?
Tror att min egen avel mest kan liknas vid värphönsavel
. Dvs jag strävar inte alltid efter att få en fulländad show pony i varje parning utan många gånger till att få fram en "genpool" laddad med gener att avla prima produkter ur i nästa steg.
Bifogar foto på vår Mia som är en sån. Aldrig utställd, diplomsto dock, men en prima avelsmärr. 142 hög, brun, bra ben, rör sig super och linjeavlad på Sparrow-blodet, dvs kan paras med nästan alla hingstar i Sverige. Mkt praktiskt. Har valt olika hingstar: Hagens Zephyr, Poetic Justice, Garryhack Frederick, Ashf Cathal Crobhdearg och nu Långarnö Cedrick. Ett spännande sto att avla med men skulle nog aldrig själv vinna Riks
.

Mrs.M! Om jag inte minns helt fel så hade Mia lite mer ben när jag såg henne senast
Ursäkta urspårningen-återkommer i ämnet…

Jahaja.
Dom ston jag köpt har alla kommit från förärvningssäkra linjer med homogena egenskaper i flera generationer.
För mej känns det som detta gör min avel "lite enklare"
Risken för att det "ploppar upp"något helt främmande känns helt enkelt mindre.Vad det gäller vilka föl som sparas så får hjärna och hjärta lov att samarbeta. En god vän till mej lärde mej att man aldrig ska sälja ifrån alla stoavkommor som man har från ett och samma sto ,då men aldrig vet hur länge modern är i livet ,eller om hon får ngt mer stoföl.Försöker nu tänka på detta.
Sparade stoföl måste också kunna tillföra ngt i min avelsverksamhet vad det gäller stam ,exteriör och andra egenskaper.Vill helt enkelt känna att det som sparas är minst lika bra som dom ston som är i avel nu.Sedan vet man förstås aldrig riktigt hur det stämmer ,men det är väl det som gör avel så kul.
Nu har jag ju egen hingst och har skaffat ston som jag hoppas passar honom.
Mitt drömföl : gulbrunt med det lilla extra vad gäller typ ,stam,gångarter och utstrålning. ett föl som när det föds ,och första gången reser sej lyser lite extra.
Detta har faktiskt hänt mej några gånger ,och magkänslan säger att här har man en stjärna! Dessa hästar i stallet är ännu ganska unga,men dom har inte gjort mej besviken-ännu.

Det måste väl finnas fler som har något att skriva i denna tråden? flyttar upp den lite så den inte glöms bort 
#4 Låter så allvarligt med mål
. Jag vill att mina stons avkommor ska bli "typiska" connemaror. Alltså ej avvika från rasstandarden. Gillar den "gamla" typen som inte är för spensliga och gracila. Särskilt hingstarna vill jag ska vara maskulina. Och jag vill ha skimlar!

#5 Det målet är väl lika gott som ngt annat!

Har säkert glömt något, men för mig är connemaran den ponnyn som har ALLT, den ska ha stor kapacitet för tävling, samtidigt som den gärna får gå bra på utställning. Den ska ha bra rörelser, och jag tycker också det är viktigt att man bibehåller rastypen. Det är för mig också väldigt viktigt att de är friska och hållbara, och har ett bra temperament.
Det är mitt avelsmål!
För att nå dit, är det viktigt att man har ett sto med förärvssäker stam. När man väljer hingst så tycker jag det är viktigt att hingsten och stoet kompletterar varandra, och man för jämföra deras positiva och negativa egenskaper mot varandra.
Det är också viktigt med rätt foder och utbildning.

Flyttar upp denna tråden lite..