Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1143 ggr
RC70
0

Gamla uppfödare?

Någon som kanske har en idé på hur man kan få reda på något om gamla uppfödare som Michel Conroy (Finney Master) eller Francis Lee Norman (Lambay Island) ? De kan ju vara döda idag men man vet ju aldrig !

MrsM
0

Besökte Frances Lee Norman på Clonkeehan 1975 och blev bjudna att övernatta. En härlig upplevelse, fräsig dam med humor och humör som tyvärr är borta nu. Middagen i hennes lantkök var en höjdare. Minns att hon var mkt förtörnad över att Inver bytt namn till Lambay, han hette egentligen Clonkeehan Inver. Fick låna hennes privata, handskrivna stambok på kvällen. Den natten tillbringade jag sittandes upp i sängen och skrev av uppgifter så pennan glödde. Frances hade gjort den där indelningen i olika färgade hingstlinjer, det var nog hennes originalidé som sen spred sig vidare till bl a Lib Petch och Anna Aaby (Danmark)? Ett av mitt connemaralivs magic moments, det där Clonkeehan-besöket.

RC70
0

Förvånad jag är helt mållös. sa hon någonting om varför Inver kom till Sverige istället för Rebell och varför han hade bytt namn ?

MrsM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Nej, Frances hade sålt Inver som unghingst till Lambay Stud. Det var Lambay som sålde Inver till Sverige. På den tiden var det OK att plocka på sitt prefix innan man registrerade och sålde vidare. Det var sällan några utlänningar handlade med de små uppfödarna, allt gick genom uppköpare (t ex Lambay, Glenlo, Moy osv)

Att Inver kom till Sverige istället för Rebel? Som jag fått det berättat från säker källa (Glad ) hade Värnberg köpt Lambay Rebel men så hade det blivit något missförstånd sa man och skickade Inver. Min källa trodde dock det var så att danskarna ville ha Rebel och så tyckte man Inver var mer "svensk" i typen och skickade honom hit iställetGlad.

RC71 var här i helgen och grymtade om att jag borde ordna upp mitt bildarkiv och lägga över det på USB och låsa in i kassaskåpet. Hon lyckades i a f få lite fart på mej, så nu testar jag mitt USB med en bild till dej, RC 70, på Frances och tre åringar, taget ur en tidning 1967.

Från vä: Cl Wintercress e Tiger Gill u Dark Winter (en syster till Finney Master), Marco Polo of Cl e Bridge Boy u Canrower Lass (m a o en helbror till Brolötens sto Canrower Cherry) samt Cl Springtime e Tiger Gill u Cl Winter (Cl Winter e Camlin Cicada u Dark Winter, alltså en halvsyster t Inver med en mor som är syster till Finney).  Hihi. Hängde du med? Brolöten avlade alltså helt enkelt vidare på Frances koncept som du kan se..

Hanna-D
0

#1-3 Intressant läsning. Det hade jag ingen aning om! Glad

RC70
0

Gud jag e verkligen helt mållös ! är det något som alltid intresserat mig så är det Invers urpsrung på Irland och just Brolötens avelskoncept, jag vet ju varför Chris köpte Finney Master (iofs även varför hon köpte LI, men hon visste ju inte att han skulle bli den hingst han blev.)

Tack så jätte mycket Mrs.M otroligt intressant läsning !
Du e nog lite utav min idol Generad