Avelsrådgivare?
Finns det några avelsrådgivare inom Connemara rasen? Alltså någon att ringa och diskutera med och få förslag på lämpliga hingstar till sitt/sina ston?
Har ju vår "första" Connemara nu och är av förståliga skäl inte så belevad inom rasen än och har knappt inte sett en enda hingst i person utan bara på bild och med tanke på Gissa hingsten trådarna så är det inte alltid så lätt att se på en bild hur de verkligen ser ut.
Jag har "egentligen" shetlandsponnyer och där är jag bortskämd med att det finns två avelsrådgivare man kan ringa, två mycket duktiga och erfarna domare som nog sett nästan alla hingstar som verkar idag.

Du kan alltid vända dej till hingstarnas avelsvärderingsnämnd.

Då blir följd frågan naturligt: Vilka sitter i Connemara hingstarnas nämnd?
Nu ska damen inte betäckas förrän tidigast som 4 åring så vi har ju lite tid på oss att fundera ut en bra kandidat men det kan nog behövas.

#2 Vet ej om SH klubbat 2008 års nämnd ännu så jag avvaktar med svaret..

#3 Okej då vet jag.
Är det jag som är kinkig nu eller finns det inte ganska få Connemara hingstar i Sverige? Och inte alla står ju till avel heller. Det borde ju i och för sig göra valet lättare kan man tycka men jag är nog bortskämd från shetlandsponnyerna med att ha väldigt många att välja bland.

#4 Det finns runt 45 hingstar i avel. Dessa får i snitt tre ston per hingst. Inte mkt kan tyckas.

Tja det borde ju räcka till åt mig i alla fall har ju inte mer än ett sto 
Hur många brukar nygodkännas om året, ett par stycken bara va?

#6 Har väl skiftat lite genom åren men mellan noll och tre stycken.