Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 580 ggr
MrsM
0

Bra system att arkivera hästfoton?

Tager tacksamt emot tips på ett bra o utvecklingsbart datakatalogsystem att lagra hästfoton i. Man ska kunna söka efter hästar och även kunna hitta fotona i kronologisk ordning. T ex om jag fotat en hel dag på Clifden Show vill jag kunna "bläddra igenom" just den showen o kolla hästarna i klass efter klass, men samtidigt vill jag kunna gå in och hitta alla bilder jag tagit under åren på t ex Killyreagh Kim med bara ett minimum av "klickande".

Man bör kunna lägga in några uppgifter kring varje foto, ungefär som man skriver i ett vanligt fotoalbum.

Vilken storlek och upplösning är det lämpligt att lagra fotona i? 

Emotser kloka svar av erfarna foto & stamboksnördar! Gärna exempel med bifogade filer.

Eder Mrs M

Tittut
0

Tyvärr har jag inget svar att ge dig, men skulle vara mer än intresserad av att ta del av svaren. Tror jag har ungefär samma bekymmer som dig, även om jag är några år efter i antalet bilder skulle jag tro.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

monsterpony
0

Själv arkiverar jag allt digitalfotograferat i iPhoto (följer med Mac). Utmärkt program där man kan sortera i album, söka på filnamn, kommentarer, "filmrulle" mm och även göra enklare redigeringar själv. Jag antar att något liknande måste finnas för PC. Vill man inte ha program skulle jag rekommendera ett mapp baserat system med mapp för år, månad och dag/tillfälle. Jag brukar döpa ponnybilder med stamboksnummer/registreringsnummer eftersom det ger ett unikt och ganska kort filnamn. Nackdelen är att man inte vet vilken pålle det är om man inte memoriserat numret. För att söka har jag sedan en excel-fil där jag lagrar namn, stam, fotograf, år, CD-skiva och förstås filnamn. Där finns förstås möjligheten att lägga till egna fält efter behag. Fördelen med detta system är att det är enkelt, kräver inga specialprogram och man kan vara säker på att man är ganska garderad mot att måsta köpa uppgraderingar resten av sitt liv. Nackdelen är att man inte kan dra fram alla Packie-avkommor på en gång (vilket går i iPhoto) utan måste plocka fram filerna en efter en. Ett komplement är ju att lagra allt två gånger och ha ett kronologiskt system och ett alfabetiskt, men det innebär ju att man behöver dubbelt med plats. Döper man å andra sidan alla Killyreagh Kim till "IRES308a.jpg" och liknande så kan man ju söka datorn efter just IRES308 och få fram alla filer med detta i namnet. Jag kan tyvärr inte bifoga exempel eftersom jag sitter vid jobbdatorn nu, men jag kan visa dig nästa gång vi träffas om du vill. Vad det gäller storleken skulle jag rekommendera att ta i såvida inte plats på hårddisken är ett problem. För web-publicering räcker det oftast med 72dpi, men ska det tryckas behövs det mer. Eftersom du alltid kan krympa en stor bild om det behövs, men det är svårare att förstora en liten skulle jag satsa på åtminstone 300 dpi. Själv brukar jag ta i ännu lite till för "prick i fjärran"-korten. Hoppas det hjälper. MP p.s. ursäkta att det blev så grötigt, men forumet verkar helt ignorera att jag vill ha radbrytningar och tomma rader emellanåt…

Cattis
0

Picasa är ganska bra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AKWIK
0

Jag tänkte föreslå något liknande monsterponnys idé. Ser man bara till att man har ett enkelt men unikt löpnummer på bilderna så fungerar det som ett slags personnr som du sedan kan använda som unik nyckel till exempelvis en Excel-fil eller Access-databas. I excel-filen kan du ha löpnumret som unik nyckel i första kolumnen. Andra kolumnen kan tex innehålla datum då bilden tog, namn på hästen/motivet, etc. Däremot tycker jag att hästens stam (som ju inte är unik för själva bilden) ska ligga i en egen fil eller databastabell. Om du har 114 bilder på Killyreagh Kim så behöver du ju inte upprepa hans stam på 114 rader. Det räcker med en gång i ett annat dokument (eller kanske redan befintlig databas Flört). Undvik att lägga information i själva filnamnet. Då slipper du problemen med filnamn som blir långa och svåra att få unika. Man spar mycket tid och möda när man som du tänker igenom lösningen innan man börjar. Testa på att nå datat med selekteringar och sökningar med en liten del av datat innan du börjar pumpa in resten. Glad Lycka till!

monsterpony
0

Ah, fast om man har med stammen kan man lätt filtrera fram alla ponnyer med en viss pappa eller en viss mamma… Men jag håller med om att det besparar mycket tid och möda om man tänker igenom ordentligt innan man kör igång i stor skala.