Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Läst 378 ggr
Conneponny
0

75 kg rida maxad connemara?

Hej!
Funderar på en ponny till min 12-åriga dotter som ridit på ridskola i 5 år. Jag har haft egen häst hela mitt vuxna liv och har lång erf, har ridit sen liten och tävlat/ tränat både hoppning, dressyr och fälttävlan.
Vi tänker oss en rejäl, maxad D som hon förhoppningsvis kan ha tills hon är uppåt 20 år och helst connemara.
Vad tycker ni connemara- insatta? Tycker ni det okej att även jag (175 cm / 75 kg, balanserad rut ryttare ) rider den 1-2 ggr/ v (dressyr samt ut, behöver inte vara jättelånga pass, kanske 40 min)? Den kommer i övrigt att ridas allsidigt med både hopp, dressyr och uteritter.
Detta då det på sikt kanske blir för tungt både ekonomiskt och tidsmässigt att ha två hästar och jag vill prioritera dottern men gärna ändå om möjligt fortsätta rida själv på den häst vi i såfall har.

Maleficum
1

Jag är 177, väger dock lite mindre än dig men jag rider oftast d-ponny (inklusive connemaror av både grövre och spinkigare slaget) på ridskolan och har även ridit en av c-ponnyerna (fjording). Och på ridskolan så sätter de ju ofta lägre viktgräns på hästarna än vad många skulle klara privat (eftersom de går flera lektioner om dagen) så tror säkerligen en kraftig större connemara kan bära dig (speciellt om den är väl musklad och i god kondition) 1-2 dagar i veckan (speciellt om du, som du säger, har väldigt bra egen balans).

Läste en studie som gjordes på islandshäst och hur viktbärande dem var och den visade att ju bredare rygg desto mer viktbärande var hästen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Conneponny
0

#1: Tack för svar 😊! Det är så jag tänker också- lektionshästar jobbar längre och med både balanserade och obalanserade ryttare. Tankarna går för fullt här och vi läser ponnyannonser. Tanken är ju inte att sälja min häst direkt utan se hur allt funkar. Jag gillar ju att träna ”ordentligt” och såklart blir det stor skillnad från att rida ca 5 ggr/ vecka på en SWB till att ev rida D- ponny litegrann ett par gånger, men vill ha någon slags plan B om det blir övermäktigt med två…

Maleficum
1

#2: Och en obalanserad ryttare blir ju betydligt tyngre än vad de egentligen är för hästen! (Kan man ju märka själv, bära 10kg i en bra anpassad ryggsäck som sitter stadigt mot att bära 10kg av typ vätska som åker runt både hit och dit i en ostadig väska (eller ett barn för den delen som ska luta sig åt än det ena hållet än det andra hållet :P) är ju stor skillnad).
Förstår det kan vara svårt att få ihop det med två hästar och att det kommer bli konstigt att gå ner från så mycket ridning!
Alltid bra att ha en plan B (och C ;))!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Conneponny
0

#3: Tack för all input 🤗!

Pyttelite
0

Hur har det gått - blev det ngn Connemaraponny?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.