Äldsta connemaran?
Vet att många connemaror blivit väldigt gamla. Någon som vet rekordet? Känner du till ngn nu levande som är ovanligt gammal?
Ovanligt och ovanligt gammal, men vi fick julkort från vår gamla Pyttan idag. Hon är född i juni 1975
. Rätt bra,
Och Pyttan heter egentligen..?
Möllans Picina, skulle jag tro.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#4 Piggelin? Honom red jag hos Tant Ella 1965 eller så??? Har foton
.
# 4 Foton på Piggelin, låter som hårdvaluta!
#6 Såå? 
# 7 Tja, kan du inte bidra med en titt här, eller på russfokus, om det passar sig bättre?

Abbey Jill var ju med i ridsport då hon var 33 tror jag det var. Hon hängde i nå't år till om jag minns rätt, mitt minne är inget vidare så jag kan inte svära på det
kan ha varit fler.
Fantastiskt då hon blev väldigt sjuk efter en fölning. Tror det var då hon födde Juniper -82. Veterinären trodde inte hon skulle klara sig, men hon fick ett föl till -84 och blev 34 år !
Hon var en fantastisk märr, lite smågalen, rolig att både rida och köra. Full fart framåt även på äldre dagar. Hon älskade då vi lekte gymkana eller cowboy och indian 
RC71 berättade för mig på Irlandsresan att Jill varit riktigt vild på yngre dar. Hon var ju ändå 14 då hon kom till farmor och jag red henne nog mest ytterligare några år senare.

Och här blir ´Pyttans´systerson snart 30 ! ´Min gamling´ är född Maj-78 & är pigg & kry fortfarande.
Verkar som många ur det mödernet ( stofamiljen ) blir gamla.Tänker då te.x på ´min gamlings´ forna stallbroder ( & hatobjekt
) Kamik Breeze, som även han passerade 30 års strecket. Där ´min gamlings´ mormorsmor ju även var ´Breezen´s mormor. ( Atlantic Breeze )
Vi hälsade på hos Sarah Hodgkins 1995 och fick då träffa Errisbeg Rose, mamma till Spiddal Rose. Hon var då 31 år och såg förhållandevis pigg ut. Hur gammal hon blev vet jag tyvärr inte, kanske någon annan som har koll på det ?
Fotot är taget 1984, när hon var 20 år. Det finns en artikel om henne i connemara chronicle 1991, sid 65.

#11 Jag var på Spinway 1999 och om jag inte minns helt fel så levde E. Rose även då. Har en bild på henne någonstans..Såg ut ungefär som på bilden ovan men mer svankryggig.
Lambay Inver - 33 1963 - 1996
Finney Master - 30 1965-1995
Ametist RC 182 - 33 1971 - 2004
:)
#5 Ser gärna på foton av Piggelin. Ska kolla nu om det finns ngt på Russforumet.
#14 Nejnej. Från sv-v foto i album till scannad bild på forumet är en hel procedur. Hinns inte med i julstöket. Håller just på att bereda plats f julgranen
. Kommer senare när jag tar lite ledigt.
jag har skrivit om en gammalvacker gentleman vars namn var happy hooligan. fick vara med å hans 30 o 31-årsdag.vid 31,5 åprsdagen ungefärligen började han hjärta så sakteligen kägga av och åsa beslöt att ta bort honom. finns ju ingwen anledning att vänta tills ens vackra häst ser ut som en tunn upplaga av den man kände. det känns inte helt värdigt heller. man får ta sitt vuxna ansvar vid denna tidpunkt. hooligan somnade in välklippt, välvårdad o i mycket god form. GOD JUL HAPPY HOOLIGAN, ÅSA, MARIA och MIKA, hälsn från annki med vänner

Jag har ju en bild från Irland 2006, på Silver Fort. Hon var väl 33 då? Kanske ska leta fram den…
#18 Kan du klippa ut själva kortet och spara på nytt, så kortet blir större ?
35 år inte dåligt…kul att "se" henne igen. Snacka om "hängmatta"..

#21 Tack, nu såg jag henne mycket bättre 
Ja, hon var betydligt mer svankryggig på denna bilden, än den jag lyckats hitta då hon var 31 år, så ditt minne kan nog stämma ganska bra. Undrar hur gammal hon blev 

Inte den äldsta connemaran, men jag tycker ändå att det är värt att nämna…
Hesteklewas Maybe fick sitt första föl när hon var 23 år gammal (!!). Hon lever och mår bra, och sist jag kollade, så tävlades hon fortfarande i lätta klasser i hoppning.
Min hästs mamma, Heather Hill blev 37 år…
Å så har hon Finn Rc38 som pappa, så det är nog bra gener på henne…
Snart 23 å fortfarande unghäst!!!
Åsa
Hon ser ju faktiskt fräschare ut på min bild.