HINGSTMÄSTARE 2007 - GRÅ NÖTTER
Ratata. Nu är hingstgissarfinalen avgjord! Väl kämpat allihop, med lite olika taktikupplägg kanske?
Rätta svar:
A Holens Ingolf
B Värnbergs Mars
C Athos
D Tulira Highball
E Carnaby Patrick Hooligan
F Kåsta Scaramouche
G Blue Chief
H Janus

! Tack Mrs.M för det otroliga jobb du lagt ner på denna tävling! Det har varit lurigt men jättekul!
Instämmer !!

Jag instämmer också!
~Jag tror på ödet~
Resultaten?
Segrade gjorde CLANCY på 72 p, varav 6 st 10-poängare i etapp I. Man bugar.
2. Tittut 69 p (5 x10p)
3 Colleen 66 p (4x10)
4 Monsterpony 65 p (5x10)
5 RC71 60p (4x10)
6 Akerberg 51 p (3x10)
RC 71 du är ju prisansvarig för connemara. Vad ska vi hitta på?
Därefter ett antal oplacerade, bättre jakt nästa gång. Vad vi nu kan hitta på härnäst? Önskemål?
Ska hämta mej lite efter detta. Har gjort underlagen till 300 ägarbevis de senaste dagarna oxå, och nu ska jag fortsätta vara till hands i Bregottfabriken fram till måndag morgon.

Instämmer oxå!
Tack för fantastiska bilder och spännande lek! 
Grattis Clancy och alla ni andra duktiga deltagare!
Stort grattis till Clancy och stort tack till Mrs M.
Jag grämer mig för att förväxlat bröderna… det var nåt mysko med att Scaramouche hade manen på "fel sida" på bilden som förvillade mig, skit vart…
Ser fram emot fortsättningen!
Skulle vi kunna få veta sanningen om Värnbergs Mars också? Varför kasserades han?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#4 GRATTIS Clancy!! Starkt!
Angående pris så har jag ganska gott om strandhattar här…
Va vann jag ?! Är lite smått chockad här
Det trodde jag aldrig…Så många duktiga som varit med och tävlat….
Glad.. och lite mallig.. är jag för att jag lyckades knäcka sista nöten efter en massa tänkande som resulterade i huvudvärk och sömnsvårigheter. Men ack den som ger sig 
Jättekul har det varit !

Fler än jag som trodde hingst B var Tiger boy från början?

Grattis Clancy!
~Jag tror på ödet~
Tack ska ni ha !
Hingst B har varit en massa hingstar för mig, först svarade jag Brantshammar Korak och sedan Värnbergs Castor. Sen skulle mamman vara BEC ! Då måste det ju vara en icke RC hingst tänkte jag och kortet på Värnbergs Callisto såg faktiskt ut att vara en Värnbergare på 70talet så det var bara och spana in Aramennoc ( den sidan har hjälpt mig väldigt mycket, tack Akerberg ! ) och Värnbergs hingstar och valacker och där hittade jag dem !!….puh…
# 11 Jag körde uteslutningsmetoden trodde jag, men inget stämde. Började med Grytåsa Kallemero och följde med Brantshammar Korak. Då stämde det ju i alla fall med kusinen/morbror/brorsan på ett sätt, förutom färg och tecken… 
Tänkte inte förrän för sent på att det stod att hingstarna varit godkända för avel och inte att de hade RC-nummer… Det gäller att läsa även det som inte står, som sagt var!
Kul när poletten trillade ner, även om det var sent.

#11 Jag gissade på Möllans Castro
och sen Hagens Jaguar fast det inte passade med ledtråden.
Men när vi fick sista ledtråden så mindes jag att jag läst om Värnberg Mars i någon gammal tidning.
~Jag tror på ödet~
Håhå. Så det var lite uppskattat då i alla fall..? Man tackar. Trodde att jag mest orsakat sömnsvårigheter, huvudvärk och produktitivitetsbortfall på byggvaruhus
. Men det var jättekul att planera hela lekan, och jag kom ju på att jag måste ordna till mitt fotoarkiv
.

Men visst är det fantastiskt vad hingstarna ändrar sej med åren.Det är så lätt att glömma hur sena dom verkligen är.
Hur är det med ledtrådarna då, vilka är de ? Någon som vet säkert ?
Tror jag gissade så här;
Julie
Aurora ( trodde det kunde vara Brantshammar Bonnie först men är lite osäker )
Hagens Nike
Blue Chip
Holens Iris
Brantshammar Julie
Erin's Own
Värnbergs Callisto
Sen var det en lillasyster till hingst B, kan det vara Tisslinge Dorothy ?
Kommer inte ihåg just nu om det var fler kort 

#16 Det har varit jättekul!! Även om det orsakat sömnsvårigheter och huvudvärk.
Hoppas på någon rolig fortsättning. Kanske irländska kändisar??? Det finns väl en del såna i ditt arkiv också kan jag tänka mig.
~Jag tror på ödet~
Värnbergs Mars, ja. Han var nog 148 som 4-åring och kasserades. På den tiden var maxhöjden 147,3 och man kunde ta ur dom ur avel om dom växte över. Har sedan tävlat i kat D
och hade säkert varit kvar i avel med dagens system. På den tiden (1973) fick hingstarna sitt RC-nr först när dom fått sitt B som fyraåringar.
Mars stod som treåring till avel på Sundsta säteri och har 3 reg avk. Fotot tog jag vid ett hembesök hos honom i ett stall på Ekerö utanför Stockholm där han bodde då.

Och framförallt har det varit ett unikt tillfälle att uppdatera sej på lite svensk connemarahistoria. Att ha lite koll på förfäderna är nog så viktigt i all avel.
Clancy, du har alla rätt på ledtrådarna - bravo!
Tisslinge Dorothy såldes sen till Brynolf Jansson i Töreboda, där bl a Joleen måste ha träffat henne.
Jag håller med om att det har varit ett unikt tillfälle att uppdatera sig ! Många, både ston och hingstar, har jag aldrig sett ens på kort tidigare - bara hört talas om dem eller sett namnen i stamtavlor.
#20 Det var alltså OK då med BEC-mor? Det är det väl inte numer? Varför ändrades det?

#23 Clancy, vad vill du ha i pris? Kom på att jag nog har någon överbliven medalj i snöre här någonstans
Sen tycker jag nog att du ska ha ett diplom från lekledaren också!
Vill då passa på att varmt rekommendera beställning av SCS nyutgivna stambok(Del I kallas den) med MÅNGA gamla damer på bild, bl a undertecknad har skakat i botten på mitt arkiv… Den är verkligen kul att ha. Min idé är att jag sen ska fylla alla tomma rutor (ston som saknar bild) med foton, som ett slags samlaralbum… Dagens pysseltips
.
#26 Kan man få byta ut ett foto i stamboken så att det blir ett finare den dag då den kommer i nytryck? Mitt sto är fotat av för mig okänd person när hon stod och sov i hagen och inte var "till sin fördel"
# 26 Om inte annat är den bra när man håller på med lekar av detta slag…
Blue Chip och Erins Own-bilden i stamboken satte hela min första gissningsomgång på kant. Tur var väl det!

Grattis Clancy!
Och tack Mrs M för en intressant julnöt. För mig blev en extra krydda att jag var hemma hos svärföräldrarna där det inte fanns så mycket som antydan till en stambok.
Jag har en liten fråga här som kanske någon kan svara på. Varför kan en connemarahingst som har en mamma som är BEC inte bli godkänd? Jag vet ett connemarasto som är BEC som ger superfina föl men dom (hingstfölen alltså) har tydligen ingen chans i aveln bara för att deras mamma är BEC. Tycker det är väldigt orättvist!

#30 Det är för att vi lyder under rasens moderlands regler. Enligt bestämmelserna är inte BEC-ston stamboksberättigade pga sin färg. För att kunna lämna stamboksberättigad avkomma måste föräldrarna vara stamboksförda . Så är det i korthet. Däremot kan ju en BEC deltaga i alla andra aktiviteter förutom visningsklass på Riksutställning.