Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 3872 ggr
RC71
0

Det här med hovar

Tänkte göra en liten "marknadsundersökning" här på forumet.

I mitt yrke som hovslagare träffar jag på alla typer av raser och storlekar på hästar. Och utan att vara för partisk så är min uppfattning att connemarorna har dom absolut bästa hovarna vad gäller form och hornkvalitet .Vad har ni för uppfattning om era connemarors hovar?

Appledale
0

Amis hovar har det aldrig varit några problem med! Då har jag haft henne i över 10 år..

Vi blev dock rädda att det skulle vara något fel på Aragorns hovar i våras, då han liksom fick ett "hål" i hoven, och hovslagaren förberedde mig på diverse åtgärder. Som väl var, så visade det sig, att det bara var som hoven inte hade hängt med riktigt, under tiden som Aragorn växte! Så nu är allting bra med hans hovar också, och är inga problem alls! Glad

teamTD
0

Har aldrig haft några problem med hovarna på mina connemaror!! fina och starka- tycker jag!!! :)

RC71
0

Skönt att höra!

Fler åsikter önskas

Covergirl
0

De connemaror jag har haft har alla haft utmärkta hovar. Cinna skulle kunna gå oskodd om hon inte hade gått fälttävlan och hoppning på gräsbanor. Broddar är skönt att ha då.
Peia går oskodd nu. Pratade med hovslagaren i förra veckan om vi eventuellt skulle lägga på henne skor inför 3-årstestet men han tyckte att det var onödigt i dagsläget. Vi får se hur det blir när hon så småningom ska börja ridas lite mer.

Maria-Kavat
0

Min ena kuse går oskodd o klarar sig alldesles utmärkt på det. Testade o sko honom fram, men blev då halt. Kan ha med orasken till T-märkningen att göra så det chansar jag inte på igen.

Den andra har jag dock haft problem med i perioder, men då skyller jag inte först på hovkvaliten utan den sura marken i första hand. Det har gjort att han fått "hålor" i hoven/arna o det har ätit sig uppåt. (Kallas väl travarsjuka el?) Men jag har för vana att tjära hovarna en gång i veckan, samt lägga i kopparsulfat+tjärdrev i hålen, o tjära på det. Det hjälper, men är lite jobb med…som man givetvis tar! Som läget är nu är han även stiftad fram pga spricka. Det var dels mitt fel för jag tog av honom skorna när han hade en början till spricka, och detta gjorde att det sprack mer… men det är på rätt väg det med o tacka vare vår duktiga hovslagare så går det nog vägen, med lite tid. (Puh…kändes som en halv uppsatsSkrattande)

RC71 Du som är hovslagare, vad har du för erfarenheter av "mitt problem"?

RC71
0

#5 Trist att det krånglar lite för dej.

Det du kallar "travarsjuka" är i vardagligt tal bärrandsröta som ger hålväggar.Lamellranden har separerat från vägghornet och en klyfta bildas där det lätt blir en grogrund för svamp och bakterier. separationen kan bero på en rad saker.Långa verkningsintervaller,obalanserad verkning,grus och småsten kryper in framför allt under blöta perioder när hovarna är porösa.Detta problem ser jag nästan enbart på oskodda hästar och framförall dom som går på lösdrift och kanske inte verkas så regelbundet.det låter som du har en bra behandling nu.Ett tips är att använda virkon istället för kopparsulfat som är MKT giftigt för dej och miljön.Nu har jag ej sett hovarna på din häst men jag skulle absolut sko honom om han har dessa problem.dels för att stödja hornkapseln och dels för att skydda bärranden.Sprickor i sej kommer av någon form av överbelastning på hoven.Någon del av hoven får ta upp mer vikt än vad den klarar av.Lägg gärna in lite bilder om du har.

Hälsn Lotta

Maria-Kavat
0

#6  Som läget är nu är han enbart skodd fram, där sprickan finns. Den sitter i mitten fram, som nuläget är har den vuxit ut till hälften av hoven o två stift är kvar för att håll ihop under det. Har inga bilder, men kan fixa fram under morgondagen…om det hinns!"Hålet" är på ena bakhoven, vilka han går barfota på. Vi är väldigt noga med att verkningarna sker regelbundet, så problemet är att det är så blött ute o småskit i hovarna. Som du förstår finns inte problemet på våren/sommaren då det är torrt ute, utan smyger på när hösten/vintern närmar sig. Han har gått oskodd innan och har slitit jämnt runt om, hans bakhovar är väldigt jämnt slitna. Menar du att självsprickor är samma sak som överbelastning? Har inte hört talas om virkon, vad är det o vad har det för verkning? Hur får man tag på det?

Tusen tack för att du tar dig tid, alltid lika nyttigt å höra andras åsikter…jag hör ju bara min hovslagaresGlad

RC70
0

Även fast Grafit har hovbensrotation så har alla mina hovslagare berömt hårdheten och tillväxten i hans hovar. De växer som ogräs, vilket är bra på en fånghäst om man vill växa ut ny hovvägg :)

RC71
0

#7 Virkon är ett pulver du blandar med vatten. Det tat död på både svamp och bakterier. Används för desinfektion av stallar ,transporter osv.Här finns det på Granngården och andra djurbutiker. Ja, jag menar att alla "självsprickor" beror på överbelastning av något slag. Lodräta sprickor mitt fram i tådelen beror oftast på att tårna vuxit sej för långa. Det vill säga hoven är i obalans och hästen får för mkt tryck i tån när den ska rulla över i steget.Det medför spänningar i hornet och tån bryts av eller spricker.Tyngdpunkten hästen vill ha blir helt enkelt fel.Den förflyttas framåt. Dessa hästar kortar man tån på rejält och bibehåller trakten för en lättare överrullning och mindre hävstångsverkan i tån. Hoppas du förstår hur jag menarFundersam.

Bra att du har en duktig hovslagare,det är det viktigaste!Ser fram emot bilder.

Lotta

AKWIK
0

Så bra att få reda på trolig orsak till lodräta sprickor mitt fram i tådelen! Inte för att mina connemaror har några sådana, men en häst av annan ras i stallet. Ägaren undrar så varför hästen fått sådana. Hennes "hovslagare" verkar inte veta. Tack!

RC71
0

Så lite så!Glad

Fråga på ni bara. Jag svarar så länge jag kanFlört

RC71
0

Maria _Kavat! Hur gick det med kameran idag?Glad

Maria-Kavat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

RC 71: Nu äntligen har jag tagit mig tid å fota pållens lilla hov…jobbar 70 h denna vecka så allt annat hamnar lite i skymundan. Tog bilden ute, så hoven är inte direkt renbortstad….hoppas du kan se ngt! Ska ta lite fler kort inne senare idag, när hoven är ren… När jag kikade närmare så hade det inte vuxit ut till hälften, snarar 1/3 kanske. Fråga på om du inte ser riktigt!

RC71
0

#13 har du någon bild rakt framifrån och från undersidan?

Maria-Kavat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tagit mer kort men de blev jättedåliga…plockade ut det som var bäst…sett mitt framifrån! får mixtra med å få fram bra bilder nästa vecka när tiden finns. Tog ingen undifrån, får fixa det med! Hoppas du kan se ngt….

RC71
0

#15 Är din häst tåtrång?

Den är utfluten på innertån …Hur länge sedan skoning?

Maria-Kavat
0

#16 Hmm….inget som jag fått berättat för mig! Han skoddes om för exakt 4 veckor sedan.

RC71
0

#17 Om nu denna bild är tagen rakt framifrån så kan du tänka dej att du drar ett rakt streck uppifrån och ner, rakt igenom kotan.Du ska ha lika mkt ben på båda sidor om strecket så att säga.Sen fortsätter du att dra strecket rakt ner igenom hoven. Då kommer du se att du har en större hovhalva på insidan än på utsidan. På en helt korrekt häst med korrkt verkning är båda halvorna lika stora ,dvs hoven är i balans. Naturligtvis kan man få assymetriska hovar även på en korrekt häst,tex av felaktig verkning. Även en inkorrekt häst måste verkas så den landar plant för en jämn tryckfördelning i hornkapseln.Hoppas du förstår vad jag menar.Fundersam

Den hovhalva som är mest belastad blir rakare i sin yttervägg och motsvarande sida flyter ut.

Jättesvårt att bedöma på bara en hovbild ,men det är vad kan ser…

freakyH
0

underbara , förutom min Hillevi som jag nyss sålde. Hon var u: Josefin ( jättebrahovar ) e: Öxenholms bobby  ( hovar minns ja inte ). Å dom växte å blev som kalleanka hovar och sprack :S Fick ha där hovslagaren hela tiden å han kallade det för dåliga fullblodshovar :S