Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: hingstar
Läst 3708 ggr
AKWIK
0

Gräns Murphy Conneely RC 96

Varför kastrerades han?

Maria-Kavat
0

Funderade oxå häromdagen på den herren då jag såg hans namn på aramenoc…vad gör att man tar en hingst så långt till att den blir godkänd och senare kastrerar honom, om det är så i detta fall? Det är ju massor med jobb att få igenom en hingst! Dåligt temperament eller svårhanterad? Mest nyfiken…kanske finns fler hingstar där samma sak har hänt?

AKWIK
0

Puttar….

RC70
0

Jag frågade Sigrid och de sa att de inte fick honom såld som hingst och att nya ägaren bara valde att kastrera honom för att det var enklare så.

AKWIK
0

OK, tack för svar och välkommen hem!

RC70
0

Haha tackar o bockar !
Kom hem 3 Januari men ibland måste jag ha lite paus ifrån Connemaravärlden, har lite sår i hjärtat fortfarande.

RC71
0

#3 Nu såldes han ju efter kastrationen. Mig veterligen var han aldrig till salu som hingst. Den som ägde och födde upp honom honom valde att kastrera pga att han blev en lugnare individ av det. Hon upplevde honom som väl tuff för att fungera väl som hingst. Vad jag vet bor han idag i Värmland och tävlar i dressyr med gott resultat. Han har aldrig ägts av Gräns stuteri.

Akerberg
0

#6 Har också hört att han var för tuff som hingst och att ägaren inte tyckte det var en lämplig egenskap för en connemara som ska hanteras av barn och ungdomar

AKWIK
0

#6 OK, då vet jag ännu lite mer. Tråkigt, men antagligen ett modigt och rätt beslut av ägaren då. Det var väl också det bästa för honom själv också då, antar jag.

RC71
0

#8  Ja,det tror jag nog.

yuppie
0

kloka kommentarer och jag tror att ni har alldeles rätt. ett adelsmärke för vår ras, oavsett kön är att dom är så trevliga.

läste tidigare i en artikel om en av bröderna fredriksson som hade en hopphingst till låns. den hade aldrig varit trevlig att handskas med men var en jäkel att hoppa. den svek dock sin ryttare vid ett besvärligt språng. fortsättningsvis ska hästarna vara trevliga för honom, för de hästarna reder ofta bättre upp en svår situation.

ju längre man kommer i sin sport ju mer uppskattar man kärleksfulla hästar.

annki

Bullemor
0

#6 ursäkta en en dum fråga kanske, men hur kommer det sig att han heter Gräns i början om han aldrig ägts av dom?

colleen
0

Jag tror att uppfödaren lånade magen på deras sto.

~Jag tror på ödet~

Bullemor
0

#12 aha, då är jag med!

Linea
0

#12 Mamma till Gräns Murpy Conneely är Gräns Fideli och henne har Gräns Stuteri, vad jag vet, ägt hela hennes liv, så de har inte lånat hennes mage.

AKWIK
0

#14 Jag tror det är just för att Gräns stuteri har ägt mamman hela tiden som man säger att bara magen är lånad. Han heter  ju också därför Gräns efter stoägarens stuteri.

Bullemor
0

#14 men jag fattade det som om att de lånade UT hennes mage..

AKWIK
0

Han var liksom såld redan han föddes kanske man kan säga. Kanske var en beställning? Dvs köparen lovar att köpa fölet om stuteriet betäcker stoet med en viss hingst som fölköparen valt ut. Vet absolut ej hur det var i detta fall, men kan tänka mig att det kan gå till så.Fundersam  Kanske ämne till en ny tråd?

Linea
0

#15 #16 #17 Jaha, nu förstår jag vad ni menar!

Så kan det nog vara…

RC71
0

#17 Nu är ju nämnd hingst tillverkad här på gården. Kvinnan som ägde hingsten tom det han kastrerades och såldes stod för hela tillverkningen av fölungen. Stoet tillbringade också hela dräktigheten hos henne. Hon hade så att säga stoet på foder och tog ett föl. Personligen skulle jag naturligtvis låta fodervärden stå som uppfödare om det var mitt sto det gällde. Det är så mkt pengar och arbete med att föda upp en ponny ,så att stå som uppfödare känns för mej som en självklarhet att den som gjort jobbet ska göra. Men alla är vi olika…

Smile-and-be-Happy
0

#19 Så brukar det ju för det mesta vara också, men jag höll på att hamna i en liknande situation med en RP jag skulle registrera i ASRP. Reglerna säger att den som är ägare till stoet skall stå som uppfödare - jag fick lov att i efterhand konstruera ett leasingavtal och skicka in för att få stå som uppfödare då, ASRP var mycket bestämda.. Nu blev ju inte det något problem då stoägaren tyckte att det var självklart. Men jag vill rekommendera att man gör klart en sådan överenskommelse innan man betäcker ett sto man lånar. Det är ju som nämnts en hel del pengar och arbete med att ta fram ett föl.

RC71
0

#20 Det samma gäller för connemarorna. Lånar du ett sto behövs ett intyg från stoägaren att du som lånar stoet får stå som uppfödare på fölet. Detta skall skickas till registratorn tillsammans med registreringsansökan. Om inte, så är det den som äger stoet vid fölets födelse som automatiskt  blir uppfödare till fölet. Detta gäller hästavel över lag.