Första
Vilken var den allra första connemaran ni (vet) att ni kommit i kontakt med?
Moycullen Bobby.
Lidingö Ridhus 1965. Conn- vadå? tänkte jag när jag hörde namnet på rasen
.
Toureen Star (aka Grållan). Hos grannen på landet, tidigt 70-tal.

vad jag vet var det Gladstone på ridskolan Gulbrun vallack som va bäst på allt. Sån ska chance bli ^^
Första hästen ja galopperade på hade 0 balans han stannar tills jag kravlat tillbaka och sen var det bara att försöka igen ;)

Min första kontakt måste varit Elisa RC 694, red henne ganska tidigt på ridskolan om jag inte minns helt fel. f-87 e Myrens Wilbur u Juliana

#1 IRE 154? Ska jag skriva imp. Irland på honom då?

Abbey Jill ,på 70-talet. Hon ägdes då av en klasskamrat till min storasyster.
#5 Jo, det är väl klart?
Du har honom inte i Aramennoc? Har bild om du vill ha.

#8 Jodå, han är med, han står som irländsk hingst ;) flyttar honom imorgon nu ska jag sova! (bilder är alltid jättevälkomna!)
Candy Moon vår egen han är född 1983 och onköpt 1984 och jag är född 1980 så jag kommer inte ihåg många före honom. :)
Men jag och syrran var mycket på Liljegårdensstuteri som små så de som gick där under 80 och början av 90 minns jag många av..
Mitt sto är ju inköpt därifrån 1994 och det är så kul att man har växt upp med hennes Mamma Pappa och Mormor och så träffade jag också på morfar Orion när han stod där men då var jag liten kommer bara ihåg att han var lite speciell :) Precis som min tjej…

Min kompis connemara. En brun valack vid namn Goliat e. Kimble. Någon som vet om han lever än? - skulle i så fall vara i 30 års åldern.
Akerberg, kom på att jag skrivit lite fel på ett av korten jag skickade till dig. Det var Coosheen Lucina och inte Lucinda, eCoosheen Finn u Coosheen Cockle. Kom på det nu då det skrevs om hästar som inte var med på aramennoc.

#12 Inte konstigt att jag inte hittade henne då! ;) (Glömde mejla och säga det, bra att du sa till)
King Blue
e. Blue Chief
u. Honey Four
i början av 90talet på Bogesunds Gård o Ridskola

Juanita II, född 1978
(Nicholas Kamik - Brantshammar Julie)

Den första connemaran som jag fick upp ögonen för var mitt sto, Ami, för 11 år sedan. Men sedan var jag fast i denna underbara ras - och kommer säkert alltid att vara det!
Fast där fanns förstås några duktiga connemaror i ponnyföreningen när jag var liten, men då tänkte jag inte precis på dem…
det var nog mest New forest som gällde då… 
Den första connemaran jag kom i kontakt med var även den första häst jag red på ridskolan, Larynx (e. Möllans Allert) och året var 1992. Han blev en klar favorit
Väldigt bra fråga. Red i ett privatstall i Haparanda då och då som liten (född -72 så fom jag var rätt liten och pappa fick leda runt mig, kostade 5kr för 30 min och 10kr för 1h ridning, inga lektioner, ingen organisation, ett ställe jag INTE skulle valt till mina egna barn när man nu kan något om hästar men skit samma, kul hade vi och hyrde ponnyer veckovis när vi blev mer kunniga) och antagligen fanns där någon connemara då coh då, det var liksom ett handelsstall så det köptes och såldes hästar då och då men en del blev kvar länge eller för alltid. Gissar att allt var till salu dock. Men härstamningar och raser fick man sällan reda på.
På ridskolan i samma lilla stad, där jag började rida senare, minns jag inte att det fanns någon uttalad connemara. Så egentligen borde jag inte ha kommit i kontakt med connemaror förrän jag flyttade söderut -95 men jag tror inte så är fallet. Har dock aldrig sysslat medvetet med rasen, läser bara här som allmänintresse och ni är så trevliga.

# 18 Japp! Vi är som våra hästar-trevliga!

Fianne var den första connemaran som jag kom i kontakt med. Detta var i början på -70 talet
Spiddal Rose 1986. Minns inte om jag kom i kontakt med någon annan connemara innan dess 
De första connemaror jag kom i kontakt med var Easter Steel RC 8, (e. Inver Rebel u. Rusheen Shamrock) och Lambay Noreen RC 17 (e. Inver Rebel u.Lor Noreen). Båda fanns på Lunde stuteri i Matfors utanför Sundsvall.
Jag hade läst om connemaran i någon tidning och fick höra talas om att de nyligen startat ett stuteri i trakten. De hade också lite ridkoleverksamhet på enkel nivå. Jag började hjälpa till där och fastnade för 1-årige hingsten Lunde Charm, e. Brantshammars Joyce RC 6 (som levde en kort tid som avelshingst) u. Easter Steel. Jag visade Charm lite på utställningar och red honom som unghäst.
Josefin 1994 ;) Det var året jag föddes och min mamma hade henne som jag senare fick men hon gick bort 3 februari