Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 826 ggr
AKWIK
0

Största resp. minsta connemaran?

Min hovis berättade idag att han för 10-15 år sedan skott en connemara som var över 160 cm. Själv har jag aldrig träffat en renrasig som är så stor. Har ni?

Minsta connemaran som jag kan komma på nu är Erin's Own RC 12, som enligt aramennoc var 135 cm. Upplevdes som mindre än det Fundersam. Vilka "småttingar" känner ni till?

Smile-and-be-Happy
0

Mindy Might RCB 9 (f.-94)- e. Holens Ingolf u. Bolötens Madeira är B-ponny med sina 130 cm. Har tävlat upp till MSV hoppning och har fått 40p exteriört på riksutst. -05. Akerberg har bild på henne.

AKWIK
0

Tittade på henne på aramennoc och hon ser ju då inte liten ut. Proportionerlig ändå alltså. Holens Ingolf 136 cm, Madeira 144 cm, Inver 145cm, Shalimar 146cm. Det måste vara Ingolfs lilla mamma Inishnee Lady C 46 på 132cm som Mindy brås på?

"Dom" säger att det är stoets storlek som mest avgör storleken på avkomman. Tycker ni att det påståendet stämmer bra?

Smile-and-be-Happy
0

Vet inte i det här fallet - Madeira bor nu hos mig och blev slutmätt till 147 cm. Däremot har Holens Ingolf i huvudsak lämnat C-ponnyer - även med andra större ston. Hopptalangen kommer nog också i huvudsak från honom - Madeira tävlade mestadels dressyr, upp till FEI (kvalad till SM). Nu hoppas jag att hon ska producera någon lite större avkomma här.

Akerberg
0

#2 Mindy Might visas av sin ryttare som vid tillfället även tävlade shettis, så det är nog det som gör att hon ser stor ut!   Minns att domaren sa att om hon inte varit så liten hade hon fått 9:a på typen (nu fick hon 5*8)

AKWIK
0

Det måste vara kul att vara så liten att man kan tävla shettis. Med mina 173 cm är jag glad att jag åtminstone inte är för tung för att rida D- och E-ponnysar.

Nyvreten
0

En annan liten dam var Erin´s ´stallsyster´ Ard Precious Bane, hon var 136 cm.

`Bane´s  första föl var  Ard Precious Gold ( e. Ginnet´s Lad ) en urcharmig  liten  kille. Såldes till Brolöten & visades av C.B på hingstprem, men blev nekad bl.a  pg.a storleken, bara lite strax över 130 cm om jag minns rätt !

AKWIK
0

#6 Jo, Bane, minns jag. Red henne några gånger, men inte var hon så himla liten som Erin väl? Skulle utan att veta minnas henne som ca 140. Men hon hade ju också en sån energi att hon kändes större.

En annan som jag kom på…. I aramennoc står det att Toureen Star RC 155 var 135 cm. Men då måste hon väl ha sträckt ordentligt på sig för när jag red mitt russ på 130cm bredvid så var hon inte direkt högre vill jag minnas..

Hur noga gick mätningen till "på den gamla goda tiden"?

Nyvreten
0

Jo, `Bane´var  liten. Men som sagt var man upplevde  nog henne som större än Erin, pg.a sin energi ( som du så fint uttryckte det  ;)  )  Erin var ju lite svankigare oxå & hade ett helt annat temperament. 

Flera av Bane´s avkommor blev ju C-ponnyer. Te.x  Beatrice ,  ( helsystern till A. P. Gold )  & Cinderella,  eller små D-ponnyer.

Nyvreten
0

En undran ?

Vilken är/var  den minsta hingsten godkänd för avel i Sverige ?

Roundstone Chief ??

jojjehanna
0

#5 då är vi lika långa!

RC71
0

#9 Nu levande borde väl vara Calvin Klein RC89 .135 cm

Nyvreten
0

Trots sin 135 cm till korta fick ju Erin mest stora avkommor, flera maxade d-ponnyer, te.x Scaramouche & Alexandra. Cynthia var ju överhöjdare & jag tror även Eros me´. Athos var ju inte heller så liten, D-ponny !

Vad Scaramouche fick sin storlek ifrån vet jag ej ! Kanske någon annan vet, fanns det något stort bakom i leden ?

Linea
0

Hagens Teresa e. Hagens O´Chief u. Abbeyleix Flora är ca 162 cm i mkh!

AKWIK
0

#13 Se där har vi en toppnotering! Hittade henne nu på Gräns stuteris hemsida. Ståtlig madame!

Tittut
0

Var inte Brolötens sto Surprise B-ponny? När jag var där på -80 talet tyckte jag hon var jätteliten. Hon står som 135 cm i stamboken iofs..

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
0

En connemara får väl inte vara hur liten som helst, kan det inte vara så att de "mätt upp" dem? ungefär som stora ponnyer mäts ner?

the connemara
0

Hillary (e. Lofty Roderic u. Fanny IV) var banne mig inte stor när jag red in henne. Då B. Vet ej om hon mäts mer? Såld till Nätterqvist men mer vet jag inte.

RC70
0

#15 hon var väldigt liten men jag tror att hon var över 130.. Chris sa iaf 135 !