Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 5415 ggr
Akerberg
0

Presentera dina hästar!

Vad har ni för connemaraponnyer i stallet? Eller har haft tidigare kanske?

Appledale
0

Mina connemaror:

Amirett T RC 1025

f. 1993, skm (f brun), 145,5 cm, Klass I.

GULD-belönad på utställning.

e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy - Eadestown Lad

Hon har i sin stam många ELIT-premierade, utställningsvinnare och framgångsrika tävlingsponnyer, med meriter från bl a SM, NM och Internationellt.

Avkommor:

2005  h   e. Carnaby Patrick Hooligan - Aisling Aragorn, Klass I och klassvinnare på Riks 2006 med 38p.

Konstaterat dräktig med Ashfield Cathal Crobdhearg.

Aisling Aragorn 

f. 2005, skm (f svart), Klass I

e. Carnaby Patrick Hooligan, Amirett T - Rolls Royce - Tiger Boy 

Fick på fölmönstringen bl a en 9:a på typ, och vann sin klass på Riks 2006 med 38p.

Spader-EliN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min halvfoderhäst:

**Hagens Chance
**f. 2001 e. Fredriksminde Hazy Chance RC 73 u: Hagens Paloma RC  741
ägare: Gisela Helin, Hagens stuteri

Connemaravallack som ridskolan hyr och som jag rider själv 3 dagar i veckan & som går med i lektionsverksamheten 3 dagar -- dessa dagar har jag tillgång till att rida ut på honom.
Har ridit honom sen 14 augusti när vi var å hämtade honom på hagen. Jättemysig kille som är bra på både dressyr och hoppning. Vi har tävlat CR hoppning & startat några dressyrtävlingar på lokal nivå + klubbtävlingar ^^

soraki
0

Min lilla pålle:

**Ragnarps Ikaros
**f. 2001 e. Rolls Royce u. Hagens Ithaca ue. Millfield Ensign

Ikaros är en busig ponny som fortfarande är i de unga åren. När han är glad bockar han och när han är arg stampar han med bakbenen. Jag fick honom när han var nybliven 4-åring och vi tog det ganska försiktigt i början. Han deltog i ungponnychampionatet som 5-åring och han har placeringar i LB dressyr samt starter över 60 % i La.

SofiaGenne
0

Jag skulle gärna skriva om de som står i stallet, som är ett inackorderingsstall, dock finns två tjejer redan här, som äger två av ponnyerna x)  den ena har redan skrivit över mig, om "Ragnarps Ikaros", och den andra kommer nog snart att skriva misstänker jag :)

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Hedman
0

Får väll presentera mitt Connemara sto:

Moonleight RC 883 f. 1993, A-prem.
e: Corall-li u: Pretty Pacer  ue: Roundstone Chief

Innan jag köpte Moonis var hon avels sto på stall ragnarp, där fick hon 6 föl bland annat vinnaren av ungponnychampionatet dressyr för 5 åringar 2006  Ragnarps royce robot.

Moonis är en mycket bestämd dam, som ska ha koll på läget och gärna vara den som bestämmer.
Nu har jag tävlat Moonis upp till L:B hoppning & L:A dressyr och längre ska vi förhoppningsvis komma :)

BILDEN ÄR FOTAD AV JULIA HANSEN (SORAKI)

the connemara
0

Min connemaraponny:

Lofty Tiger Woods, född 19 april 2004 e: Lofty Roderic u: Beezies Bounty ue: Carrintubber Lad

Köpte honom tillsammans med min mor när han fyllde 3 år i år men har haft honom sedan 2 september 2006. Då kom han i transport direkt från hingstbetet, innan dess hade han stått hos sin uppfödare på Lofty Stuteri.

I början var han osäker o lättskrämd men så småningom så blev han tryggare och nu idag finns det nästan inget som skrämmer honom. Han tycker allt är kul o älskar att arbeta och verkar ha väldigt lätt för sig. I dagsläget så tar han det väldigt lugnt och har så gjort stora delar av året. Trots det så är han inriden, hoppad både på banhinder o terränghinder, inkörd, vart på polishästträning, gått treårstest med dubbeldiplom, tömkörd på bana, riden på stranden o sprungit i havet, springer snällt bredvid cykeln som motion, trygg att rida barbacka på, går exemplariskt som handhäst mm mm, Kan sammanfatta det som att han är en fantastik individ som är otroligt lättlärd och har en enorm vilja att göra rätt Glad

soraki
0

Oj! Jag skrev visst att Ikaros var född 2001. År 2000 ska det vara egentligen…Glad

RC71
0

#3 Hej

Som du vet har jag ägt Ikaros mormor,Hummelbro Virginia.

Hälsn

Lotta

soraki
0

Ja vet Skrattande Det var jättekul att du maila mig om det. Jag skrev ner en del av det i ikaros stamtavla.

RC71
0

Här kommer en bild på Ikaros mormor Hummelbro Virginia.

Skulle tro att kortet är taget 1987.

soraki
0

Tack för bilden, hon e jättefin Glad Titta gärna på min hemsida och se om det jag skrivit om henne stämmer.

Sweetheart
0

Hej

Vi har ett gulbrunt Connemara ungsto som heter Sternbergs Sweetheart som vi importerade från Tyskland våren -06.

Hon är född 2005 och är efter El Larry II och undan Skousboe Shamrock DEN 881. Sweetheart är en självsäker och framåt tjej som älskar människor, om hon kunde skulle hon sitta i knä på oss så fort vi kom in i hagen.

Lisa-trollet
0

Vi har 4 connemaror:

Bolle Lucinda RC 767

född -90, brunskimmel e Lukas RC 35 u Bolle Dafti RC 483

Hennes dotter Lutricha RC 1093

f-98, skimmel e Spinway Corona RC 77

Lutrichas avkommor Triumf

f-03, mörkbrun, stickelhårig e Hagens Zephyr RC 93

Trollets Lucille

f-06, mörkbrun e Lofty Roderic RC 74

Har även haft Luke f-94 e Hagens Ochief u Bolle Lucinda och Hagens Yubla RC 1041 f-97 e Frederiks minde Hazy Chance u Hagens Paloma

På kortet Lutricha o Lucille

Maria-Kavat
0

Jag har 2 connemaror:

Killen Kavat

f: 1995,skimmel, e. Lofty Roderic u. Katizy Kavat-Öx. Marble Jr

För att göra historien kort: Började sköta Killens mormor samt mor, ca ett år innan han föddes. Var med den dagen han kom till världen och vi "räddade" honom till livet. Var i mina händer tills han blev ca 7 år, såldes men är nu tillbaka hos mig. En underbar häst med hjärtat på rätt plats. Otroligt snäll och en verklig gentleman.

Kampus Kavat

f:2002,skimmel, e. Countach Campbell u. Carnaby Kajsa Kavat -Tulira Highball.

En av fyra helbröder, varav Kampus är den sistfödde. Han ville dock inte stanna under ponnymåttet utan rusade iväg över. Är idag ca 155 cm. Fick tillfället att börja jobba med honom som 2 1/2 åring, då relativt orörd. Sedan har det varit vi två…en häst med go i och otroligt social.

På kortet är Kampus till vänster o Killen till höger.

AKWIK
0

Jag har två ston:

Hagens Dimona, f.2002, gbr, e. Fredriksminde Hazy Chance u. Hagens Paloma.

Windy's Way RC-IRE 10797, f 1995, svbr, e Dunlewey Go Charlie Go IRE 968 u. Windy Bluebell IRE 8323 ue. Abbeyleix Owen IRE 496. Det är Windy på min Avatar.

Båda blev dräktiga ganska sent i somras med Packie. Tyvärr resorberade Windy, men Dimona beräknas nedkomma omkring midsommar -08. Dimona i bifogad fil.

Jammie
0

Jag har ett sto:

Brolötens Jeanmaire, f 1996,skm

e. Brolötens Grafit  RC 70 u. Garryhinch Polly RC 819 ue. Abbeyleix Fionn IRE 810

Har haft henne i 5 år. Någon som känner till varför hennes mamma, Garryhinch Polly, inte fick fler föl?

MrsM
0

Lägger in en bild på våra två yngsta connemaror.

Skimmeln är Carnaby Blue Muffy (TILDA) f 05 e Carnaby Patrick Hooligan u Hagens Xquisite e Spinway Corona. Det gulbruna fölet är Carnaby Dun Sparrow  (ALICE) f 07 e Ashfield Cathal Crobhdearg u Carnaby True Sparrow e Carnaby Patrick Hooligan. Dom representerar de två stolinjer som vi har haft på senare år, Wise Sparrow och Muffy och är dessutom linjeavlade tillbaka på dessa.

Sen har vi Alices mor och mormorsmor (Ashfield Flash Sparrow) i avel, och båda är som jag nog nämnt dräktiga med Långarnö Cedrick inför 2008.

RC70
0

Ja för er som inte vet.

Jag äger den godkända hingsten
**Brolötens Grafit RC 70
**11/4 1988
e. Lambay Inver RC 4
u. Brolötens Chanel RC 542
ue. Finney Master RC 41

han har vunnit SM 5 gånger (2 i lag), NM silver i lag, bästa svensk utomlands osv osv :)

RC70
0

JAMMIE

Polly fick inte fler föl på Brolöten för att de la ner sin avel !

AKWIK
0

#16 Så söt hon är! Fina ögon!

cascada
0

Jag har en 1,5åringn som jag iofs har tjatat om i flera inlägg :-)

Bjennesby Cascada Lane, e Hagens Ryan u Gipsy Lane - Värnbergs Orion, en mkt snäll söt men kavat dam. Hon har ett härligt psyke, det var en stor anledning att jag gick tillbaka till connemaran efter ett antal år med halvblod. Har inte så mkt bilder tyvärr,min kamera har gått sönder, en dålig bara på min sida här o så finns hon på Bjennesbys hemsida.

dessa har vi i vår familj tidigare haft i vår ägo:

Little Arramis, född 2001, svart e Hagens O`Chief u Little Tracy - Värnbergs Orion. Någon som vet något om honom förresten? Vi har tyvärr  förlorat kontakten med köparen!

Satanta (eller Santana som han stod som i reg.beviset) 1975-2002 brskm e Lambay Inver u Cheyenne -Slive Dara. En underbar ponny! Tävlade höga klasser som ung, hos oss gick han på turridning o var hur snäll som helst

Cinderella III e Blue Chief u Hagens Estrella - Värnbergs Orion

Pablo e Värnbergs Orion u Hagens Estrella - Millfield Ensign

teamTD
0

Har nu två äkta och en halv connemara:

TD Jack Sparrow f.2006 e. Lofty Roderik… egen uppfödning hans mamma är dock Irländsk korsningponny. Trevlig med possitiv inställning!! stor nu, så blir kanske en överhöjdare.

Fidelie f.2006 e. Öxenholm Bobby ue. Lofty Roderik…. köpte hnne när hon var ett halv år,,, var då osäker och int så mkt hanterad,, har nu blivit supersocial, och är jättekul att arbeta med!!!

Torro van de Zonnehoeve f.2000 Holländare.. min systers ponny som hon jobbar med i hoppning och lite dressyr.

Hade tidigare:

Lofty Goodwin,  nu pensionerad.. men han var min första tävlingponny, en tuff ponny men en riktig storhoppare.. en sådan man har många minnen med, både roliga och mindre roliga,, men, men… har mpnga färgglada rosetter hemma på väggen från hans tid iallafall!!

Hagalyckans Dun Hazel,  red henne åt ägaren. utbildade henne i hoppning och "allmänn" ridning… trevlig men het!! red in hennes son Hagalyckans Bushmill sommaren 2006.. var roligt, en bra erfarenhet!!!'

Ja detta var allt för mig!!! kul å läsa om allas fina pållar!!!!

soraki
0

# 17

Vad söta de är tillsammans, underbar bild på sitt vis.Skrattande

[AlphLauren]
0

Mrs.M: Shit, vilken intressant stam på "Muffy" *me like*

Det måste bli något alldeles speciellt den hästen!!

ambo
0

Hej

Blev just medlem här..vi har en connemaravalack skimmel, har ett namn vi ej kan uttala..Ballinasloe Ambassador..kallas Ambo..f.2000 som vi ägt 1 år. Han tävlas av dottern i hoppning främst, det går bra! Siktar på att tävla regionalt 2008. Nyfiken på om ngn har en avkomma efter hans pappa-morfar, har aldrig sett ngn..irländsk stam: (gamla föräldrar!)

efter: Robin Hood IRE 806 ue: Ard Happy Silver IRE 578. Farfar är Skryne Bright Cloud och morfarsfar är Urrachree Crest. Jag upptäckte att han är jättenära släkt med stoet Rolo som jag läste om i Connemaranytt.

AKWIK
0

Hej Ambo! Kul att du hittade hit.

Vad heter mödrarna?

ambo
0

hej

dumt ej skriva dem..mor Valley Girl IRE 7448, mormor Newford Sally IRE 6698, farmor Village Gray IRE 6951

AKWIK
0

Kollar snabbt i den enda "connemarabok" jag har tillgänglig för tillfället, As I see it av Pat Lyne, och ser att Robin Hood omnämns fyra ggr, Village Grey fem ggr. I Pat Lynes böcker kan man läsa så mycket intressant om connemarasläkten. Min Windy har Skryne Bright Cloud som mmf. Jag har läst jättemycket om hennes släkt. Nästan varenda en av dem nämns. Bl a fick jag veta att Windys farmor var tvilling! Hingstfölet döptes till Regan och stofölet (W:s farmor alltså) fick heta Sister of Regan. Bussigt, va! Förvånad   Jag tror säkert att andra här kan berätta mer om din hästs släktingar.

RC71
0

#28 Ja, även Innellan village Lass RCB 33 har skryne Bright Cloud som mmf. Mormor heter Harvest Home IRE 7901. Så vi är liksom lite släkt AKW! Skrattande

AKWIK
0

Harvest Home och Robin Hood är ju helsyskon!

RC71
0

#30 Japp! En praktmärr!Skrattande

ambo
0

Hej

Tack för svar. Jag har haft problem att öppna sajten ett bra tag men nu funka d igen Skrattande Ska försöka ladda upp en bild från idag när vi bytt hage, vår lille grabb är jätteranghög och kaxar sig mot en valack, stooor och stöddig ca 170 och ändå ska vår ambo upp på bakbenen och försöka va lika stor..ponny & skimmel änfå ranghög! håhåjaja..

ambo
0

Och ja, det är LERA som syns på huve..annars apelkastad samt flugskimlig me bruna prickar i fejset, fräkning typ..en glad lax som hoppar som ett jehu men aldrig dum eller svår för 12åriga dottern we love him!

kicki13
1

Hej

Här kommer mina hästar,

Milou II 1993, Valack, skm, e. Öxenholm Bobby RC42 u.Soraya II ue. Curragh Colm RC9, fd fång och hovbenrotiations häst, tävlas åter i westernridning på sm-nivå

Hagalyckans Dun Hope RC1165 2000, sto, gulbrun, e.Dale Haze RC57, u. Köhls Polka RC788, ue. Pommac RC44, avelssto, inridning påbörjad

Dun Lugh 2005, hingst, gulbrun, e.Öxenholm Bobby RC42, u.Hagalyckans Dun Hope RC1165 ue. Dale Haze RC57, en possitiv och myssig kille som är lite feg avsig

Långarnö Laura 2005,sto, skm, e.Janus RC71, u. Innellan Village Lass RCB 33 ue. Innellan Kestrel GBR108, en framåt och possitv tjej som inte är rädd för någonting

Uolim Fionn Ogma 2006, hingst, skm, e. Janus RC71, u.Hagalyckans Dun Hope RC1165, ue.Dale Haze RC57, en framåt och possitv kille, som har självförtroende så det räcker till alla

Hagens Kate RC567 1984, sto, skm, e.Värnbergs Orion RC27, u. Morning News RC133, ue. Tooreen Ross IRE99, avelsto som jag inte har lyckats få dräktigt, omskolad till western häst och tävlas där på sm-nivå

Ja, det var min hästar det.

[Rebecka]
0

jag har bara en connemara bland mina 3 shettisar snart 4 shettisar om d gå bra med fölning o så..

Min connemara heter Belli boy o är född 29 maj 1983 hos lennart nilsson i varberg. han är e:Brantshammar Bell Dara RC 28 O U:Heidi RC 339. Han är en gulbrun valack, en liten d-ponny på 143 cm som har bott hos mig sen den 27 oktober 2002.. han är min första ponny och han har lärt mig massor.. han kommer att stanna kvar hos mig så länge han lever, så mkt som han har gjort för mig så ska jag va med honom när den dagen kommer då han inte vill mer.. 

han rids o tränas i både hoppning o dressyr.. tävlar fortfarande lokala hopptävl o klubbhoppningar.. han har gått MSV B i hoppning… han tycker bäst om att hoppa o ridas ut i skogen.. det går lite så där med dressyren men han e välutbildad o kan d lika bra som hoppning..

han ar gått på kvibille ridskola i många år men jag köpte honom  av en privat person i vänersborg, så det var en lång resa men jag visste att det va han som jag ville ha o köpet har jag aldrig ångrat.. Bättre Läromästare kunne man aldrig få som sin första ponny.. Han är min nu o kommer alltid att förbli.

Ebba-A
0

Jag har ingen egen men på ridskolan där jag går står en connemara.

**Brolötens Boss
**Boss är född 1993 av Chris Brolin på Brolötens
Connemara stuteri.
Hans pappa är den fina avelshingsten _Finney Master.
_Hans mamma heter _Dame Grainne.
_Just nu ägs han av Familjen Hoffman som drev ridskolan tidigare och medverkar flitigt i ridskoleverksamheten.
Han är väldigt trygg även om han kan värka skrämmande stor för små barn med sina 148 cm i mankhöjd så är han alltid snäll.
Jag har för mig att innan Boss stod på ridskolan så tävlades han av Nina Hoffman. 

Men nu ska jag sovaså hejdå :)

Värd på Choklad iFokus

yuppie
0

hej alla connemaravänner

jag har två connemaror, Hagens Yuppie, 1997 e. frederiksminde hazy chance u. abbeyleix flora och lille Holmtebo Aran, 2004 e. hagens o´chief u. hagens ayla.

jag är så otroligt nöjd och lycklig över mina hästar. Båda är överväxta och Aran kommer nog att sluta på samma mankhöjd som Yuppie, nämligen 155 cm. Yuppie har en fin gång och härlig uppsyn, hans stora nackdel är att han har lätt att spänna sig. En otroligt pigg häst, de två första åren gick det bara att rida ut från stallet, när det lutade åt returen var det bara att kliva av innan han jagade upp sig. men den röda tråden är viktig, fortsätt på det du tror så lugnar sig hästen. Intelligent men naturligtvis lika lätt att lära bra som dåligt. Tacksam för hans arbetsförmåga och pigghet, promenerar när han kokar över.

Aran är lika pigg och samma underbara utstrålning. tycker att han lik sin pappa utseendemässigt. Aran har en mental styrka som han visat prov på vid flera tillfällen. båda hästarna har haft samma utbildningsplan, med ett undantag att aran även är inkörd som två-åring.  

mina hästar går regelbundet, rider ca två till tre ggr i veckan dressyr för instruktör i veckan.

har alltid köpt mina hästar som föl eller ettåring. lite chans-tagning därför att jag vill ha överväxt. naturligvis är de båda förälskerser, kelighet, intelligent och vaket utseende, och rejäl koll på benen räcker långt. 

tänker på en artikel som jag läst för flera år sedan skriven av en dressyrryttare: på kvällarna när jag tänker på min häst blir jag otroligt lycklig över att få rida denna fina häst. ungefär så var ordalydelsen, det får avslyta mitt inlägg.

hälsning från annki, yuppie och aran

RC70
0

#36 eftersom jag e Brolöten Nörd ;)
Nina Hoffman köpte Brolötens Boss för att tävla honom i Dressyr men han var för slöööö !

De köpte istället Brolötens New Look men henne lämnade Nina i Tyskland där New Look bytte namn till bara "New Look".

Ebba-A
0

#38 Okej vad intressant :D

Värd på Choklad iFokus