Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 1467 ggr
Appledale
0

Hingstval till mitt sto?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, nu tar jag chansen att rådfråga er experter om vad ni tror skulle passa till mitt sto! Skrattande

Hade tidigare bestämt mig för att inte betäcka henne i år, men nu har jag börjat vela.. Kanske det blir ändå?

Stoet ifråga heter Amirett T.

Hon är e. Rolls Royce, Facett - Tiger Boy.

Har tidigare fått ett föl e. Carnaby Patrick Hooligan - Aisling Aragorn, och är nu dräktig med Ashfield Cathal Crobdhearg.

Ami är av den lite lättare typen. Hon har blivit Guldbelönad på utställning, och har tilldelats en 9:a på sin trav. Hon har en bra skritt också, och är av bra rastyp. Hon är dock något tåvid fram och lite lång i kroppen, och bär inte riktigt upp sig i galoppen som man kunde önska. Hon är dock en duktig hoppare, och jag har hoppat henne på 1,30-höjder på träning. Hon har ett underbart temperament och är väldigt snäll att hantera, men hon kan vara lite envis ibland.

Egenskaper som jag skulle önska hos hingsten är: Framförallt en bra galopp och hoppförmåga, och han ska vara högrest. Bra ben är ett plus och han ska helst vara av god rastyp, och han ska ha ett bra temperament.

Då Ami är född brun, och fri från BEC-anlaget, så spelar det ingen roll vilken färg hingsten har. Inte heller mankhöjden spelar mig någon roll. Mer bilder mm finns på min hemsida: www.freewebs.com/appledale

Så vad skulle ni råda mig till?

tjoffsan
0

Varför inte ta Ash igen?

Eller kolla om du kan ta graffe på station.Glad

Appledale
0

Jo, Ash gillar jag absolut!! Det är en av mina stora favoriter, men jag tycker också att det är lite spännande att prova olika kombinationer.

Hade varit kul att ha en hingst på station, men jag känner mig väldigt osäker på betäckningsbiten, har inte någon alls erfarenhet av sådant…

Motivera gärna varför/varför inte jag skulle välja resp hingst! Skrattande

tjoffsan
0

Visst är det kul att prova olika hingstar! Samtidgt är urvalet ganska begränat, fast det beror ju också på hur långt man är beredd att åka. Med ett föl vid sidan skulle inte jag åka land och rike runt.

Poeten är väl vår störste hoppförvärvare nu, fast jag vet ju redan att du har vissa betänkligheter angående att använda honom.

G. Frederick skulle jag inte ta till ditt sto med tanke på benställningen.

Mango är ju också en hopphingst som söker station. Tror han är korrekt i benstället med.

Och så Ash då. God hoppförmåga och bra benställning. Han finns väl ganska nära dig dessutom?

Tycker det är synd att Grafit inte används i aveln. Tycker han borde passa bra till ett R.Royce-sto. Tror jag läst på hemsidan att han hade 8-8 i löshoppning dessutom och att han avkommor mest tävlar hoppning.

Jag tycker också att det skulle vara kul att ha en hingst på station, fast det verkar lite krångligt.

Clancy
0

Vad tycker du om att testa semin ?

När du har ett sto som bevisligen kan betäckas utan problem och producerat föl kanske det kan vara en kul idé ? Finns ju lite intressant att välja på…Du har ju en här på forumet som testat med lyckat resultat. Att åka långt är ju inte kul med föl vid sidan men kanske finns det en duktig veterinär på bra avstånd alt seminstation ?

Appledale
0

#3 Vill bara förklara mig lite här… Jag har inte alls några funderingar på att åka "land och rike runt" med ett föl vid sidan. Det skulle aldrig falla mig in. Men jag har ännu inte bestämt mig om det blir -08 eller -09 hon ska ombetäckas. Blir det inte förrän nästa år, så har jag lite funderingar på att kanske prova någon intressant hingst som står lite längre härifrån… (nu menar jag alltså inte jättelångt, men man kanske får passa på när man har chansen..) Glad

Fast jag har funderat lite på Garryhack Frederick.. Med tanke på benen, så är Ami välbenad, men något tåvid. Men hurdan benställning har Frederick då?

Men som sagt, så är Ash en av favoriterna, och jag tror att han och Ami kompletterar varandra ganska bra. Har ridit honom också, och han har en underbar "gunghäst" galopp, och är väldigt härlig att hoppa. Jag kommer definitivt att betäcka med honom igen senare, men det skulle vara kul att prova någon annan hingst också!

Men om jag väntar till -09 och betäcka, så har jag lite funderingar på att prova Castleside JJ… Vad tror ni om dem då?

Appledale
0

#4 Första fölet, Aragorn, är ju "tillverkad" m h a semin. Flört (e. Carnaby Patrick Hooligan).

Det tyckte jag funkade bra!

Jag har också mina funderingar på att seminera med Dexter Leam Pondi. Det hade varit jätteroligt!! Men det är ju ganska dyrt, även om hon inte skulle bli dräktig, så får man kasta ut en väldans massa pengar… Jag är också lite osäker på hur man ska gå till väga… Så jag vet inte om man ska våga eller inte?

Clancy
0

#6 Med semin menar jag förstås någon intressant hingst utomlands Skrattande

I hundaveln är det inte populärt att inseminera en förstagångstik då man vill veta att tiken kan bli parad och även kan föda fram valpar på ett naturligt sätt först, så det är därifrån tankarna kom Flört Skillnad från hästeriet då Glad

tjoffsan
0

Minns inte hur GF ser ut i benställningen, har dock för mig att jag har läst att han är tåtrång fram och hjulig bak i avelsvärderingen. Tycker att GF är en underskattad hingst som är jättefin på alla sätt och vis.

Men min avkomma e. GF undan ett sto med korrekt benställ är tydligt utåttåad fram och tät bak. Dvs. ej samma fel som hingsten. Kommer nog ändå inte att våga använda honom igen eftersom stoet inte lämnat några sådana här benställningar innan med andra hingstar.

Skulle bli glad om någon kan övertyga mig att jag tänker fel.Skrattande

Appledale
0

Okej! Tack för förklaringen! =)

tja, då blir man ju kanske lite tveksam.. någon annan som har några erfarenheter (bra eller dåliga) av detta?