Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1408 ggr
the connemara
0

Ungponnyer här inne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka här har ungponnyer ca 2-6 år som ni tänker rida in/rider/tävlar och som inte bara går i hagen o väntar på att bli betäckta? Ni som kanske bara har en ungponny och inte en hel skock. Hur gamla är de och vad gör ni med dem? Vad har ni för planer kortsiktigt och långsiktigt?

Bifogar en bild på min treåring på terrängbanan

Covergirl
0

Jag vet inte hur mycket jag ska skriva. Just du vet väl det mesta om Peia Flört

Hon ska iofs betäckas i vår men är just nu under inridning. Tänkte rida henne något den här veckan eller nästa och sen får hon lite jullov.
Löshoppning är det dags för lite mer regelbundet nu också inför vårens 3-årstest.
Skulle gärna bifoga bild men sitter på jobbet så det funkar ju inte alls.

Spader-EliN
0

Chansen hör väl hit drygt 2 veckor till :P

Hämtade honom från hagen 14 augusti. Ridklubben hyr honom och han går med 3 dagar i lektionsverksamheten *oftast 1 lektion de dagarna* Jag rider en dressyrträning, en hoppträning och en egenträning som varierar beroende på vad som behövs.

Hittils har det mest handlat om att stärka upp efterssom hanvar väldigt tunn & omusklad när han kom.

Under hösten har vi tävlat 2 lokala dressyrtävlingar, 2 klubbtävlingar i dressyr & 2 CR hoppning.

Första tävlingen var en katastrof. Lokal dressyr ena sekunden va han helt ok andra stretade han bara emot. När vi red in på banan fick jag ihop honom iaf men sen när vi skulle rida förbi utgången första gången tog det stopp han skulle inte va där längre drev på och han börjar småstegra driver rejält och han går ut XD

Andra var det sämsta möjliga förhållandena. Ösregnade hela dagen och var utomhus, jättetungt, jag var kall nervös och spänd och han tyckte det var jättejobbigt att gå där så fick superdåligt på galoppprogrammet.

sen var det CR - utesluten pga att vi inte hoppade alla hinder Oskyldig fick blackout…. På ryttartestet fick vi 5,7 nästa CR var vi felfria på KM i dressyr va chance livädd för en funktionär :P skulle inte gå där men i andra klassen gick det mkt bättre och vi red på 60,3 %

Närmast nu är det dressyrträning för en dressyrdommare på Söndag, hoppträning på onsdag och nästa lördag ställer vi av honom på lovet så han får vila ordentligt.

Ivår blir det fortsatt dressyrtävlande förhoppningsvis div 3 och så blir det väll nån CR hoppning hemma

plymen
0

Min fyller 6 i maj så vi får vara med ett tag till..=)

Vi har som plan att lära känna varandra och få killen ordentligt igångsatt. I vår sak vi börja ta lektioner då jag haft uppehåll i ridandet flera år och nog behöver någon som hjälper mig komma tillbaka.

Långsiktigt är väl att vi ska träna dressyr och möjligtvis hitta någon medryttare som vill tävla dressyr och kanske både träna och tävla hoppning…

Spader-EliN
0

#2 planerna för våren ändrades lite… nu står ponnyn på ultuna och kämpar för att bli bra sedan kommer en lång väg tillbaka dit vi var

the connemara
0

#4 Nej, vad har hänt?!

Appledale
0

Aragorn blir 3 år i år. Jag håller på med inridningen.

Hittills så har han varit en ängel med det mesta. Men longering är dock ingenting för honom. "Varför ska man springa runt runt med ett snöre när matte får stå i mitten?". Annars är han väldigt lugn och snäll i de flesta situationer.

tjoffsan
0

Jag har ett sto som blir två i år. Jag har har tänkt tömköra henne och dra släpa och sånt. Eventuellt dra vagn. Inridningen blir nog inte förrän sommaren när hon är tre eftersom hon är så liten och outvecklad ännu.

Hon ser inte ens ut att bli d-ponny i dagsläget. Och jag som var rädd att hon skulle växa över med mamma 146cm och pappa 147,5. Mamman har dock lämnat en avkomma innan efter Rolls Royce som slutade på 137cm. Det är konstigt det här med mankhöjden.

Spader-EliN
0

#5 Visade sig vara kvarka han stod med 40-41 graders feber hemma i 5 dar å svarade inte på febernedsättande så förra fredan åkte mamma och min ridlärare upp med honom till ultuna, inget snor och ingen hosta. De trodde det var en fästingsjukdom men när fler blev sjuka hemme så visade det sig att det var kvarka.

men han kommer nog hem nån gång under nästa vecka :)

monsterpony
0

Skönt att höra att han är på hemgång! :-)

Spader-EliN
0

#9 aa verkligen idag var han tydligen hungrig också :)