Hur göra i leran?
I vår del av landet är vi inte vana med att ha så dålig vinter. Det är alldeles lerigt och blött i hagarna. Ridbanan fungerar inte. Med lösdrift är det besvärligt att hitta torra platser för hö. Allt är söndertrampat. Har någon bra ideer på hur man ordnar med höbord t ex? Kanske vet ni någon bra webbsida? Kanske finns det andra tips för den lerovane att klara tillvaron?
"Bättre att vara ute och ha det glatt än att gå i lera och sörja"(Känt citat Robert Broberg)

Jag har använt potatislårar av trä (sådana som potatisodlare använder) de fungerade utmärkt med minimala säkerhetsjusteringar. Var inte dyra att köpa och gick att flytta med en säck-kärra. Höll bra 3 - 4 år. Annars finns ju fina och dyra foderhäckar att köpa.

Många använder pallkragar som höhäckar.
Tack!
Pallkragar funderade jag på själv, men pallarna går väl sönder om hästarna trampar i?
Hur ser potatislådorna ut?
Jag har f n sju större ponnyer på lösdriften några av dessa kan äta ihop, men förstås inte alla… Vi delar nu i många små högar alltid fler än antalet hästar. Denna leriga höst blir mycket lerigt och förstörs.

#3. Man kan ju ha en skiva i botten istället för pallar.

#3 - L. 150cm B. 100cm H. 70cm. Byggda av grövre, ganska tätt sittande bräder - även botten. Botten kommer upp från marken ca 6 cm. - då det är längsgående reglar under bräderna. Förutsätter att man får kontakt med en potatisodlare. Jag betalade 150:- styck för dem.
Nackdel är att det blir för låga kanter om det kommer 30 - 40 cm snö - vilket inte händer så ofta här. När det hände fick jag skotta runt om.
Hade skrivit ett långt, faktaspäckat inlägg när uppkopplingen kopplade bort sig själv. Komprimerar alltså allting:
Traktorsläpkärra eller vanlig släpkärra. Släng på käket, koppla på efter fyrhjuling eller traktor och kör ut i hagen. Flytta vid behov. Så gör dem på gården där min tvååring bor, och det går 9 hästar i hagen, fyra födda 06 och fem vuxna hästar. Det fungerar jättebra. Inga skador, varken på djuren eller på kärrorna.
Pallkragar är lite meckigt, men om hästarna äter lugnt och fint så fungerar även det. Jag har det till mina får, men hästarna är för vilda.

Tack för fina råd. Jag tror kanske att det för mig skulle passa med potatislådor. Ska kontakta en potatishandlare och höra med honom. Annars blir det bygge av typ Joleens bild.