Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 1939 ggr
tjoffsan
0

Extriör bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har lust att kommentera extriören på den här tjejen? Hon är ett år på bilden. Syns det att hon är en connemara?

RC70
0

jag kan ju säga att hon iaf står under sig :P

tjoffsan
0

Jo, det gör mamman också ofta. Tycker det är vanligt bland connemaror?

MrsM
0

Detta med att "stå under sej" är en intressant detalj har jag börjat förstå när jag läser min nuvarande kvällslektyr, en bok om PRE-hästens exteriör. Där säger man att stå under sej är typiskt för en äkta, kraftfull PRE och beror på vinklingen i bog/överarm. PRE med mer "framskjutna" framben anses vara ett arv från det arabiska fullblodet. Och vad är connemaran, om inte en mini-PRE i många stycken?

I vår svenska exteriörlära får vi lära oss att det inte är önskvärt med hästar som står under sej, att det tyder på "framvikt" i balansen… Men?

I vilket fall är det nog ärftligt. I forna dagar, när man for runt och skulle plåta alla con hingstar, minns jag problemen med att få t ex RC 26 och RC 27 att stå "välbalanserat över mycket mark" i uppställt läge - det inträffade sällan (se t ex stamboksfotona). Och, visst har man tyckt att denna position går igen hos ättlingarna? Förresten, Tjoffsan, är inte ditt underställda sto av Nisse-blodGlad? Kolla även fotot på Little Heaven xx (Carna Duns far) i Pat Lyne´s bok…

Fler tankar kring detta mottages med intresse.

tjoffsan
0

Intressant det där med PRE. Har aldrig hört talas om det innan. Personligen har jag dock aldrig betraktat det som något negativt.

Tyvärr inget nisse-blod i min. Har dock spanat lite på nice-n-curley, men han bor så långt bort. :(

RC71
0

#2 Hon är väl kanske inte den mest rastypiska unghästen.Jag duckar….Förvånad

tjoffsan
0

Det är okejGlad

Vad är det som gör att hon inte är rastypisk?

RC71
0

#6 Kanske det att hon är så pass kortlinjerad och kvadratiskt. Tvärtemot vad rasbeskrivningen säger.

RC70
0

Kanske borde lägga denna på Russforum, men jag tycker så mycket om Mrs.Ms bedömningar så hoppas kanske på att få en ;)

är som synes inte en Connemara, det är min fd foderponny Dis som är snart 9 år . :)

RC71
0

Känner jag våra hästbedömmare rätt här på forumet så kommer dom troligen att avböja att kommentera. Bättre du anmäler till en utställning eller så.

AKWIK
0

Tjoffsans sto är bara ett år. Hur mycket brukar ändra sig tills de är "vuxna"? Kan en kvadrat bli en rektangel?Fundersam

RC70
0

#9 lite svårt för mig då hon är såld till skåne för ett halvår sedan, ville mest bara höra vad hon tyckte o vad jag missade som inte ställde ut henne :P

RC71
0

#10 Visst länger dom sej osv. men dom behåller oftast sin typ i alla fall.

tjoffsan
0

#9 Det gör de absolut rätt i om de vill behålla sitt goda rykte. En bedömning av en bild på internet kan förståss inte bli så kvalitativ, eller motsvara en bedömning på plats. På min bild syns t.ex. inte hennes dåliga benställning.

Men det kan ändå vara kul att höra andra uppfödares åsikter! Hade också varit kul att se bilder på andra ett-åringar och jämföra.

Sixi
0

Bildet viser Fenris som åring. her er han i noe dårlig hold

Sixi
0

i vinterpels 5 mnd og noen ekstra kilo senere.

jeg er ikke så begeistret for formen på hodet hans.. menn ellers er det en trivelig liten hestGlad

Carduus
0

Bidrar med bild på min hingst som åring.

Denna kommentar har tagits bort.
Linea
0

Åhh vilken vacker Flompo-son Kyss

Carduus
0

Tack ! I mina ögon är han såklart fantastisk, kul att nå'n annan tycker det med Flört