Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettfärgfrågor
Läst 959 ggr
Akerberg
0

Konstant + konstant?

Vad blir det av en konstantskimmel + en konstantskimmel? Blir det bara konstantskimmel då?

RC71
0

Oftast ingenting alls då denna kombination oftast resulterar i tidig fösterdöd, eller ingen dräktighet alls. Ledsen

monsterpony
0

Nja… Homozygot för konstantskimmel anses vara letal (=dödlig) vilket betyder 25 % av fallen i en konstantskimmel x konstantskimmel-korsning aldrig utvecklas. Bland de föl som föds ska 2/3 vara konstantskimlar och 1/3 icke konstantskimlar.

Smile-and-be-Happy
0

Det kan möjligtvis vara osäkert.Jag läste för ett tag sedan om två  forskningsprojekt i USA kring detta med avel på konstantskimmelanlag (letar efter artikeln, men har inte hittat den än) - denna forskning kunde inte hitta stöd för att dubbla anlag var letalt (med reservation för att faktagranskning blir ganska svår) - fortsätter leta efter rapporten.

monsterpony
0

#3 Jag tror om du söker på roan på Wikipedia så är det länkat till en artikel om detta. Den artikeln är dock från slutet av 2004 och det finns fortfarande inget publicerat i någon vetenskaplig tidskrift om detta, så det är svårt att utvärdera vad de baserar sig på.

Jag har läst den ursprungliga artikeln som föreslog att kontantskimmel i homozygot form var letalt och den verkade helt okej. Det var dock ett tag sen den publicerades (sent 70-tal?). Det ska bli intressant att se framöver hur det vekligen förhåller sig med detta. färgforskarna är ju konstantskimmel-genen på spåren, så det borde inte dröja så länge kan man tycka.

RC70
1

jag vet brunskimmel+brunskimmel som resulterat i fölet Brolötens Roadrunner. Brolötens Alamanit + Lofty Roderic

Tittut
0

Men om det varit så att det inte var letalt, borde det finnas homozygota konstantskimlar, och det är väl det man inte har funnit? Rätta mig om jag har fel.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MrsM
0

#6 Så lyder den gamla stenåldersteorin som fortfarande inte ändrats vad jag vet.

Men - på SCS årsmöte/avelskonferens i Norrtälje kommer Sofia Mikko och berättar det senaste inom färg- och annan hästgenetik. Missa inte det! Garanterat ett bra föredrag. Mer info kommer.