Juverfundering!
Én liten rådfrågning; niomånadersungen Sally åkte igår eftermiddag, och redan vid 21:00 så var Madickens juver stenhårt och varmt, samt dubbelt så stort. Nu på morgonen idag, lite större, ännu hårdare. Nu på eftermiddagen, kokhett, ömt och så stort att det sträcker sig långt fram på magen, och hon har lite svårt att gå. Ingen feber, men arg som ett bi. Jag har rört så lite som möjligt, bara kontrollerat temperaturen morgon och kväll. Innan fölungen åkte var juvret ganska litet, och jag trodde att hon skulle sina snabbt. Men hon lär ha gett en hel del mjölk i alla fall…
Bör man göra något? Hon får inget kraftfoder, utan bara hö. Skulle gärna ta ut henne, men det är isgata på alla vägar. Hon rör sig en del i hagen. Om veterinär ska kontaktas, är det bråttom?
Tacksam för svar!

Håll koll på tempen. Synd det är så halt då motion brukar göra susen på hårda tuttar
. Tror inte det är så mkt mer att göra i nuläget. Gick Sally med mor hela tiden eller hade du särat dom ngt innan? Större risk för problem vid tvär avvänjning.
Sally vandes av på halvtid (tillsammans halva dygnet) i september, då Madicken opererades och stog på box. Från början av oktober har de gått tillsammans hela dygnet. Förra året när Maggie avvandes, något senare på vårvintern dock, så blev det inga problem. Hon åkte iväg utan att dem hade varit särade en dag tidigare. Men då hade ju Madicken bebis i magen.
Jag trodde nog att hon kanske inte diade så mycket som hon faktiskt måste gjort, men nu när jag tänker på Sallys hull (ganska fet) och hur juvret nu ser ut, så tuttades det nog ganska friskt.

#2 Ja ,förmodligen kom mjölkproduktionen igång igen då du släppte ihop dom.
Ehum, den avtog aldrig…
Madickens mamma (Mixit) var helt avskild från Madicken i två månader, behöll mjölken trots minimalt med kraftfoder och rejält med motion. När Madicken kom hem så var det som att vrida på en tappkran, fullständigt mjölknedsläpp! Jag tror att genen förts vidare…
Jag gjorde ingen fullständig avvänjning i höstas, utan de fick vara tillsammans på nätterna. Sally var ute i hagen 8-10 tim per dag, och varje kväll så såg juvret ut som en ICA-kasse full med vatten.
#4 Förmodligen ett arvegods från gamla Rambling Rosie, Madickens mmm. Hon mjölkade som en ko och gav ett år t o m di åt två föl.
.
Motion, och låt bli juvret så mkt det går, samt temp koll och inget krf. Mer kan du inte göra.

Här kör vi oftast alltid med tvär avvänjning , det brukar fungera bra trots att stoet ger mkt. mjölk. Samtidigt som fölet åker försvinner allt krf. drastiskt för stoet & sen e´det bara grovfoder som gäller framöver. Vid 12 timmar är oftast juvret väldigt spännt , men sen redan vid 24 timmar helt nersinat. Upphör aldrig förvånas över hur lätt & bekvämt det är att sina ston, jämnfört mot kossor !
# Ja, hos oss får mor & barn sova åtskilda ett par tre nätter, sen separerar vi dom direkt om dom inte ska vara kvar här över vintern. Ska dom bli kvar bägge två brukar dom gå ihop dagtid i flocken. Tryggt för fölet och modern brukar sina av sig själv i stort sett.

Jag tillämpar långsam avvänjning framförallt för att fölen ska slippa den stress det innebär att bli utan mor och mjölk samtidigt. Delar på nätterna i ca 3 veckor tills stoets juver är slappt på morgonen. Delar sedan sto och föl helt. Fungerar bra för mej .
Ingen feber nu på kvällen heller, nu är det väll bara is i magen som gäller. Jag ska tala om för Madicken att hon kan förbanna sina förfäder för detta. Inte alltid roligt att ha supermorsor i stamtavlan!

Du får väl ha henne ständigt anmäld till ammajouren…
I vilket land var det dom åt syrad stomjölk som delikatess…..?
Kan ju vara en ny affärsidé?
I Mongoliet har de stomjölk som specialitet…
Vi kör samma variant som RC71, men ska nu strax släppa tillbaka vårt sto som sinat för någon vecka sedan. Förut har vi inte släppt tillbaka eftersom det varit fyra hingstar. Nu funderar vi på hur länge vi ska vänta så att inte mamma fyller mjölk igen vi hopsläpp.
Stomjölk är väl en hit på allergifronten? Du kan bli rik, Madicken! Affärsidé. Madicken II och ett gäng Basjkirston i full produktion.
Faktum är att en sådan idé har funnits i mitt huvud länge…Men det kanske inte finns någon marknad i sockersnåla Sverige för stomjölk, som ju innehåller så mycket socker. Men det gör det ju desto lättare jäsa! Kanske kan bli något på bolaget, Hästmjöd! Undrar hur smakutlåtandet skulle låta på något sådant…..
#13 du behöver väl inte berätta EXAKT vad det är ;)

Skall kanske tillägga att här tillämpas tvär avvänjning i de fall fölungen skall flytta från gården. Skall den inte det & stoet inte heller skall ridas så får mor & barn gå ihop dagtid tills stoet ska ha nästa fölunge.

Jag har en likadan mjölkkossa här. Trots två-tre månader ifrån fölet kom mjölkproduktionen igång när jag släppte ihop dem.
Funderade då på om man kunde använda mjölken till något.
Det jag hittade var
# Mongolerna jäser den till en alkoholhaltig dryck.
#Ett stall i holland säljer hästmjölk som hälsokost.
Jag la dock ned dom planerna eftersom hon är väldigt svår att hålla i hull när hon "ammar". 

Madicken!
Hur gick det med elitmjölkerskan? 
Jodå, hon har fortfarande ordentligt med mjölk kvar! Men hon har inte ont och är inte hård eller varm, så det verkar inte vara någon fara på taket. Juvret är ungefär lika stort som det var innan Sally åkte. Motion gjorde susen!
Madicken lever på hoppet om att hennes unge ska komma tillbaka….

#18 Skönt!

#18 Ja, det gäller att vara beredd om ungen skulle dyka upp igen… ;-) Skönt att höra att hon inte har ont längre.