Hingstarnas födelsefärg
Det är lite snålt med färginformationen på skimmelhingstarna, många saknar födelsefärg på alla ställen man tittar…
Fyll i födelsefärgen på våra svenska skimmelhingstar
Athos RC 25
Backuddens Rebell RC 104
Blue Chief RC 14 - Okänd
Blue Sham RC 92
Brantshammar Korak RC 16
Brolötens Joop RC 82 - Okänd
Calvin Klein RC 89
Cannon RC 37
Carnaby Patrick Hooligan RC 79 - Svart?
Coosheen Finbarr RC 99 - Brun
Corall-Li RC 50
Cregg Hero RC 5
Curragh Colm RC 9
Dale Haze RC 57 - Isabell
Dale Mist RC 72
Fendth RC 55
Finn RC 38
Finney Master RC 41
Frederiksminde Hazy Chance RC 73 - Gulbrun
Grytåsa Kallemero RC 62
Gräns Benjamin RC 51
Gräns Diamond Surf RC 100
Gräns Murphy Conneely RC 96 - Gulbrun
Gräns Ruben RC 67
Gunne Anton RC 87
Hagens Darcy RC 101 - Svart/Mörkbrun
Hagens Jaguar RC 58
Hagens Ryan RC 76
Hagens Zephyr RC 93
Holens Ingolf RC 19
Holiday Prince RC 23
Janus RC 71 - Brun
Kilpatrick Fionn RC-IRE 1048
Kulan Kavat RC 90 - Gulbrun
Kåsta Scaramouche 2 C - Gulbrun
Lambay Boy RC 24
Lukas RC 35 - Gulbrunskimmel?
Långarnö Cedrick RC 105 - Gulbrun
Möllans Allert RC 21
Möllans Castro RC 43
Möllans Cirro RC 45
Pilgaards Kilroy RC-DEN 66
Slieve Dara RC 2
Spinway Corona RC 77
Sunshine Boy RC 52
Tiger Boy RC 11
Tulira Highball RC 47
Värnbergs Castor RC 7
Öxenholm Bobby RC 42 - Brun
Öxenholm Mango RC 84
Öxenholm Marble Jr RC 61 - Gulbrun
Öxenholm Moskito RC 40

RC 71 Brun. RC 105 Gulbrun

Dale Haze var i alla fall isabell. Lukas var väl någon variant på konstantskimmel. Marble Jr gulbrun… Kanske att Chancen också var gulbrun…? Gräns Murphy Conneely var gulbrun… Övriga har jag ingen koll på i huvudet i alla fall. Har du kollat på stamtavlorna på SCS hemsida. Där har en del listat födelsefärg i alla fall.

RC 104 Brun, RC 87 Brun,

Gör så att jag skriver färgerna i listan i orginalinlägget allteftersom
När jag skrev in färgerna monsterpony på Aramennoc såg jag att det stod "född brun" på Lukas redan, det är fel då?

Han ser i alla fall konstantskimlig ut på bilder som nypremierad, och hans mor var väl konstantskimmel…? Men jag har bara sett honom på bild, så jag kanske inte ska uttala mig allt för tvärsäkert. :-D

# 4 Hade Lukas varit konstant hade han inte blivit vit sedan…

#5 Ja, mamma är konstantskimmel

Lukas kan ju vara felreggad också

#6 Varför inte? De kan väl ha båda anlagen?

# 8 Han blektes ju helt klart av. Lynn såg väl ut som på bilden hela livet,eller jag kanske har fel där.
Tror vi inväntar Mrs.M i detta ärende….

#9 Lukas är ju e Slieve Dara som är skimmel, och Lynn är konstantskimmel, Lukas kan ju isf vara skimmel född konstantskimmel

#10 Dom brukar ju inte födas konstanta utan den färgen brukar synas efter några fällningar…

#11 Men han kan ju mycket väl ha anlaget
Snörpas kompis är rödskimmel, hon blir 5 i år, och under de 2,5 åren jag varit där har hon sett likadan ut (utom att hon växlar färg efter årstiderna) Hon är lite drygt 2,5 år på första bilden och 4 på den andra

Ja, det kan han naturligtvis ,men nu var det ju födelsefärg som skulle anges..

#13 Japp! Men frågan var ju om han är konstantskimmel eller brun från början. Båda är ju lika möjliga (eller? mamman är ju brunskimmel så hon har ju brunt anlag, hur det är med Slieve Dara vet inte jag)

# Det intressanta nu är väl vilken grundfärg han hade ,inte vilket skimmelanlag. Eller tänker jag fel?

Bell Dara är ju gulbrun undan en isabell, så Slieve Dara torde ju rimligen haft anlag för brunt…?

#15 Om han har ett eller två skimmelanlag (avblekbar och konstant eller bara avblekbar)

Både Blue Chief o Fr. Hazy Chance är födda gulbruna.
Ingen som har något foto av från deras tidiga ungdom? hade varit kul att se hur gulbruna de var….
En häst kan ha både färgskimmelanlag och ett avblekbart skimmelanlag. Men den måste förstås också ha en grundfärg.
Konstantskimmel är ingen färg i sig, utan ett anlag, precis som gulanlag, skimmelanlag osv,
Lukas kan mao ha varit skimmel (född brunskimmel) exempelvis, om han hade brunt som grundfärg. Eller skimmel (född svartskimmel) om han nu var svart osv..
En häst kan då också vara skimmel, född gulbrunskimmel, osv…. Gå också att kominera med lite blackanlag, skäckanlag osv om man har det i sina raser!
Slieve Dara hade väl inget gulanlag, så Lukas bör väl troligtvis varit brun i botten, men jag kan ha fel. Jag har inte kollat hans avkommelista, men det kanske MrsM har koll på, som sagt.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Hagens Darcy- svart,kanske mörkbrun
Godkväll. Snabbt inhopp, på väg förbi datorn.
#7 Lukas är inte född brun, han var bärare av BEC-anlaget. Bl a lämnat gulbrunt med May-Li och Bolle Sonett (f fux). Jag såg honom som tvååring och då var han "konstantskimmeltecknad" med mörkt huvud och mörka ben, men på väg att bleka av till skimmel. Hans mor var gulbrunskimmel, med BEC anlaget från mm Flighty Lass (gulbrun) och konstanstskm anlaget från morfar L Inver. Lukas hade båda typerna av skimmelanlag i enkel uppsättning.
Blue Chief f gulbrun? Mjae? Han var bärare av BEC-anlaget, javisst, men vad jag vet var han född mörk.Jag brukar kalla den färgen för "skimmelsvart" därför att de ser svarta ut som föl men kan bära BEC anlag utan att man ser det och bleker sen av till grått. Tack och lov finns gentest för BEC idag!
Slieve Dara lämnade brunt, ja. Bar inte fuxanlaget och har vad jag vet ej lämnat svart.

#21 Så Lukas var typ gulbrunskimmel då?
Skimmelsvart finns ju inget som heter, det måste ju varit någon "riktigt" färg ju, kan det varit gulsvart kanske?
Vad var Slieve Dara för färg innan han blev vit?
# 22 typ, ja genetiskt sett.
Slieve? Skimmelsvart tror jag
. Som tvååring var han mörkt stålgrå. Han hade ju inte BECanlaget.
När fölen föds skimmelsvarta har jag slutat sätta ut födelsefärgen. Dom kan ju både vara mörkbruna och gulsvarta, gud vet. Berättade väl i en annan tråd om den svartfödda Hagens Mischief vars BEC-anlag avslöjades först som mor till gulbrun dotter (H Devina) e Vbgs Orion. Mischief VAR rent svart som föl med mörka ögon. BEC-anlag synligt - no way.
Lärdom: Skriv ALDRIG att Ditt skimmelföl är fött brunt eller mörkbrunt om du inte är bombsäker!!! Skriv hellre ingenting.

#23 Det är inte lätt det där med färger inte… =O
RC82 - svart
#25 RC 82 SÅG SVART UT, men har BEC-anlag (lämnat mgbr m brun Oriondotter). Så var vi där igen
. Kan jag inte få kalla dom "mörkfödda" åtminstone, Akerberg? SKRIV INTE FÖDD SVART. Kan lätt misstolkas som att dom är "BEC-säkra".
Packie var mörkfödd, antagligen svart som sin far.
Kulan Kavat och Kåsta Scaramouche var gulbruna.

RC 84 brun tror jag

#28 Han måste ha gulanlaget, för jag har fått ett ett gulbrunt föl efter honom och mitt sto har inget gulanlag.
RC 42 född brun

#21 Blue Chief är född gulbrun enligt SCS stamtavlor, stämmer inte info. där?