Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1259 ggr
Tittut
0

God morgon 2008-02-23

Nyuppstigen! Jag har haft sovmorgon, då mor och far skötte hästutstläpp på morgonen.

Elikn sover och hanarna i familjen har åkt till Värmland för att hälsa på goda vänner, och Pontus idol, så han var mer än taggad. Undrar om han sovit något i natt..

Det känns som att alla är borta, så jag funderar på om ELan och jag ska ta och åka in till Skansen kanske. Det är sol och vindstilla, så det skulle nog bli en fin dag där. Är det inte lite Carpe diem över den funderingen? Flört

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC71
0

Godmorgon! Hästarna äter frukost i solen och jag kokar kaffe. Förkylningen håller i sej, så jag får försöka hålla mej lugn i dag också. Det blir nog web-tv fr bruksproven på Flyinge. Fantastisk service detta, och perfekt bild också. Förra året hackade den en del men nu är det prickfritt!Glad Drömmer om den dagen vi kan se ponnyernas bruksprov framför datorn…

Tjing!

Lotta

RC70
0

Morgon. tidig morgon för en gångs skull !

snart dax att dra benen ut till bilen och åka och jobba en stund ! ska jobba i morgon med. sambon ligger fortfarande o trynar i sängen. orättvist. men men :)

det skall pluggas ikväll, om jag har ork.. suck. hemtenta på onsdag..

Trevlig lördag !

AKWIK
0

Godermorgon!

Igår fotade jag som en galning i stallet. Jättekul. Men jag behöver nog ett närbildsobjektiv i st f telezoom Skrattande, motiven i hagen håller sig inte på avstånd! Måste sett rätt roligt ut med mig hela tiden skyndandes bort från hästarna och de efter. Ska nu försöka ladda in bilderna i datorn och se om det är ngt som duger att spara.

Tittut
0

# 3 Vi ser fram emot resultaten!!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Bullemor
0

Go'förmiddag!

Klarblå himmel , men fortfarande lite blåsigt. Ska försöka se till att komma ut på ordentlig långrunda med vovvarna idag samt möblera om i hundrummet igen så att de mer mobila bullungrana kan ta sig runt lite mer. Barnen vill baka bular så vi får se om vi får till det också.

Grattis alla Torsten och Torun på namnsdagen föresten! Passar också på att påminna alla andra stresskadade om att det nu bara är 10 månader kvar till jul!

Carpe diem sa Bull…

Spader-EliN
0

God förmiddag!

ska snart till stallet å rida sen måste jag plugga har religionsprov & filosofiprov nästa vecka..

colleen
0

God dag!

Här skiner solen efter gårdagens storm som medförde diverse nedfallna träd och strömavbrott.

Alldeles för fint väder för att sitta inne egentligen.

~Jag tror på ödet~

MadickenII
0

Här har det varit sol och blåst under dagen. Massor av snödroppar har tittat fram i gräsmattan, så söta! Hästarna har fått stå idag, mest för att gammeltantaluttan har ont i hoven sedan hovis råkade verka blod. La om ännu ett hovbandage med jodopax  idag, men det känns som att det borde gå över snart. Något råd eller tips, RC71?

RC71
0

#8 Aj då Ledsen. Hur stort är hålet?  Är det stort skulle jag lagt gips för att stödja sulan. Är det litet skulle jag lagt rejält med tjärpasta eller tjärdrev, sen sko med sula. Glöm inte se över stelkrampsskyddet. Sulhornet växer betydligt långsammare än vägghornet ,så det kan ta ett tag innan den återfår sin tjocklek.

Men det kanske inte var i sulan skadan uppstod?

ambo
0

sent omsider..haft en lite hektisk dag me klippning hos frissan alltså jagSkrattande nu är livet betydligt trevligare igen! Sen hjälpa fabian ena barnet som ska upp till Riksgränden i morrn me ett gäng tjejer o killar. Packa, utrycka till Stadium efter stavar mm..hoppas allt är klart nu. Sen ut i stallet o hämta maja där de haft typ hökrig på loftet..höindränkt barnLedsen

i morrn ska vi iväg o rida programridning som sagt, maja o ambo Lätt B:1 för roger Ohlsson, stall Nytorp.

har anmält Maja o mej till 9e mars nu hos Mattsons, vi kommer kl 9Skrattande

ambo
0

Riksgränsen heter platsen o inget annat

MadickenII
0

Jodå, skadan sitter i sulan, nästan framme i tån (nästan under skon). Själva hålet är inte stort, kanske 5 mm*5mm men det är ett större område runt om som är mjukt och ömt. Just nu går hon alltså med jodopaxomslag, och många varv Vetflex utanpå. Om man ska gipsa, så måste skon av, eller hur? Just nu känns det som att det är bättre att skon sitter, eftersom den hindrar att hon går direkt på sulan.

Jag ska ringa till hovslagaren och konferera lite, så kanske vi kan hitta någon lösning. Ska tipsa om tjärdreven och sulan!

RC71
0

#12 Ok. Jag fattade det som om hon var barfota. Ny strategi: Hon behöver få avlastning i tådelen .Nu låter det som sultryck av skon. I ditt fall är det bäst att ta av skon igen, Smida ner innerkanten på skon på den delen som ligger mot hoven. Detta görs i gasolässja eller med vinkelslip. Sen antingen sko med sula eller lägga sula på tub efter att skon slagits på. Har du ingen möjlighet till detta föreslår jag att du tar av skon, fyller sulan med gips ,slätt o fint . Klipper ut platta av liggunderlag eller dyl. som du fixerar med vetflex och silvertejp. Sen är det mjukt rent underlag som gäller tills hältan går över. Då kan ni slå på skon igen. Risken är stor för hovbölder i sådana här fall, så blir hon inte bättre, eller snarare sämre kan det vara bra att kolla så det inte blivit en hovböld. Glöm inte hålla koll på tempen också…

MadickenII
0

Nja, jag undrar om det är sultryck ändå…Själva skon har varit inne på "fixning" och är både tåriktad, och avfasad i kanterna med tanke på sultryck. Så att säga Custom Made till just denna häst. Vi brukar alltid fasa av kanterna på skorna, för att undvika sultryck, gör det med en liten slipmaskin. Själva skadan fick hon när hovisen skulle verka ur sulan, för att minimera risken för just sultryck.

Jag tror att det blivit någon slags försvagning i sulan, runt själva skadan. Hålet är öppet, och petar man lite med hovkniv så kommer det blod, inte var eller annat snusk ur hålet. Detta borde väll tala mot hovböld?

Problemet just nu är att hovslagaren är oanträffbar, ska ringa senare ikväll.

RC71
0

#14 ok. Jag skulle ta av skon och gipsa för att ge stöd. Ett öppet hål i sulan kan göra att sulläderhuden buktar ut. Detta är väldigt smärtsamt för hästen och risken för infektion är stor.Tåriktning av skon i ditt fall kan ge ökat tryck.  Att det fortfarande blöder vid beröring låter ju inget vidare.När hände detta?

Jag svarar inte heller i jobbtelefonen på söndagarna..Flört

MadickenII
0

Hon blev skodd den 16:e, vilket ju är en dryg vecka sedan. Var rejält halt dagen efter, blev bättre med omslag och nu är hon inte halt på plant underlag, men har lite problem med knöligt underlag. Reagerar mest på tryck när man håller upp hoven.

Min hovslagare är också en nära bekant, så jag kan ringa när som helst. Eftersom hon fortfarande utbildar sig så skor hon mest sina egna och mina hästar, men gör det väldigt bra. Faktum är att hon är den första utbildade hovslagare jag haft, alla andra har varit självlärda. Å andra sidan så blir jag glad att någon orkar ta sig an min ett ton tunga häst med tuppspatt i båda bak och diamanthårda jättehovar, som inte orkar hålla uppe hoven mer än 1 minut i stöten.

Efter rådslag med hovslagande vännen så bestämdes det att vi avvaktar en dag till, med omslag och sedan så får vi titta på någon annan lösning om det inte verkar gå åt rätt håll.

RC71
0

#16 Lycka till!