Kompetensbevis för hästtransporter
Här kommer dagens länktips för dej som undrar över hur man ska göra om man tror sig behöva det nya kompetensbeviset för att få transportera sina hästar:
Hur många härinne har koll på detta?
Undrar Mrs M

Jo, har läst om detta i tidningen ridsport bl.a. Här kan ju vi uppfödare hamna i någon oklar zoon. När jag talade med djurskyddsinspektören i min kommun var hon inte helt säker hur reglerna skulle förstås - men hon trodde att det i dagsläget var tillräckligt med den prövning jag blev utsatt för - när jag sökte tillstånd för hästhållning. Resor till utställning med mera är ju också tillfälliga och ger ju aldrig ekonomisk vinst. Men helt säker går man väl inte… 
Tänkte också att det blir väl en tolkningsfråga om vad som är "i samband med en ekonomisk verksamhet". Har nog inga problem med hur mina resor ska tolkas. Det finns inget ekonomisk i dem alls!

Snarast oekonomiskt för mig också… Men problemet uppstår i och med att man håller på med uppfödning i ett företag, då är ju hästarna själva poängen i verksamheten. Så där är det ju i en snäv tolkning "ekonomisk verksamhet" - även om den inte går med vinst. Det kan ju också tolkas så att även dessa tillfälliga och enstaka resor gör att tillstånd behövs.
#4 Förstår att tolkningen blir i svårare i ditt fall som är företagare. För mig är hästarna en ren hobby. Vi kanske snart får se ett prejudikat. Ska lagar finnas så måste myndigheterna också kontrollera att de efterlevs.

#5 Kanske vi ska be Mrs.M att hjälpa oss med tolkningen
?Kanske till och med är på hennes skrivbord vi hamnar om vi inte sköter oss i frågan…
#6 Ja var håller hon hus ikväll då? Tittut, Clancy och resten av de trogna är tysta fortfarande.
Går det ngn dokumentär nu?

#7 Lugn ,dom dyker säkert upp snart. Någon sevärd dokumentär pågår ej för tillfället mej veterligen!
Clancy kanske tog slut totalt efter senaste tävlingen och sover i kapp?
Eller också firar hon sitt snygga diplom fortfarande.
Ja sovit har jag gjort och är pigg och fit for fight för nästa gissaomgång 
Diplomen är fina att studera, blev ju hela 2 stycken 
Ja dokumentären om hur man kan bygga om sitt hus tittade jag på kl 20.00 i Tv4 
Nu går ju också dokumentären om hur man kan "bygga om" sin egen kropp i svt 
Hej och godkväll. Nån tolkningsexpert är jag INTE på kompetensbevisområdet, men gränsken går nånstans mellan ren hobby och när man blir affärsmässig… Tävlingsryttare i eliten anses bedriva sån verksamhet o måste gå kurser.
Ska forska lite "i jobbet" och återkommer. Men står det inte lite grann om det på www.kompetensbevis.nu?
M

#10 Och vem orkar läsa där när vi har expertis här på forumet…
Ser fram emot ytterligare information i ärendet!
# 7 Tittut var på bio i går, och när jag kom hem var datorn ockuperad. När katten är borta…..
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#10 ser också fram emot mer information. Vi har planner på att åka utomlands med häst i sommar och då verkar det som detta är obligatoriskt oavsett vad.
Nu väcker vi den här tråden igen tycker jag !
Jag hittade utdrag ur Stallmagasinet där det står
"Den vanlige hobbyryttaren åker sällan eller aldrig på tävling, rider mest i skog och mark, kör till veterinär när det behövs och har köpt bilen, släp eller lastbil för skattade pengar. Gör inga momsavdrag alls, tar inte emot träningshästar mot betalning, har inga andra hästrelaterade intäkter, kör ej heller aldrig andras hästar mot betalning, kör aldrig utanför Sveriges gränser."
- då behöver man inget bevis. men sen står där oxå, steget högre upp.
"Tävlingsryttare på amatörnivån har antingen bil och hästsläp, liten eller stor lastbil, dyr eller billig sådan. Dock tävlar man kanske bara runt 20-30 gånger per år inom Sverige. Ingen sponsor alls. Tävlandet är närmast en familjeangelägenhet. En förälder kör fordonet tillsammans med ett eller flera barn under endags eller flerdagars tävlingar. Släpet, bilen eller lastbilen ägs av familjen och deras gård som kan vara belagd med moms. Således har inköpet gjorts med momsavdrag. Fordonet repareras, försäkras, skattas och tankas dock utan att moms avdrages. Ej heller dras startavgifter, veterinärkostnader etc av i något företag. Detta är så kallad hobbyverksamhet** och man har ingen direkt eller indirekt vinning för så kallad ekonomisk verksamhet. Fordonet kan naturligtvis också vara inköpt och driftshållet helt utan momsavdrag. Ökar omfattningen i tävlandet/resandet i denna nivå av pyramiden, och vid internationella starter, eller om avdrag börjar göras för ekonomiska utlägg närmar man sig eller åker upp till C-nivån ovanför."
- om man tillhör den övre delen av detta stycke då är det gränsfall att skaffa bevis. kanske upprepar vad andra sagt men upprepning är ju nyckeln till all inlärning ! 
#10 Jaha Mrs M, har du lyckats klura ut vad gränsen går för om man måste eller inte måste ha beviset för transport i Sverige?
Jag är fortfarande osäker på huruvida jag måste gå kursen. Har enskild firma där ponnyerna till viss del ingår så visst kan man räkna det som ekonomisk verksamhet, dock med stort minus i kassan. Transporterar dem på sin höjd tre-fyra gånger per år t o r utställning och sen kanske någon vända t o r till ställe där hingsten ev. lånas ut till/något av mina ston lämnas för betäckning. Transporter kortare än 65 km räknades visst inte och då faller tack och lov transporter mellan stall-bete-ridhus bort.
En djungel i regelverket helt klart. Tycker det räcker gott med passkravet fast om detta gör att transporterna för samtliga djurslag blir bättre så känns det ändå okej.
Vad jag förstod diskuteras frågan om tillämpningen på jordbruksverket i dagarna, så jag avvaktar kraftfullt tills dom kommit fram till nån slags tillämpningsförslag.

Jag avvaktar i väntan på mer information. Detta är ju inte gratis och sen tillkommer besiktning av transportfordon osv.
#16 Japp, möte på SJV idag 7/2. Förövrigt ska jag dit 17/3 på registratorträffen. Samåker med Tittut och Annika Ytterberg. Ses vi?
#17 Håller helt med dig. Det finns annat att lägga pengarna på men måste man så måste man..
Jag har ialla fall fått ett kompetensbevis med posten!
Nu ska jag "bara" se till att få transporten lagad och beskitigad, så skall jag skicka in om att få transporttillstånd. Tycker nog att det är skönt att ha det fixat så långt, även om det kostar några tusenlappar. Kan vara bra att ha. Det händer att jag kör runt på en och annan fölunge från Gotland, eller ett och annat betäckningssto.

En undran är ju vilka som ska stå efter vägarna och kontrollera/avgöra att man har/behöver tillstånd. Spar mina tusenlappar till viktigare saker tills vidare.
# 20 Jag tror inte att det kommer att vara så täta kontroller, om några alls… Men man vet aldrig om det finns någon vän av ordning bland djurskyddsinpektörerna eller någon EU-gube någonstans som vill kolla läget….
Risken är nog minimal.
Man måste, om jag förstår rätt, ha tillstånd vid "yrkesmässig avelsverksamhet". Hör min enskilda firma med liten avelsverksamhet till det? Den driver jag utöver mitt vanliga heltidsyrke. Kanske bäst att ringa till SJV och fråga men vill helst slippa då det förmodligen är mängder med frågvisa folk som ringer..
Nu har jag pratat med SJV.
Kortfattat: Behöver du tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen så räknas din verksamhet som "Yrkesmässig avelsverksamhet".
I dagsläget behöver inte jag något 16 §-tillstånd så jag slipper kompetensbevis och djurtransportillstånd trots att jag har enskild firma!
Lugnet har infunnit sig.

#23 Tack för informationen ZABA
Jag tolkar det som om yrkesmässig innebär att det är en avsevärd del av den inkomst man har. Mitt yrke (heltidsarbete inom annan branch) får också räknas vara något annat förstår jag.