Stamböcker utomlands
Hur fungerar stamboken i USA?
Gun Smoke S665 XXXIII tex, vad står de romerska siffrorna för? S bör ju stå för hingst iaf… Finns det minst 665 connemarahingstar där borta, eller delar de stambok på något vis?
(Andra frågor om stamböcker utomlands är också välkomna i tråden!)

Japp, S står för hingst och 665 är löpnumret. De registrerar betydligt fler hingstar där borta än här och bara ett fåtal används i aveln i någon betydande utsträckning. De romerska siffrorna är vilket band av stamboken pållen är registrerad i. Löpnumret är dock från starten, så det är inte 665 hingstar i band 32 i alla fall…

Aha! =) Det är ju rätt smart ju… så man slipper sitta och bläddra i alla böcker om man inte har koll på vad som finns i varje (kanske skulle märka dem *fundera*)
Hur har de det med hingstarna i avel? Måste de godkännas som här (? eller är det borttaget nu?) eller är det bara att ta första bästa hingst?

Ny fråga, denna gången på Irland, har sett flera hingstar som haft nr IRE/CSB -1 och sen ett löpnummer, tex Boden Park Duke IRE 1-1200 Vad står 1:an för? Har det med nya systemet att göra?

#2 I USA är det upp till ägaren om man vill registrera och använda hingsten som hingst, eller kastrera och använda som valack. Därav antalet registrerade hingstar. Jag tror till och med att det finns någon rackare i valack-registret som har avkomma. Kastrerad klapphingst kanske…? Dock tror jag att det är någon licensavgift som ska vara betald för att hingstens föl ska kunna registreras som rasrena.
#3 Japp, 1:an torde vara med det nya systemet. 1, 2 och 3 beroende på vilken stamboksklass de har.

#4 1 är den bästa sas? Dvs det som är närmst den gamla stambokföringen? Måste 1-an skrivas med i nummret? (Det ställer till med problem i nummerordningen på sidan på A….)

Måste och måste… Det är väl du som bestämmer hur det ska vara på Aramennoc. ;-) Kan du inte skriva numret som vanligt och sen istället för premienivå (A, B, Elit) skriver du stamboksklass på de nya irländarna?

#6 Det var ju ett bra sätt =) Får fixa en ny kollumn i databasen så fort jag hinner =)