Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 709 ggr
AKWIK
0

Miljöfarligt!

Idegran och vassa föremål är farligt för hästar! Vad mer?Fundersam

AKWIK
0

Någon som har en bild på idegran eller stånds?

RC71
0

# 1 Mrs.M borde ha…Fundersam

AKWIK
0

#2 Ja, och jag har också stora förhoppningar om Ambos insatser i den här tråden Oskyldig

Carduus
0

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/senec/senejac.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/taxa/taxus/taxubac.html

Länkar till info om stånds och idegran. Stånds är en läbbig rackare, finns liknande växter som inte är giftiga var nojjig hela sommaren av allt gult i hagen Fundersam

ambo
0

ja vilka bra sajterGlad

som sagt ekollon ej bra, stånds är rätt stor oftast med de där gula blommorna i kvastar,

idegran är en städsegrön buske som ofta finns i slottsparker mm och kan va formklippt. alltså ej buxbom då utan med barr liksom. sen har den de där typiska lingonaktiga bären. Barren är mjuka. Har man en gång sett en idegran tar man aldrig fel igen! Den växer ju både vilt och är inplanterad.

Appledale
0

Boxbom är väl förresten också giftigt?

Clancy
0

Är det någon speciell tid på året som ekollonen dyker upp ? Hästar i ekhagar är ju vanligt förekommande, jag har haft det samt så har jag sett en hel del hagar i England så där är det ju extremt vanligt…..

Hur är det med smörblommor då, är inte de giftiga också Fundersam

Akerberg
0

#7 Eken är giftig året om, och det är hela trädet, inte bara ekollonen.  Det farliga är att hästarna kan bli beroende av ekollonen och de äter dem gärna eftersom de smakar gott (har inte provat själv…)

Smörblommor smakar tydligen jätteilla så de äter dem inte av den anledningen

monsterpony
0

Kan ingen skriva en artikel till ConnemaraNytt om hästfarliga växter…?

Clancy
0

#9 Eller varför inte här, för då kan även jag läsa och andra som inte är medlemmar Glad

Sixi
0

#8 eikenøtter smaker ikke godt! måtte prøvesmake da jeg var yngre, de hadde en veldig bitter smak…men mulig at hestene liker dem…

For et par år siden var det flere hester som døde etter at de hadde spist eikenøtter

ambo
0

buxbom är giftig för människor vet ej hur det är för hästar..

MrsM
0

Hästar kan bli maniska på ekollon, nåt slags missbruksbeteende. Slår f f a ut njurarna vid upprepade intag vill jag minnas.

RC71
0

Barken från svart valnöt framkallar fång. Men vi kanske inte har valnöt i detta land..

take_currage
0

vet att jag läste i ridsport om giftiga växter,tror det var i somras de jag kommer ihåg är dessa varav de fyra första var dödligt giftiga/ska se om jag hittar artikeln

Korsört-läskig liten sak som vi hittade något ex av förra sommaren,

fingerborgsblomma,hade vi massor av när vi flyttade hit men har lyckats få bort de flesta, jagar nya plantor varje vår gräver upp och bränner eller stoppar i soptunnan

odört-liknar hundlokan men med rödfläckig stjälk

sprängört

även johannesört var giftig(trodde jag inte) men om jag minns rätt var den inte dödligt giftig

take_currage
0

hittade artikeln om giftiga växter på nätet, man blir inte så lite nojjig av att läsa denna artikel från ridsport, läskigt med de växter som tom. blir giftigare i torkat tillstånd

vet inte hur man får in den som länk men här är adressen

http://www.tidningenridsport.se/img/pdf-arkiv/ria050803t064.pdf

MadickenII
0

Tibast! Den lilla söta busken som blommar nu, med naken ljus stam och rosa blommor. Varning, varning!