Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 715 ggr
Murgard
0

Mineralfoder.

Vilket mineralfoder använder ni? Med vilket märkbart resultat?

RC71
0

Det varierar beroende på värdena på höet, samt hur kraftfodergivorna ser ut.

AKWIK
0

Använde SLUs sajt för att beräkna behovet. Höanalysen visade bl a att vi har kalk så det räcker och blir över. Det som jag behöver komplettera med, förutom protein är fosfor, magnesium och selen. Det köper jag "rent", dvs en burk fosfor, en burk magnesium och så Tokosel på apoteket. Helt onödigt att köpa färdigt mineralfoder med en massa kalk i tycker jag. Hade jag bott i kalkfattigt område så hade jag väl köpt foderkalk antar jag. Nu när jag börjat öka Dimonas foderstat pga dräktighet så får jag räkna om lite igen. Mer lusernhack och K**fft Protein påverkar så att jag kan minska magnesiumet lite.

RC70
0

När jag hade Dis (mitt gotlandsruss) och hon stod på "vinterträning" så kompletterade jag med KR*FFT MinerBlå och under högsäsong då hon skulle prestera fick hon KR*FFT MinerRöd men hon fick även Reh*alyter i samband med tävling !

Carduus
0

Har räknat ut foderstater till alla ponnyerna i stallet efter höanalysen. Foderstaterna på samtliga blev bra med K**fft miner vit i lite olika mängd beroende hur mkt annat än hö de äter.

Murgard
0

Ja, det är ju analysvärdena som styr vad man behöver komplettera med. På marknaden finns som bekant ett otal olika mineralfoder-varumärken. Har då och då hört negativa omdömen om Miners fodertillskott.  Vilka sorter använder ni, i den mån foderstaten behöver kompletteras?

Hanna-D
0

Kraffts mineraler i pelletsform av den enkla anledningen att ponnyerna lyckas sila ur "gruset" men pelleterat glider tydligen ner.

the connemara
0

Min käkar nu Kraffts miner blå, passar bra i foderstaten.

Maria-Kavat
0

Vi kör med flytande mineraler på dunk…hmmm vad det heter är en annan fråga, Che**** ngt! Vi hade väldiga problem att få i kusarna vanligt mineralfoder, de sorterade ut det å lämnade ALLTID kvar en hög i foderhinken. Detta som vi kör med nu, ska var extra välsmakande….kan inte själv yttra mig i den frågan, men de äter utan att klagaFlört

MadickenII
0

Mina får ingenting…Maggie äter hösilage på fri tillgång, med supervärden. Tjock  och välmående som en spädgris. De andra får hö med ganska hyfsad Ca/P-kvot, så jag ger inget där heller. Möjligen skulle man kunna ge något selentillskott, men det är tre tjocka, vuxna hästar utan föl i magen, så jag låter det hela bero.