Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1195 ggr
Akerberg
0

Fölnamn

Ni som fött upp hästar, varför fick de det namnet de fick?

RC70
0

Jag har ju inga egna föl än, men kan berätta om Brolötens.

Lambay Inver RC 4
- hans avkommor döptes efter grundämnen och/eller ädelstenar.

Finney Master RC 41
- hans avkommor döptes efter parfym !

**Juno Rory RC 56
**- de avkommor han fick på Brolöten fick namn efter choklad.

**Brolötens Grafit RC 70
**grafit är ju en Inveravkomma, men grafit i sig är inget grundämne eller ädelsten, det är en biprodukt till kol, även kallad blyerst..
- hans avkommor fick namn efter champange.

**Brolötens Joop RC 82
**- Chris minns inte riktigt, men hon tror att hans avkommor hade varit ost. :)

RC71
0

Tja, dom flesta är döpta efter pappans första bokstav i namnet. Sen har det hänt att jag döpt efer stonas första bokstav då jag haft fler föl samma år . Lättare att hålla isär dom då. Oftast så tar det ett par veckor minst innan man hittat "rätt" namn. Ibland har man namn på lager men sen när fölet kommer passar det inte alls just den individen.

Carduus
0

Har ju bara fött upp en ponny och körde där vidare på farmors spår med latinska växtnamn. Mamman (som inte är uppfödd av farmor men hennes uppfödare valde också att köra vidare på latin) heter  Calendula (ringblomma) och jag döpte avkomman till Carduus som är en tistel. Var svårt med bra hingstnamn men Carduus passade honom så bra då han var otroligt stadig och rejäl då han kom ut Skrattande.

Tittut
0

Jag har en hel uppsats om det på min hemsida! Jag har haft förkärlek till riktiga namn, eller bra ord eller substantiv. Är lite mindre road av påhittade namn utan betydelse, men det har blivit ett par sådana i min början som uppfödare.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Murgard
0

Har döpt efter stoets första bokstav, samt försökt hitta något som passar ponnyn.  Hade en Murgårdens Sweet`n Lovely, Gissa hur hon såg ut!Skrattande                                                      M. Fendi,  connemara e.Janus u. Fairy, döptes av dottern.   Fendi är ju ett exklusivt märke… Osv.

Maria-Kavat
0

Nu föder ju inte jag själv upp hästar men hos fam Eriksson,där jag håller hus är det namn på K som gäller. Sedan har det blivit Kavat efter namnen, efter deras första sto Carnaby Kajsa Kavat. Förra året fick deras inköpta sto (Jeros Amber e.Kulan Kavat) sitt första föl och givetvis föll de tillbaka på traditionen; Klara Kavat fick det bli, efter namnförslag från migFlört

Annette
0

Jag döper efter stoets begynnelsegokstav. Har hittills inte haft något tema. Mitt ena sto heter Hedda, så jag funderar på att fotsätta med den stilen, tex Helga, Helma osv. Vi har en Four Roses också. Där skall vi nog läsa systembolagets produktkatalog för att se vad det finns på F ;)

Murgard
0

#7 God ide`! Fanns ett vin som hette Faisca en gång i tiden….Skrattande Freixnet bubblar

Sixi
0

Vår gamle hoppe ble vissnok døpt sixi fordi hun er født 6/6-86Glad Hennes avkom som er født hos oss har alle fått norrøne navn.(Embla,Ask,Yme,Trym og Fenris) Jeg synes det er flotte navn, men andre mener de passer best for fjordinger og dølahesterFörvånad Ridehestene våre får derimot navn som ligner på hingstens navn.

Akerberg
0

Svarar på hur det är i Kreles stall… (inga connemaror i sikte dock…)

Halvbloden döps på pappans begynnelsebokstav (tex Callimero e Solos Carex, Chickadee e Chess, Katitzi e King Marco och Catinka e Cortus för att nämna några)

Haflingerna har ju sina regler om att hingstföl ska heta på pappans bokstav, och stoföl på mammans (Heiko e Harras, Angelo e Alphaville, Lorelei u Lisbeth osv)

Frieserhästarna har också regler, där gäller tre bokstäver per år som man får döpa hästarna på (det har blivit Fantasiá, Hanuta och Mortimer, alla efter Kreles u Maloeë, vilka bokstäver man fått välja på olika år kommer jag inte ihåg!)

De har fått två korsningsföl också, den första, Kretina e Kreles fick sina första bokstäver efter honom, och resten ur tommaintet (att det sen inte blev ett så lyckat namn har uppfödaren fortfarande inte förstått Oskyldig). Hennes halvbror heter Campino Karlsson… också han efter Kreles. Uppfödarna kom inte överens… ena ville absolut att han skulle heta Karlsson, så han fick det i "efternamn" han kallas olika också, "hon" säger Campino, och "han" säger Karlsson, även jag säger Karlsson av den enkla anledningen att jag tycker Campino är rätt fult och att godiset är riktigt läskigt :P

Covergirl
0

Peia, Cassiopeia Nova, fick sitt namn efter sin mammas begynnelsebokstav.
Stjärnor och stjärnbilder har jag alltid gillat och Cassiopeia fanns med som namnförslag redan från början. När hon sen behagade titta ut var det en liten Cassiopeia :)

Suffixet Nova las till senare. Fanns redan en connemara som hette Cassiopeia så vi blev tvungna att ändra något. Det var mamma som fick telefonsamtalet med förslag som t.ex. Cassiopeia II eller helt byta namn.
Som en blixt från klar himmel kom mamma på Nova. Betyder ju dels ny, nya Cassiopeia liksom, dels har också det med stjärnor att göra. (Supernova.)
En kul detalj blir ju att vi heter just Nyqvist i efternamn Flört

Även fortsättningsvis lär det bli namn på C då båda stona börjar på det. Suffixet Nova lär vi fortsätta med.
Finns en hel del namnförslag numera, ser eller hör jag något chict namn/ord på C brukar jag skriva ner det.

walsan
0

#9 Vår Fender är född 050505. Han borde fått heta något på Fem… förstås. Pappa börjar på F. Så har vi gjort med våra hingstföl. Stona får samma bygynnelsebokstav som mamma. Det får gärna vara något som kopplas till metall/stål (Coromant, Ferros). Alla namn innehåller bokstaven R. Helst tvåstaviga namn, men Coromant är ett undantag, så riktigt konsekventa är vi inte.

MadickenII
0

Madicken är döpt av en vän, och har sin mors begynnelsebokstav som första bokstav (Mixit) När nästa fölunge kom så var det självklart att M:et skulle vara med. Eftersom undertecknad stog längst fram vid staketet på Rod Stewarts konsert i somras, så fick 06:an heta Maggie May, efter Roddans stora hit. Temat var alltså fött, musik och olika låttitlar. 07:an heter följdaktligen Mustang Sally… hade det kommit en liten i vår, så hade Material Girl på ett sto suttit fint!

När ovan nämnda vän fick hem en liten russflicka född 05 från Lojsta, så passade jag på att lämna in namnförslag. Mai Tai heter hon idag, till vardags Maisan. Man har alltså gjort sitt avtryck även i den rasenOskyldig