Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 4763 ggr
Bullemor
0

Middagstips!

Eftersom man allt som oftast står där i köket och undrar vad man ska laga till mat så tänkte jag att vi kanske kunde samla bra middagstips i en tråd. Känner man för att bifoga bildbevis på kreationen, så gör gärna det vettja!

Själv får jag fylla i ett tips en annan kväll än denna eftersom kvällsmaten bestod av en kebabtallrik i Flen..

Akerberg
0

Flyttade tråden till off-topic, såvida du inte tänker lägga hästen på tallriken ;)

MrsM
0

Vi har ätit Kajs kycklingfajitas. Mkt gott. Nån bild hanns inte med denna gång för vi var vrålhungrigaSkrattande.

Nån som har bra förslag på lördagskvällsmiddag?

Akerberg
0

Kan tipsa om:

Kycklingfilé
1 grön och 1 röd paprika
Riven färsk ingefära
Soya (efter behag)
1 dl jordnötter
1 chili
250 g bambuskott (en burk iaf, hur mycket det nu är i de vanliga lite mindre)
1 gul lök
maizena
vatten
kycklingbuljong

Skär kycklingen i bitar, marinera i ingefära och soya
Skär chilin i småsmå bitar och bryn ihop med jordnötterna, ta upp.
Stek löken, paprikan och bambuskottarna tills de mjuknar. ta upp.
Stek kycklingen
Lägg allt i kastrull, fyll på med vatten, koka, salta peppra (ev ingefärspulver om det inte smakar tillräckligt sen innan), red med maizena till en ganska tunn simmig konsistens. Servera med ris

RC71
0

#3 Det där lät ju smaskens! eftersom jag är barnsligt förtjust i lamm så kan jag dela med mej av receptet som skapades häromkvällen. Riktigt smaskigt blev det!

Lammfärs, lite ströbröd, en dl mjölk, ett ägg, en hackad gul lök, salt,vitpeppar, vitlökspulver, timjan, och en halv liten burk tärnad fetaost i salladskryddad olja. För övrigt är det mängd efter önskemål som gäller!Glad

Rör ihop allt utom färsen. Låt stå och svälla en liten stund.Rör ner färsen i mojan och blanda väl forma till önskad skapelse och stek!

Gott till är rostade grönsaker och en god kall el.varm sås.

Clancy
0

Måste få bidra med ett jag med som jag fick i somras, det var så himla gott ! Även mkt uppskattat av ett par norska gäster som besökt oss.

GI-lasagne med squash

För 4 personer.

1 stor squash

1 tsk salt

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

500 g köttfärs

1 burk krossade tomater

1½ dl grädde

1 paket mozzarella

Smör, lagerblad, olivolja, lite torkad basilika, oregano, salt och svartpeppar

Ugn 225 grader. Skiva squashen på längden, lägg upp på handduk och strö över salt för att dra ut onödig vätska.

Hacka lök och vitlök, fräs i olivolja i stekpanna.  Lägg upp på ett fat. Bryn färsen. Tillsätt löken, krossade tomater, lagerblad, och örterna. Salta och peppra. Koka 10 min.

Smörj en ungsfast form med smör och lägg ett lager squahskivor i botten. Lägg på köttfärs, sedan varva med sqash och köttfärs, sista lagret med squash. Häll på grädde.

Riv mozzarella och strö ovanpå, gratinera ca 20 min eller tills den fått färg.

Krämig coleslaw

7 dl strimlad vitkål

1-2 rödlökar

2 dl turkisk yoghurt el. creme fraishe

4 msk majonäs

1 msk Dijonsenap

salt och grovmalen svartpeppar

Låt stå och dra i någon timme.

RC71
0

Här står en äpple och plommonspäckad kyckling i ungnen. Glad

Bullemor
0

..och här blev det helstekt kotlettrad med ungsbakad potatis och champinjonsås. Klart gångbart, och skötte sig till mestadels själv i ugnen!

MrsM
0

Här blev det stekt ryggbiff med rostade rotsaker och svanpsåsRäcka ut tungan

Bullemor
0

#8 svansås!?Hemlis passa dig när fågelkramerskan få se det där…

RC71
0

kycklingen blev delikat förrutom att stekpåsen brände fast i ugnens tak och blev som pulverFörvånad

Bullemor
0

#10 jösses! Nästan som när Kurt sprängde anka! Hur stor var den där kycklingen egentligen?

AKWIK
0

#9 Tänkte också på det men var rädd att få på skallen mer    Jag har inget emot att äta djur som haft det bra den tid de levt. Djur uppfödda i koncentrationsläger smakar inte lika gott.Gråter

RC71
0

#11 Tja,inte så stor men jag skulle nog klippt bort lite stekpåse..Hade "knäppningen "uppåt med mkt överflödsplast liksom.

Bullemor
0

Bortglömd, skolmatsklassiker som funkar än!

Potatisbullar med bacon och Lingonsylt!

RC71
0

Här får det bli en avocadosallad med bacon i kväll. Glad

Akerberg
0

#14 *gott*   (fast i skolan fick vi inga bacon till…. men det gör vi hemma)

RC70
0

Idag blir det hemmagjorda pannbiffar a Anna-Stina Axelsson ( farmor såklart ) med kokt potatis och brunsås ;)

Jag har en kille som ääter som en häst så,

800gram nötfärs
1 gul lök
2 ägg
salt och peppar
SMETA IHOP rulla till avlånga korvar stek i smör - FÄRDIGT !

Akerberg
0

Gjorde detta till middag imorgon förut

till 4 personer

1 kg kycklingfileer, antingen råa eller färdigkokta
0,5 dl Milda Mini Mat (eller Mat Extra, minns aldrig, men det är inte den lila)
kycklingbuljong
salt, peppar
½ tsk curry

Tärna kycklingen, om den är rå koka den i lite saltat vatten några minuter.

Häll Mildan i kastrull, i med kycklingen, kryddorna och buljongen, koka upp, låt koka till kycklingen är klar (det går fort!) smaka av. Klart!

Servera med ris eller pasta, (bandspagetti eller gnocci funkar bäst)

AKWIK
0

Hämtpizza Generad

Spader-EliN
0

#19 Vi kan bilda klubb jag åt fördigmat ur sån där förpackning :P Kalops

Föresten jag gjorde kladdkaka idag,lr det blev inte kladdkaka för jag hade på snabbvärme å då blev det bara kaka :P

RC71
0

Jaha,då var det fredag igen . Här serveras ungsrostade rotsaker, stekt kotlettrad och ädelostsåsGlad

Bullemor
0

Fläsksnitzel (stavning?) med potatis, brunsås , citron och ärtor. Fräste upp lite svamp och hade vid sidan om också.

AKWIK
0

Plättar!

RC71
0

Pytt i panna,stekt ägg och rödbetor blir det här i kväll. Popcorn och godis till efterrättSkrattande Ska på bio …

Bullemor
0

Här blev det en variant av "macaroni 'n' cheese". Dvs man geggar ihop köttfärssås och makaroner och har i massor av ost.

Perfekt rest-mat som går hem hos barnen.

Tittut
0

Här r det hemmagjord pizza med korv o bacon. Efter att ha spikar i flera timmar, orkades inget mer avancerat med.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
0

Idag åt vi ärtsoppa, till efterrät marängbotten med blåbär och glass ^^

MrsM
0

Här blev det Kalle Kocks helstekta rostbiff med originell sås och kokt potatis. Mkt gott och rejält.

walsan
0

Här åt vi middag med vänner och bjöd på i huvudsak rullad fläskfilé späckad med soltorkade tomater, oliver, inlagd vitlök, parmaskinka och en kryddblandning (salvia, timjan och rosmarin) la till lite pesto också. Snörade ihop den och så in i ugnen. Serverade med oskalade potatisklyftor i ugn och en sås gjord på skyn och en sås med turkisk youghurt och bearnaise. Det är en väl beprövad rätt som vi gör i varianter och vi gillar det!

Sedan föjde konsert med Ale Möller (om någon känner till honom) i Gävle konserthus som är otroligt vackert.

Ilokay
0

rotmos och bacon, gottgott!

AKWIK
0

Änglamarks vegetariska ärtsoppa som säljs i plastkorv är god och går lätt att värma Generad

RC71
0

Här blir det laxbullar med extra dill och potatis Glad

Akerberg
0

Idag har vi stekt potatisbullar och bacon… lingonsylt till imorgon när de äts.

Jag har ätit ärtsoppa idag igen, överblivet sen i söndags. Igår överblivna fiskbullar sen i lördags

RC70
0

Igår blev det 1000st pannkakor, sambon äter som en HÄST !

Idag blev det Felix Cabonara ;)

RC71
0

Pytt i panna blir det här!

Bullemor
0

Pannkakor med Lönnsirap!

RC70
0

potatismos o PiskFinnar !

RC71
0

Tacos och en iskall öl! Glad

Spader-EliN
0

Idag åt vi lövbiff & pommes ^^

Akerberg
0

Idag blev det samma mat som igår, dvs pastagratäng med köttfärs

MrsM
0

HämtpizzaGenerad

MadickenII
0

Ikväll blir det lammstek (egna lammungar, fint som snus) med potatis och rotsaker i ugn och skysås. Till dessert har jag köpt en ny glass-sort, vanilj/nyponsorbet. Ska bli kul att testa!

RC71
0

#42 Den glassen är god! Funderar på lamm här också Glad

Bullemor
0

potatisgratäng med rökt fläskfilé!

MadickenII
0

#43 Glassen var god, har nu testat mig igenom halva paketet… Lite som jordgubb med syrligare och fräschare liksom, gottigotti!

RC71
0

#45 Ja,det gäller att testa ordentligt …Skrattande

RC71
0

I kväll blir det köttsoppa Glad

Bullemor
0

Fiskbullar i Dillsås och potatisFot i munnnen

MadickenII
0

Chicky bits med pommes och currysås. Inköpt på Daisy´s Frestelsen i Norrtälje. Mättande, men ingen kulinarisk sensation.

Bullemor
0

Tacos!

Akerberg
0

Köttbullar och makaroner (hemmagjorda!)

RC70
0

Kebab Generad

RC71
0

I kväll blev det pasta med laxsås, gott!

RC71
0

Hemrullade köttbullar och pasta Glad

Tittut
0

Tacosen är redan förtärd. Nu blir det kaffe till Lets Dance.

Carduus
0

Spaghetti, rattatouille och en bit stekt rostas. Mums !

MrsM
0

Frans´ (17) pastasallad. En kulinarisk upplevelse.

RC71
0

Här puttrar en kalopsliknande gryta av kalvstek på spisen. Ris till den. Glad

Tittut
0

Kyckling på g. Tupp i vin kanske, vi får se var det slutar.

MadickenII
0

Här blir det sån färdigkryddad laxfilé, tror att det är citronpeppar/senaps-smak på den. Till det blir det rå-ris och riven morot.

walsan
0

Här testade vi idag något nytt. En burk "Grön curry med bambuskott" så fyllde man på med kycklingbitar, lök, bambuskott, piripiri mm enligt recept på burken. Men enligt oss skulle man ha kompletterat ytterligare med t ex paprika och purjulök och tjockat det hela med lite potatismjöl. Sedan släckt det hela med lite turkisk yoghurt för att få det ätbart. Fantastiskt gott ändå, men som sagt, så saknade vi sonen brandmannen för att släcka! Om min förkylning från 7 december klarar detta, så vet inte jag vad jag då ska hitta på.

Akerberg
0

Igår åt vi fiskpinnar och potatismos och idag blev det Stinas kyckling, kokt potatis och sås

Carduus
0

Hemkokt köttsoppa sedan i går som var ännu bättre i dag med nybakta tekakor och ost. Jättegott !

RC71
0

Åt en renskavsgryta med mos till lunch. Blir nog lite köttgryta från gårdagen till kvällen

Akerberg
0

Åt pyttipanna (krögarpytt) idag, blir samma imorgon om det räcker till mig….

Denna kommentar har tagits bort.
MadickenII
0

Igår blev det en El Maco Grande med pommes till lunch i skolan, hemskt onyttigt men rätt gott…Till middag, 3 mackor med majonäs på, det enda som fanns i påläggsväg. Snart borde man äta lunch, men vad? Det är den stora, existensiella frågan varje morgon, middag, kväll. Nästan så att man önskar att mamma bodde här fortfarande, och lagade mat. Imorgon blir det dock en tur hem till Mormor, och då får man mycket mat!

Carduus
0

Lunchen i går bestod av Fisk med spenat och citronsås med grönsaksris, gott. Middagen blev bara te och mackor. I dag har jag ätit stekt fläsk med bruna bönor till lunch, mumsigt värre !

Vi har personalmatsal på jobbet med riktigt bra mat därför blir det sällan middag på vardagarna utan bara te och macka, räcker gott.

monsterpony
0

#65 Det blev min lunch idag också!

Akerberg
0

# 69  Kommer bli min middag sen, till lunch blev det yoghurt och knäckebröd

RC71
0

Lamm och ris Glad

Bullemor
0

Lasagne!

RC70
0

korvstroganoff med ris :)

Bullemor
0

Köttbullspanna med rödbetor och ägg ( Läs rester)

Tittut
0

# 74 Samma här!

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en bild som kanske kan göra någon avis, och dessutom väcka minnen  till liv.

En del av det vi bjöds på, inte till middag, men till frukost eller ngt liknande, när vi kom till Mullen, Fairy Hill Stud, när vi var på SCS medlemsresa på Irland sommaren 2006.

Tyvärr tog jag inte kort på all Irish Coffee och allt annat fantastiskt som var framdukat, men det här är väl inte så illa?

Eller vad säger ni som var med?

MrsM
0

#76 Måste du fresta med dom där bilderna igen som du tog när jag satt på möte hela dan i en mörklagd salong i Clifden?Förvånad

Tittut
0

# 77 Det gäller att välja rätt, Mrs.M!

MrsM
0

#78. Plikten framför allt,  LX!

RC70
0

#79 det är tur att vi har dig ;) !

Idag blir det sjömansbiff !

RC71
0

# 76 Misstänker att det inte fanns så många Irish Coffe kvar att fota….Hemlis Helt fantastiskt var det i lla fall!Glad Synd bara att man hade klämt i sej en Full Irish någon timme tidigare.. Räcka ut tungan

RC71
0

Blir nog skåprensning här också då jag inte orkat handla. vad som kommer fram vid rensningen visar sej Glad

Bullemor
0

Kycklingkebab med ris och tomatbearnais. Låter skummare än vad det var faktiskt

RC70
0

köttfärssås och makaroner !:)

walsan
0

#83 Hur lagas detta?

RC71
0

I kväll blir det ungsstekta,tjocka revbensspjäll. Honungsglaserade! Glad

Bullemor
0

Ikväll blev det Baconlindade kycklingfiléer med kokt potatis och sås gjord på skyn.

#85. Minimal tillagning!  Köper kycklingkebaben från frysdisken (blå påse). Är små hoppressade bitar man fräser upp i stekpannnan. Kokar upp ris och vispar ihop Knorrs Charonsås (tror den heter så). Dom där kycklingbitarna är jättegoda att stoppa i  pitabröd med sallad, rödlök och en tzatziki till.

RC71
0

Spjällen smälte i munnen! Nu återstår efterrätten-Crema di Mascarpone, favoritglassen från Carte Dór Räcka ut tungan

AKWIK
0

McFeast & Co på Drive-Through. Den växte i munnen!   Milkshaken var god. Nu ska jag sluta läsa den här fåniga tråden! LedsenGenerad

RC71
0

#89 Hur menar du nu Fundersam Mc Feast är ju mums!-ibland Glad

AKWIK
0

#90 Numera bor jag i samma hus som en pizzeria. De har pasta och goda sallader också. Jag ringer ner och sonen går och hämtar. Någon fördel ska det väl vara med att bo i sta´n Flört

RC71
0

#91 Vem matar dina änder nu då? Fundersam

AKWIK
0

Nu är det vår och gräset växer i parken Glad. Då behöver de inga tillskott eller kraftfoder.

MrsM
0

Hämtpizza.

Carduus
0

Efter två dygns migrän kunde jag äntligen äta i går em! Blev hämtmat thailändsk jättestark grön curry med kyckling, grönsaker och cocosmjölk ! Smakade helt fantastiskt…

RC70
0

#95 AVIS !

själv blev det rester..

Bullemor
0

Wook med fläskfilé, grönsaker, cocos och lime. Serverades med jasminris till. Gott!

Carduus
0

Blev akut sugen på raggmunk med fläsk och lingon så då fick det bli så ! fantastiskt gott, en nackdel dock… stekos i hela lägenheten men det var det värt !

RC71
0

#98 Ja,det är en höjdare! Ska ge mej på det ngn dag!Glad

MrsM
0

#99. Ja tack, hoppas det ingår när man bokar hovslagarhotellet?Cool

RC71
0

#100 Förvånad Missnöjd med utlovad meny??Ledsen

MrsM
0

#101 Nejnejnej. Men man kan väl planera för nästa besök redan nuSkrattande.?

RC71
0

#102 Jojo Glad Noterat önkemålet!

RC71
0

Stekt makrill, stuvad spenat och potatis! Glad

RC70
0

Resturang Gyllene Måsen

Bullemor
0

ungsstekt kycklingklubba med ungspotatis, lök, svamp och paprika.

Carduus
0

Bakat tunnbröd som gräddas i stekpanna på spisen, det blev supergott. Till det åt jag en tomatsoppa med risoni. Ingen söndagsstek direkt men lätt och gott.

RC71
0

#107 Kan du inte lägga ut receptet på tunnbrödet? Glad

Carduus
0

Här kommer det :

Stekpannebröd.

5 dl Filmjölk

0,5-1 dl sirap (jag tycker 0,5dl räcker)

2-3 tsk salt

2 tsk bikarbonat

10-12 dl rågsikt + vetemjöl till utbakning

Blanda allt utom mjöl först, tillsätt rågsikten blanda till en deg och rulla ut degen på väl mjölat bakbord dela i 15-30 bitar beroende på hur stora kakor man vill ha. Kavla ut till tunna kakor, picka bröden (eller använd kruskavel) och grädda i torr stekpanna (gjutjärn) 1-2 min per sida. De blir goda både som riktigt tunna och lite tjockare, bara att prova sig fram. Frys gärna det som inte går åt direkt annars blir de snart lite trista.

Lycka till!

AKWIK
0

Här kommer mitt bästa middagstips! Ge ICA-kortet + kod till sonen+tjej och låt dem handla vad de vill äta. Säg åt dem att ropa när maten är klar. Ät och beröm den goda maten (så de tycker att de var roligt och tacksamt)! Jag fick ngn slag korvgryta med risoni och chokladpudding till efterrätt. Glad Ta hand om disken efteråt.

Tittut
0

# 110 Låter som en briljant idé, men de är så små ännu. 9 och 4. Skulle väl bli som när Brasse lagade mat på 5 myror, korv är gott, godis är gott….

Ebba-A
0

Pizzeria, slipper disk och att duka+duka av. Sen är det ju inte lite mysigt att sitta på den varma pizzerian en fredagskväll ;)

Värd på Choklad iFokus

RC70
0

pannbiffar o potatis o sås :) egengjorda

Bullemor
0

falukorv med pulvermos :-S

Carduus
0

Spaghetti och köttfärssås i jättesats så det blev många matlådor, inte så festligt men gott !

MrsM
0

#110 Fniss. ICA kort + kod + tonåring ÄR braGlad. Trodde att det var bara jag som upptäckt detFlört. Man får de mest oväntade resultat.

Carduus
0

Bad sambon köpa varsin köttbit påväg hem, under tiden fixade jag lite ungsrostade rotsaker (morot, palsternacka, potatis) och en fantastiskt god sås. Sambon kom hem med två 200g oxfilebitar Kyss, snacka om mumsigt Skrattande. Känner mig helnöjd.

RC71
0

Köttfärssås med kikärtor och paprika i . Pasta till det. Glad

walsan
0

Stek från ugnen, frästa champignoner, kokt potatis och blandning av turkisk youghurt och bearnaise. Sallad till.Glad

Akerberg
0

Idag åt vi skinksås och makaroner. Imorgon blir det bruna bönor med bacon och falukorv

Bullemor
0

Med hjälp av en stor andel dålig fantasi samt tomt kylskåp så blev det ikväll: Ungspannkaka

Carduus
0

I Söndags gjorde mamma och jag Kroppkakor. De blev fantastiskt goda med skirat smör, stekt fläsk och hemgjord lingonsylt till ! Var första gången jag gjorde och åt kroppkakor, positiv upplevelse.

walsan
0

Jag har också försökt göra kroppkakor en gång, men hade ingen mamma bredvid och fick inte heller någon poitiv upplevelseLedsen. Däremot tycker jag att det varit gott då jag blivit bjuden.

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni sett Lady och Lufsen? Inte? det fanns bara en morot kvar…

RC71
0

#124 Tja vi är ju inte direkt magra varken jag eller min häst så det är ett utmärkt middagstips! Skrattande

Carduus
0

#123 Mamma misslyckades också första gången hon försökte men det här var ett annat recept och blev supergott. Receptet finns på  tasteline.com sök på Leif Mannerströms Kroppkakor.

Vi hoppade dock över kryddpepparen och tog svartpeppar istället, ingen av oss är så förtjusta i kryddpeppar…

RC71
0

Makrill och potatis

walsan
0

Korv stroganoff. Kanske för mycket ketchup i, men annars gott. Fullkornsris till.

Carduus
0

Hade en massa ägg i kylen så det fick bli en ugnspannkaka med nygjord blåbärssylt, mumsigt värre. Det bästa är att det som blev över kommer räcka till två frukostar, älskar uppstekt ugnspannkaka Kyss perfekt helg(eller sjuk)- frukost.

Murgard
0

Rostad paprikasoppa (recept enl. Tasteline). Smakrik,annorlunda,god enligt mitt omdöme.

Sweetheart
0

Äkta husmanskost här, köttbullar med potatis, brunsås och lingonsylt Skrattande

RC70
0

enchiladas blev det idag. stekte köttfärs, tacokrydda och lite creme fraiche sen rullade jag in det i tortillabröd ¨på med OST och in ugnen tills osten smällt! blev riktigt gott!

Bullemor
0

Potatisgratäng med kallskuren rökt fläskfilé!

Carduus
0

http://recept.nu/1.137630/huvudratter/pasta_nudlar/canneloni_med_svamp_farskost_och_oregano_i_tomatsas

Lagade receptet i ovanståenda länk i dag. Kan varmt rekomenderas, supergott !!! Använde färska champinjoner (de bruna) och en färdig tomatsås, fungerade det med.

RC71
0

avocadosallad med valnötter och skinka Glad

MrsM
0

#135 Mums. Har testatSkrattande.

Murgard
0

Makaronpudding med lite bacon (för smaken), fräst lök och paprika samt lite kokt broccoli.

Avocadosallad lät gott och hälsosamt!

walsan
0

Klyftpotatis med skal och timjan i ugn, frästa kycklingstrimlor, morot, purjolök och paprika i småbitar med soja och lite honung. Turkisk youghurt med en liten klick Bearnaisesås. Mums!

RC71
0

#138 Blandar du i bearnaisen i yoghurten?

Murgard
0

Grönsakssoppa med fräst paprika,purjo och gul+vit lök. Samt många olika sorters grönsaker.  Passar bra till husets sjuklingar.

walsan
0

#139 Ja, Jag köper färdig bearnaise och tar lika mycket turkisk youghurt som bearnaise (beroende på hur man känner sig) och tycker att det är gott, fräschare och känns lite mindre fett och onyttigt. Det är faktiskt en favorit. Jättegott till grillat på sommaren.

RC71
0

#141 Ok! Ska provas! Glad

Bullemor
0

Har idag lyckats chocka barnen rejält när jag hade Blå Kongo (blå-lila potatisar) till fiskpinnarna och spenaten. Snacka om långa ansikten när jag lyfte på locket till potatiskastrullenSkrattande

Murgard
0

Fniss,fniss! Blå kongo ser onekligen mkt speciell ut! Ta och gör mos om det blev lite kvar!!

Sist jag åt Blå K. serverades and till.  Vi spottade hagel mest hela huvudrätten igenom..Skrattande

Murgard
0

Fniss,fniss! Blå kongo ser onekligen mkt speciell ut! Ta och gör mos om det blev lite kvar!!

Sist jag åt Blå K. serverades and till.  Vi spottade hagel mest hela huvudrätten igenom..Skrattande

Bullemor
0

Vi har släpat fram grillen!

Grillade revbensspjäll med lönnsirapsglaze, bakad potatis med vitlökssmör och creme fraiche. Till efterätt blir det stekt banan med honung och vaniljglass. Mums!

Carduus
0

Blev ugnsrostade rotsaker denna fredag också, favorit. Till det en biff och Walsans bearnaise/yoghurtsås och den var mkt god ! Tack för tipset Walsan !!!

Murgard
0

Vi åt färska grönsaker wokade i olivolja,vitlök,japansk soya och paprikapasta. En färsk sallad, aioli och fläskkotlett . Till det ett glas rött.   ^Trevligt när de ganska vuxna barnen kommer hem och deltar i fredagsmiddagen!

RC70
0

#148 GUUD va gott det lät *slickar mig om munnen*

Murgard
0

# 149 Du är välkommen!! Det finns lite kvar Glad  dessutom lätt mat med olivolja och aioli av lättcremefraische blandat med fil…

RC70
0

#150 ååh låter ljuvligt ! :) själv åt man gårdagens enchiliadas med creme frachie Oskyldig

RC71
0

Jösses vilka mästerkockar vi har här! Förvånad Här lutar det åt yoghurt rätt o slätt. Orkar inte riktigt "kocka" i kväll..

RC70
0

#152 du får hovslaga istället ;) jag ska ha ut min hovslagare här i veckan :) en skara-elev jätteduktig känner honom väldigt väl :) vi ska korrigera lite biljardering!

RC71
0

#153 Varning! Biljardering går ej att korrigera utan följdproblem på en vuxen häst. Vad heter eleven? Min lärling går i skara nu,kanske en klasskompis till henne…Glad

Murgard
0

Vår dressyrponny gick reg dressyrklasser tom FEI , han biljarderade men rörde sig fö mkt bra. Ingen dressyrdomare kommenterade hans biljardering, däremot hans gångGlad.

RC71
0

#155 Nej,ser man bara till att dom landar plant vid skoning så brukar inte rörelsestörningen i sej ställa till några större problem.

Oj,nu tappade vi visst tråden…Förlåt Akerberg Hemlis

Tittut
0

Hemgjord pizza från Pontus pizzeria stod på menyn ikväll.

Murgard
0

#155 Nej, och han var ju 6 när han kom,inget att göra. Fram inga problem,däremot hö bak. Kan ju vara någon kompensation..  Tänkte det, ..bara ingen försöker laga till och äta de senaste inläggen.

RC71
0

Efter en inventering blir det varma mackor med skinka ,tomat,senap och västerbottensost Glad Sen en altankall spansk nationalöl till! Skrattande Bättre än youghurt..

Murgard
0

#159 Har dagen varit hård, är varm macka super! Lätt att variera, mättande och GOTT. Hade du Västerbotten hemma?  Dijonnesenap?  Grönsallad och rödlök?Glad

Murgard
0

#151 enchilladas lät väl supermumsigt!!  Kanske en ide` till imorgon…

RC71
0

Har så gott som alltid västerbotten hemma. Blev vanlig skånsk senap men gott ändå Glad allt uppätet nu. Salladen fanns, men kom aldrig ur kylen Generad

Murgard
0

Skånsk senap är det bra kick i.    Brännvinsost är också mycket god. Lliksom Ockelbo svart!Glad

RC71
0

Japp,har smakat båda ostarna-underbara! Glad

Murgard
0

#164 Nämen, äveså Ockelbo svart???  Finns en röd också men jag föredrar svart.  Brukar köpa några olika och lägga i helgkorgen när vi åker till stugan sommartid. ---Längtar-- fanns inget tecken för det

RC71
0

#165 Jodå! Du vet väl att jag har ett förflutet i restaurangbranchen..Flört

Murgard
0

#166 Nej,men, det visste jag inte!  Det förklarar det exellenta bakverket du bjöd oss på!  När och hur länge? Alltså i restaurangbranchen? Var du kock?

RC71
0

#167 Kockutbildad på gymnasiet , ja. Sedan en kort karriär där jag höll på att jobba ihjäl mej för usel lön. Både kock o kallskänka..

Murgard
0

#168  Tänk, vilka middagar du kan fixa!!  Skulle vara roligt att ha den skolan!  Att det är mer än vidriga arbetstider som inte visar sig i lönekuvertet vet jag. Men din kunskap är livslång! Du har ju två utmärkta utbildningar! (utbildningstråden)Skrattande          Min son var nästan på G att gå hotell/restaurang men gick sitt kall :Fordon. Ungen är 20 och tjänar lika mkt som jag, som har högskoleutbildning och lång yrkeserfarenhet.        Han kör åt Poståkeriet,så jag kan hälsa på connemarafolk i Örebro/ÅNgeGlad

(På tal om sonen ; VARFÖR kan han inte komma hem med en ponnytjej nån gång??! Har försökt locka honom att delta i syrrans kretsar… )

RC71
0

#169 Ja,men jag trivs faktiskt betydligt bättre i mitt nuvarande yrke. Men visst kan jag sno ihop lite mat om det behövs!Glad

Murgard
0

#170 Ja, det förstår jag!  Skulle oxå välja hovslagaryrket. Hade en lärling med i stallet i måndags…

RC71
0

#171 Också någon från Skara?

Murgard
0

# 172 nej, han nämnde någon norrländsk ort som jag genast glömde. Men det fanns lantbruksskola där.   Jerry 40 +  trevlig kille,men han ville raspa lite för mkt. på ytterkant av hoven.

RC71
0

#173 Nordviksskolan Glad

Murgard
0

#174  Vart ligger den? (förmodligen stämmer det geografiskt)

RC71
0

#175 Kramfors kommun

Murgard
0

#176 Låter rimlig. Med tanke på avstånd.                             Har precis varit ut och hittat Dallashund med hjälp av Odals blinkande reflexhalsband. Hon var i pojkarnas hage, men pojkarna var sedan länge inne. Grävlingarna är på fötter igen.  Trafikdödad grävling är billigt och gott!!    För att återknyta till trådenSkrattande…

Murgard
0

I ugnen står nu älgfärslimpa fylld med färska frästa champinjoner+bacon. Runt om på fatet ligger klyftpotatis -lök och slantade morötter. Allt  penslat med smör och soya. Vitlök och många andra kryddor ingår. Ska nu ställa in halva tomater med olivolja,flingsalt+örtkryddor på. Klart om 20 min. Total tid i ugn 1 tim.

Akerberg
0

Låser tråden, gör gärna en ny =)  Denhär är jobbig att bläddra ner i!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer