Ska få en ponny! ;D
jag ska få en Connemara ponny, me jag vet inte om jag vill ha Sto, Valack eller Hingst. Vad är bäst tycker ni? Och vilken färg och ålder skulle vara bra? Skriv mkånga svar :)
Det hela beror förstås på vad du är intresserad av att göra nu med hästen och om du vill kunna ha fria val för framtiden. Dvs kan det vara så att du vill ta föl, så är ett sto bättre förstås
, men stoet kanske inte är lämpat för avel. Det kan vara så att hon inte får föl, inte är tillräckligt sund och bra i kroppen/knoppen, inte har möjlighet att stambokföras (inget direkt hinder, men gör det hela mindre roligt tycker jag). Ska man tävla finns det en del ston som kan vara lite "annorlunda" när de är brunstiga. Samtidigt finns det många fina tävlingsston.
Hingst bör de flesta inte ha. Då ska man vart fall tänka sig för mer än en gång. Man kan räkna med att det innebär en hantering utöver det vanliga.
Vilken ålder du ska välja beror på din egen erfarenhet. Förmodligen ska du skaffa en erfaren häst om det är din första. Jag köpte ett tolvårigt sto första gången och tycker att det kändes bra. Hon köptes till min då nära 12-åriga dotter. Naturligtvis hade det inte gått om inte jag varit med ordentligt den första tiden. Är man ung behöver man ordentligt med uppbackning. Hästar är djur och kan bli lite annorlunda vid byte av ägare/miljö.
Färg är verkligen en smaksak. Jag gillar skimlar bäst, men tycker också att gulbruna connemaror är fina. Här tror jag att jag väljer efter hur hästen är före färg.
Jag ska med köpa en ponny, ett sto ifrån Önnarps ! :)

#2 vilket sto får du köpa? när man är hos JF o ser på häst o hittar något, brukar man få höra just den ska jag inte sälja, o det gäller speciellt hans ston, så hur har du burit dig åt för att lura av honom ett?
#3 pratat med JF i 2 års tid om ston :)
han har tagit fram 5-6st i åldrarna 3-10 år som han har till salu ! :) så jag vet inte riktigt vilken än :) det vet jag på lördag!

#4 Ja,det är ju inte ens 10% av beståndet…Nog bör det finnas fler att välja på..
#5 vi får se när jag kommer dit helt enkelt. jag har ju haft några önskemål liksom på stoet :)

#5 -där är över 90 st totalt !
Har dem så mkt connemaraor?
Hemsida? Kul att se vad de har för typ av "maror"
han har ingen hemsida !
är ju bara o titta på alla Önnarps Hästar
Kan förstå om han inte hinner ordna hemsida med så många pållar att ta hand om…

Fast de håller väl på med en hemsida. finns en webbadress (står m i hingsbilagan för 2006 tror jag), men allt var inte inlagt och klart när jag frågade varför det inte fanns något "innehåll".
~Jag tror på ödet~

#11 - där blir nog inget innehåll heller, han har ju knappt tid för alla sina hästar, o fler blir det hela tiden, en "bortbyting" föddes strax före jul…
#12 bortbyting? Snackar vi trollungar nu? 

Nja, inte direkt, men jag antar att ingen vet vem pappan är…
#11 Men det var en häst vi talar om?

Såklart! Ett sto han inte visste var dräktigt fölade, pappan är väl någon av unghingstarna…
Eftersom jag pratat med Jörgen, och Jörgen själv valt att ha så många hästar som han vill ?!
det föddes 2 hingstföl efter Önnarps Macho i november som har kommit till under tjuvbetäckning när en snäll tant hade släppt in Macho i den hagen han verkade vilja vara i då han på något sätt kommit ur sin egen !
#17 Tur att det gick som det gick
#18 Jörgen sa att det var 2 hyggliga pojkar, men att de ju hamnat helt fel. De är 2 bruna ston som är mammor !

#19 Var det två föl? 
#20 låt mig återberätta vad JF sa till mig!
"annars har jag två bruna ston, men de fick föl i November efter Macho. "
- jaha, hur gick då det till?
"Ja det var en äldre tant som var snäll och släppte in Macho i den hagen som han stod och trånade utanför. han hade på något sätt tagit sig ur sin egen och det var väl snällt att tanten släppt in honom i en hage. Jag trodde inte att han hade hunnit betäcka något sto för han stod snällt o åt vid hösilaget och stona stod på andra sidan hagen. han va väl där inne kanske 45 minuter. men där kom 2 föl i november, det ena stoet skulle ha betäckts med Golden Garlic men då gick ju inte det".

#21 snacka om otur,det är ju inte särskilt många ston som ens brunstar i December. Tur att allt gick bra iallafall, och att vintern har varit så mild för småttingarna.

#21 Men jösses då !
#22 ja snacka om otur ! men det var väl solsken och Macho såg lite extra snygg ut i vinterljuset ;)

#24 Ja,och J är väl van. Det är ju inte första gången….
#25 *vissel vissel* säkert inte ;)

Bra fertilitet hade han i alla fall 
~Jag tror på ödet~
Fastän nu tycker jag det sedan länge är långt från tråden. Jag fattade att en tjej som har chansen att för första gången bli connemaraponnyägare vill ha lite råd.

#28 Håller med
Hallå Cinner hur går det för dej?
Cinner! Har du varit och tittat på någon trevlig connemara?