Dagens (Stall)Outfit. etc
Många bloggare presenterar Dagens outfit med bild. Kanske något att fundera på… Vi kanske kunde börja med veckans outfit
och då skorna kanske..?

OJ, så snabba ni var! Dessutom fina. Ska återkomma med mina skor imorgon
. Eller nåt…

Skulle inte vara så svårt här, jag kunde köra samma bild hela tiden. Åtminstone vintertid. Försvarets underställ, raggsockor och fårskinnsväst. Tur jag inte har bildtelefon eller webkamera!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#4 Tjusigt! Vad hette hästen?
Jag har bara gamla vardagskläder i flera lager på mig, nu mest sonens urvuxna. Känns lyxigt med ganska ny dunjacka i stallet men det är nog den enda lyxen. Från sep till apr har jag nästan alltid en dunväst på mig under jackan. Himla bra att kunna hålla sig varm och ändå ha rörelsefrihet i armarna. Ska försöka komma ihåg att ta med mig kameran så någon kan fota utstyrseln.
Blåkläders blåa grovbyxor o fliströja samt SCS jacka. Idag förvandlade à la dränkt katt efter att ha promenerat hem från stallet i blötsnön.
Har bestämt mej för att undvika miljöer där man inte kan dyka upp i fliströja, annars inträder en slags maskeradkänsla som jag inte känner mig bekväm med. Gäller bara att håla sig med olika flis: finflis, vardagsflis och lagårdsflis. Man flyttar ned dom en kategori i taget och fyller på finlagret
.
Jag brukar skylla min hemska klädstil på vårt enskilda läge, men ibland ser man för hemsk ut…
Så här i snön är det fleece-tröja och mjukisar (joggingbyxor) som gäller under den varmfodrade ladugårdsoverallen, som för övrigt är ett kapitel för sig. Mörkblå med lera upp till knäna, samt stort hål i grenen där fodret tittar fram. Till detta har jag ett par stålhättestövlar, riktiga bonnpjucks. Mössa och vantar förgyller skapelsen. Till lite finare tillfällen används den ganska snygga Agria-jackan, med tillhörande mössa. Oftast jeans, eller snickarbyxor från ett visst välkänt byggbolag som börjar på B… Stövlarna hänger alltid på.
Den absolut botten nåddes förra vintern, då jag och en vän åkte och handlade iförda våra overaller. Hennes var dock ganska ny och ren, medans min var i bedrövligt skick, med grenhål och allt. Det hela toppades med träskor, inga strumpor (!) och en lila stickad mössa.
Ska jag rida är det ett par avlagda jeans som gäller, där "helskoningen" består av smuts. Tröja och gärna väst. På fötterna? Stövlarna såklart!
Bifogar bild på älsklingarna, i rent skick.

#6 Hästen är connemara o hette Rolls Salsa…

# Flis ÄR verkligen anvädbart. När kläder inhandlas finns alltid en tanke på att dom ska funka i stallet när bästföre-datum passerats. Till flis en använder jag jeans eller ett par gamla stretchiga ridbyxor. Jacka beroende på temperatur. Kängor på fötterna. Här blir nästan aldrig lerigt eftersom vi har sandmark som släpper igenom vatten snabbt. Men det känns alltid som jag helst skulle vilja gömma mig någonstans om vi får oväntat besök..
Jag förstår inte hur ni kan tycka att fleece är ett bra material för stallet
. Det fastnar ju så mycket hästpäls och halm i den. Jag har visserligen en grön gammal fleece-outfit som jag ärvt av pappa som jag har som underställ ibland. Den är en jättegammal HellyHansen som har fleecen inåt istället för som de nutida, utåt. Den är supervarm och skön, men jag måste alltid ha någon jacka som står emot hästhår mm utanpå.
Gillade Mrs.M:s beskrivning av hur kläder går från fint till stallkläder. Så är det för mig med. Det är nästan så att jag redan vid inköpet av finkläder tar hänsyn till att de så småningom ska bli stallkläder.
Ibland använder jag faktiskt ridbyxor också. På sommarhalvåret trivs jag jättebra i jodphurs och jodphursskor.

#11 Har i princip bara fleece när jag jobbar. Fleeceunderställ med flera lager fleece utanpå det på överkroppen . Det är det absolut bästa mot fukt och kyla. Att allt fastnar struntar jag blankt i ,bara jag håller mej varm. Har minst 10 fleecetröjor 

Fleece är lättvättat, jämfört med ex. ylle. Skaka av noga och in i maskinen!
#13 Fliströja är perfekt att förlösa kalvar i. Blir inte så "tungblöt" som ylle o bomull, och lätt att tvätta.
.

# 14 Det är långt mellan koförlösningar (växte upp på gård, och har rest lite med distriktsvet av intresse) men kan lätt föreställa mig att ylle har en helt annan absorbtionsförmåga! Och vem vill släpa hem flera kg fostervatten?? ..eller vad det nu är..
# 15 Annars är ylle det bästa tycker jag! Jag gillar inte flis, men har 100 ylletröjor av olika sort. Gillar inte känslan med flis, min kropp kan inte andas… Bättre med miljövänlig ulltröja!
Fast kanske inte vid kalvförlösning förstås…..
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#16 Usch ja, där sa du något jag förträngt - miljöperspektivet! Men ull vill gärna ändra form och storlek vid tvätt, tycker jag!
#14 sällan jag förlöser kalvar i stallet, men jag ska absolut ha det i åtanke om möjligheten dyker upp ! 
men jag trodde fleece-plagg tillverkades till viss del av återvunnen plast. Det är väl miljövänligt?
Några bildbevis vågar jag inte bjuda på 
Hemma kan man se ut hur som helst, bor mitt ute på landet och tar på mig det som är varmt och praktiskt = inte alltid så elegant…
Ett bra underställ och bra skor/stövlar på fötterna är a och o! Gillar mest å ha hellyhansen el fleece me väst över, men det är inte alltid vädret tillåter det. Jag tycker det är sååå skönt å inte ha häst i något större stall där folk klär upp sig för att åka ut till sin häst! Har en kompis som står på ett större stall å när man varit med henne blir man mörkrädd
Sen att man blir kallad för "bonnen" av sina nära å kära kanske säger en del hur de ser på en…men: VEM BRYR SIG
Här kommer förrgår-dagens stall outfit=)
Ponnyn är iklädd en apaloosa prestige golden star sadel, matchande träns, "säkerhetsrem", ljusblått shabrak samt marinblått ländtäcke. Allt klär en skönhet;)
Jag själv har ett par urgamla ridbyxor från Erson och Rask, skitvarm jacka från jobbet (björnkläder?), en finfin reflexväst från rusta, ridstövlar ursprungligen från Hööks men jag hittade dem för 300:- på blocket.se, hjälm från Charles Owen.
Idag var det lite kallare ute och jag kom dessutom senare från jobbet så jag tryckte på mig en till jacka under;)
Bakom skymtar min vovve, Cirrus. Iklädd ett brett läderhalsband med strass inköpt på Hööks, en julklapp från Murgard;)