Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 1837 ggr
MrsM
0

Gröna fingrar- tråden

Hjälp!

Är mitt i vårbruket, dvs funderar på att se över mina krukväxter.

Fråga: Har några monstruösa Yucca-palmliknande växter m.ä. som är i behov av föryngring. Tänkte att man kunde kapa topparna och plantera vidare. Behöver man rotslå i vatten eller kan man sätta dem direkt i jord (kruka)? Dom har några bäbisar runt fötterna oxå, dom är väl bara att flytta till egna krukor?

O.S.A snarast, tack.

Hälsn hon utan gröna fingrar.

PS denna tråd kan med fördel användas till fler, liknande gröna problem. DS

[Croneld]
0

Du har inget kort på växterna? Jag har varit, i mitt tidigare liv- innan barnen kom, som galen i att plantera om och föröka krukväxter. Idag kör jag med säkra kort, sådana som jag kan glömma vattna lite då och då!

Men de flesta får rötter i vatten ganska snart.

take_currage
0

här står det kort om hur du kan göra

lycka till

http://www.odla.nu/fs/article/file_707.html

ambo
0

landskapsarkitekten har endast succulenter inne haha (icke ovanligt bland oss..)

MrsM
0

#3 Är succulent en slags plastblomma eller vadSkrattande? Såna har jag. Alltid kul när folk vattnar dem av misstag.

#2 Tack! Ska studera. Connemara i fokus är suveränt - roligare att "fokusera" med likasinnade än att Googla i sin ensamhetGlad .

ambo
0

#4 nej succulenter är alla tjockbladiga växter som klarar sig läääänge utan vatten ex kaktusar..

MrsM
0

#5 Aha. då tillhör jag succulentfolket. Mina nuvarande växter är inte tillkomna av en slump, dom har överlevt under naturligt urval… katusar, novemberkaktusar och yuccaplam, samt aloe vera. Försöker f n hålla liv i en Lyckliga Lotta men hon tappar turgorn alldeles för ofta…

MrsM
0

#3 landskapsarkitekt? Gick du på Ultuna? Eller är det Skåne som gäller för sånt? Själv gick jag på Ultuna 1977-82.

Annette
0

Det finns ju även www.tradgard.ifokus.se Men det kanske är fusk ;)

ambo
0

#7 gick på Ultuna 78-80 och sen Alnarp 80-83!! Tror jag gick me en uppfödare härifrån, Anders från Vessigebro. Kan ju inte finnas så många rödtoppar som heter anders från Vessigebro..Skrattande

vilken linje gick du Mrs M!?  Sågs vi på nån bal eller dylikt?

MrsM
0

#8 föredrar att diskutera off topic problem med likasinnade. Därinne är dom ju intresserade. Och proffsFörvånad.

MrsM
0

#9 veterinär. Tillhörde inte balfolket på den tidenGlad.

Råkade en gång se att jag av misstag blivit inskriven i agronomernas kår, och som "ständigt passiv". Mina kursare tyckte det passade mej utmärktSkrattande . Närmare det gröna yrket än så kom jag aldrig.

Annette
0

#10. Det har du rätt i. Det är ju egentligen ingen sport om man får rätt råd från början Glad.

AKWIK
0

#11 Fanns väl inga balklänningar i fleece…

RC71
0

#13 BINGO! Skrattande

ambo
0

men gud. Vi sågs säkert i pulkabacken när vetisarna hade sina fester på vintern..man skulle åka pulka nerför en backe där vätskekontroll väntade..me typ 96 % sprit Förvånad ja jeez  va det kunde va

Jag gotta mig i alla ärter o punschtillfällen mm

samt red på Uppsala Akademiska Ridklubb!

MrsM
0

#15 Now you are talking business. Natt-O kallas det!Glad. Och punsch var det.

Red också på Akkis ett tag, medan min connemara växte till sig. Wet Paint hette favorithästen (eller om hon alltid blev över till mig, minns inte vilket).  

Flis var så nytt då, fanns bara HellyH, marinblå eller skrikorange, och det fanns inga tunnare fin-flisar. Sen kom nått moss-aktigt i jägargrönt.

AKWIK
0

#16 Jaså det var alltså därför du skippade balerna?!

Det där mossaktiga i jägargrönt är precis det som jag berättat här om tidigare, som jag ärvt av min pappa och har som underställ i stallet på vintern. Det är så chict!

Visst är det väl härligt att man kan se ut hur som helst i stallet? Hästarna bryr sig ju inte. Oj! Fel tråd…

[Croneld]
0

Här inne hinner det hända mycket medan jag sprang iväg på toaletten!Oskyldig

ambo
0

#16 ja du har rätt Natt-O! Punschen verkade flöda över hela Ultuna..

Minns icke ett enda hästnamn just nu, bara att man hade samma häst 2 ggr i rad vilket jag tyckte var smart o försökte överföra till Djurgårn sen.Minns att jag tyckte det var bra hästar 

Och just det, grönt och illorange Helly hansen!! Plus Fjällrävenryggsäckar..men, du har glömt ett utmärkt material som finns idag Ullfrotté!! I love it!

Jag var lite anti det där vänsterproggiga som en del a v mina kursare ägna sig åt. En kille från Stockholm likaså, han bruka komma till våra botaniska exkursioner på  nån mosse med en plastpåse med matsäck i samt Playboyskor och t-baneklädsel typ..

Murgard
0

Ge inte upp i första taget med era växter!  Min stora paraplyaralia fällde alla sina blad i höstas, men det kändes motigt att kasta den.  Klippte ner den en del, och ställde den lite enskilt i halvskugga. Fått vatten nån gång ibland. OCH SE, nya skira blad spirar längs de fyra spretiga pinnar som sticker upp i krukan!!  Ska få ny jord, och duschas emellanåt så får vi se om den blir sig lik igen.

RC70
0

Jag har kolsvarta fingrar. jag har ihjäl alla växter. min mamma säger "Johanna den här får du inte död på den ska typ knappt ha vatten".. sen kommer mamma förbi ett tag senare och plantan är död..

Murgard
0

#21 Skrattande  Köp en riktigt LÄTT växt med bruksanvisning nedstucken i krukan, och bara gör som det står. Och rapportera här sedan, är du snäll Glad.

Bullemor
0

Jag får bara de "svåra sorterna" att överleva..De "lätta" överlever ungefär lika länge som snittblommor…Ledsen

Murgard
0

#23  Du är en riktig finsmakare, alltså!  Cyklamen dör inom 2 veckor här.

Bullemor
0

#24 skulle inte vilja kalla det finsmakare utan mer en fråga om att min kombination av misshandel och omvårdnad passar vissa sorter bättre än andraSkrattande

Murgard
0

#25 Du har ett underbart sätt att uttrycka dig på! SkrattandeSkrattande

RC70
0

#24 skall ske ! :) + en ny sadel..

Murgard
0

#27  Sadel har högsta prioritet!  Vad ska du ha för något? Hopp? Dressyr är kanske inte det bästa att rida sparsamt ridna unghastar i. Vilket märke funderar du på?

Tittut
0

# 23 Cyklamen..undrar just hur många jag tagit ihjäl under åren. Antingen dör de av för mycket vatten eller av torka. Konstiga blommor.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Bullemor
0

#29 Håller med dig helt!

Tacka vet jag orkideer!

Tittut
0

# 30 Jag glömde vattna min orkidé, och den svarade med att sätta 29 nya blommor!

monsterpony
0

#31 Sådana blommor gillar jag! :-)

Bullemor
0

Precis! pålitliga små rackare som visar sin uppskattning för all misskötsel de får! Sånt gillar man!

Carduus
0

Hos mig mår många andra blommor bra men orkideer fungerar inte Ledsen. Lämnar dom halvdöda till mamma som vattnar dom med regnvatten sen blommar de så snällt efter ett tag Fundersam.  Mammas orkideer är helt fantastiska, får njuta av dom där…

Murgard
0

Ska så tagetesfrön lite längre fram; de är lättodlade. Får dom ordentligt med gödning blir plantorna väldigt kraftiga. Ska pryda upp runt stugan, samt även lite hemma.

Har ni balsaminer runt stallarna? Dom är rent otroliga. Några hjärtblad hade redan vågat sig upp invid stallväggen före påsksnön.

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 35 Blommor runt stallet?? Jag har get! Ledsen

Murgard
0

#36 Ja, just ja! Dom tar effektivt kål på allt växande.    Hade en Bruce för ca 15 år sedan, en trevlig prick som följde med i skogen på våra hundpromenader. Hela familjen går ut med….

AKWIK
0

#36 o #37 En get verkar bra! Äter väl ogräs också?

Murgard
0

#38 Det ska man inte ha alltför stora förhoppningar om!  Getter gillar att nypa av knopparna på tulpaner,rosor och andra vackra blommor för att sedan lämna blommorna liggande på marken.

RebeckaSvensson
0

#15 o 16 Lite off topic, men ändå… Natt-O, det är fortfarande en bra fest det :-) Dock har den nog ändrat skepnad lite. Inte är det någon backe att åka nerför nu för tiden och inte heller severas det 96% sprit. Det sistnämnda är kanske tur för vissa fick tillräckligt ändå :-)