Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: hingstar
Läst 1210 ggr
RC70
0

Carex Philippe och Apollon

Vad hände dessa två hingstar ? Carex blev ynka 10 år gammal ?

MrsM
0

Städar kontoret ikväll och böjde mig över registerlådorna…

Carex Philippe avlivades pga en skada, i benet tror jag. finns dock inte noterat. han var  tävlingsponny.

Apollon avlivades 1987 (7 år)  pga "dåliga ridegenskaper" Förvånad, det stod så ordagrant i hans avregistrering från ägaren. Han var visst inte så kul…?

RC70
0

DÅLIGA RIDEGENSKAPER!?

Dåliga ridegenskaper.. den var ny. jag är helt chockad..

Hur, alltså vad.. men. HUR bedömmer veterinären som avlivar den att den har dåliga ridegenskaper?! gjorde han inget bruksprov ?! haha. va sjuuukt!!

MrsM
0

Lugn bara lugn RC 70, Det var alltså ÄGAREN som bedömde att hingsten inte var trevlig att rida, och som skickade hästen till slakt. Sånt kallas avelsurval, och är väl bra men kanske ovanligt radikalt..?Fot i munnnen

Murgard
0

#3 Kunde ju ha räckt med att avlägsn de ädlaste av kroppsdelar (åtminstone ansedda som det i folkmun)….  Det skulle ju kunna påverka ridbarheten!

RC70
0

Men.. alltså. måste de inte få veterinären att "döma ut" hästen om de ska få försäkringspengar ? Det var nog så jag tänkte. Eller fanns det inte försäkringar 1987 ? eller snarare bestämmelser om på vilka grunder man får ut försäkring..

Men ja! Snacka om radikalt, kunde de inte sålt honom och köpt en med "bra ridegenskaper" tycker man ..

Jörgen sa att jag kunde ju alltid yrka "dåliga badegenskaper" om jag vill avliva Monia lite snabbt..

Murgard
0

#5  Men nu hoppas jag att du skämtar!   Monia ser trevlig ut och blir säkert bra med tiden eftersom hon har vilja.

MrsM
0

#5 Monia har bra badegenskaper vettja. Hon är ju inte skimmelSkrattande

RC70
0

#6 jaa självklart var det ett skämt :)

vi har redan listat ut hur vi ska göra :) vi ska vända huvudet inåt istället för utåt :)

RC71
0

#8 Tycker du ska använda lite snällare ord om din ponny Flört

#5 Jag är inte alls insatt i ärendet , men han kanske inte alls var föräkrad osv. Det finns ett Irländsk ordspråk som lyder ungefär Bättre ingen Connemara alls än en med dåligt temperament..

Han är väl inte den enda hingsten som avlivats på lite konstiga grunder.

Murgard
0

#9  Om man sneglar på NF aveln, så fanns ju FLGW (fursey lodge golden wonder) som inte hade helt korrekt identitet. Han avlivades hastig , i Holland vill jag minnas.  Innan blodprov hann tas.

MrsM
0

#10 När irländarna införde obligatorisk blodtypning och typade in alla sina hingstar sägs det att en del irländska hingstar plötsligt var helt försvunnaFörvånadHemlis. Lite intressant faktiskt.

RC71
0

#11 Ja,precis….Cool

Murgard
0

#11 Hm, jasså, det visste jag inte.  När det gäller flgw innehöll han mera XX än vad som accepterades. Avkommorna blev för stora och alltför lätta.

Har du koll på vad några av de connemarahingstarna lämnat? Om det skiljer sig något från rasstandarden?

RC70
0

#9 hihi, min lilla statsåsna! det är inget fel på monia, hon är snäll, arbetsvillig men om något lite envis ;)

Akerberg
0

Orm blev ju också bara 10 år

RC70
0

Han kanske hade dåliga badegenskaper..

Murgard
0

#14 Ja, hon är ju ponny!   Vår Buffe hinkade av dressyrtränaren (som enbart red hbl.hingstar till vardags), och då startade han LA - FEI, när han inte slängde av tränareGenerad  Så vi skämdes.. Men det är ju en del av charmen med ponnyer…Glad

RC70
0

#17 PRECIS. jag är inte ett dugg förvånad över något Monia gör. Det mesta gör hon av okunskap o ovana .. typ som att resa sig i boxen tills hon får mat.. Jörgen hälsade att när hon inte nådde fram till hösilagebalen i hagen, så stod hon på bakbenen och föll ner på hästarna framför så att hon kom fram..

MrsM
0

#13 Det var nog inte fråga om främmande blod utan om annat connemarablod än det uppgivna… De dagar de populära gamla vinnarhingstarna hade fullt upp kunde man ju alltid betäcka med nån yngre oprövad av samma färg. Typ. Hemlis

Murgard
0

#19. Aha, I see.  Listigt.FörvånadHemlis

Annette
0

#13. Det är inte 100% klarlagt om hingsten var förväxlad eller ej, eftersom han dog hastigt innan blodtypning kunde göras. Men det är väl troligt. De tre hingstar efter honom som hamnade i Sverige, var inte särskilt stora, de var 138, 142 resp 144 cm. dessutom Elit-premierades både Dago och Dennie och deras avkommor har i sin tur förärvt sig mycket bra.

Det har funnits fler gamla NF-hingstar i Sverige det ryktas om fel härstamning på, sant eller osant, det vet jag inte. Numera accepterar moderlandet ponnyer med FLGW i stammen om det är tillräckligt långt bak.

[baffinbay]
0

Vad gäller Apollon, kan det inte ha varit så att ryttaren hade dåliga "ridegenskaper"?

Har sett ett antal sådana skräckexempel, speciellt ute på lokala ponnyhoppningar *huwwa*

Höll på att bli påriden i sommras när jag var ute och startade min Delight. Tur att min lilla 5 åring var så lydig så jag hann stanna när en ponny okontrollerat kom skenande på framridningen med ryttaren hängande i tyglarna…..

Dåliga ridegenskaper eller dåliga ridegenskaper, en definitionsfråga.. Kanske dåliga tränaregenskaper? :P

RC70
0

jag håller på dåliga badegenskaper !

Men hallå!

hingsten ORM blev inte heller gammal ?

Annette
0

#23. Hade inte han luftrörsproblem?

RC70
0

#24 ingen aning, men jag o Akerberg är nyfikna :)

Annette
0

#25. Vilke år dog han? Jag har för mig att jag har läst det i en gammal Vår Ponny. Vore intressant att titta efter om jag minns rätt.

RC70
0

#26 han dog 1989, 10 år gammal.

Annette
0

#27. Han måste dött tidigare. I Vår Ponny nr 1 1986 står det att Orm avlivats pga luftvägslidande. Troligen dog han väl -85 eller -86.

RC70
0

#28 vad är detta för tidning "Vår Ponny" :) Alla "äldre" snackar om den..

Annette
0

#29. Det var en tidning som SPAF gav ut. Alla ponnyrasföreningarna hade sina egna sidor där där de kunde ha artiklar, utställningsreportage osv. Sista utgivningsår var 1993.

Det var väldigt kul att på ett enkelt sätt hålla sig a´jour med även de ponnyraser man själv inte var så aktiv inom.
Det är jättebra att det numera finns flera iFokus rassajter, då kan man lättare hålla koll igen :)

Tittut
0

# 29 Jag saknar "Vår Ponny" mycket. Var faktiskt lite sugen på att försöka samla folk, pengar och krafter till att starta ngt liknande igen, men det stöp på alla tre punkter…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

monsterpony
0

#31 Ja, en uppföljare till Vår Ponny hade varit trevligt. Kanske när jag blir arbetslös / pensionär vilket som nu händer först…

[Hagalyckan]
0

Tittade i mina anteckningar och har skrivit att Orm död 1986

walsan
0

Är det någon som vet mer om Orm? Han har bara ett föl på föllistan???