Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 1811 ggr
AnnaN
0

Transport sperma

Vilka hingstar verkar på semin via transport denna säsong?

RC70
0

Brolötens Grafit RC 70 verkar via frusen semin (FAI).

keca
0

Öxenholm Mango kan verka på färsk semin om det finns tillräckligt intresse

Denna kommentar har tagits bort.
RC71
0

För er som längtar efter transportsperma från connemarahingstarna, och tycker att det inte finns några att tillgå, så kan jag bara säga att det är kostsamt för hingstägaren att ha sin hingst tillgänglig via den betäckningsmetoden. Det krävs ett stort antal ston för att få det att gå runt och det är säkerligen den största anledningen att så få provat. Så länge som hingstarna får fler ston på naturlig betäckning så kommer den metoden att dominera. själv ser jag det bara positivt att våra ponnyer fortfarande fortplantar sej på ett så naturligt sätt som möjligt. Det är ett "kvitto" på att dom fungerar som dom ska. Glad

AnnaN
0

Det kan bli kostsamt för stoägarna med naturlig betäckning också. Enligt all tillgänglig vetenskap är just AI den säkraste metoden för högsta möjliga dräktighets resultat. Man har dessutom full koll på att stoet fungerar som hon skamed ägg osv. Det vore väl ett bra argument för hingsthållaren. Har hört de mest fantastiska bortförklaringar vid naturlig betäckning som denna: Kostigt att stoet inte blev dräktigt- det var en sån vacker betäckning. För den x-antal kronor fattigare stoägaren som inte fick något föl var det en klen tröst när hon inte ens var med och såg den!

MrsM
0

#6 Vi hade ju Packie på AI i tre säsonger. Man trodde kanske att intresset skulle vara stort från avlägsna delar av connemarasverige typ Norrland och Gotland, men de flesta skicken gick närmare än så, och mestadels till ston som av olika anledningar inte funkat på naturlig betäckning utan  rekommenderats semin av veterinär. 15 ston per år blev det stadigt, och jag tror det var sammanlagt 5 (!) som var under 10 år gamlaFörvånad. P var stundtals ensam AI hingst i rasen vilket säkert gjorde sitt till.

AI är ett utmärkt sätt att kunna kombinera tävling och avel, men det krävs att man har AIstationen nära för att det ska funka. För stona måste det vara en fördel att kunna bo hemma, är tråkigt att ha stoet borta över minst fyra veckor om hon rids, och dyrt att köra långt.  Det verkar dock som om stoägarsidan fortfarande tycker att fördelarna med naturlig betäckning överväger. Varför då förlora ston på att låsa upp hingsten för en seminsäsong? I England t ex får man ju köra naturlig betäckn o AI från hingsten omväxlande hur som helst, men så är det inte i Sverige.

Om några år kanske tiden är mer "mogen" även i vår ras. Vi har i alla fall provat påSkrattande .

RC71
0

Det håller jag med om .Men det ena behöver inte utesluta det andra. En duktig veterinär är ett måste. även vid naturlig betäckning. Här kollas stona alltid av veterinär om dom gått om två gånger eller har mystiska brunster. Det spar tid och pengar för båda parter. Jag är på inget sätt emot semin .Har själv seminerat mer än en gång samt fryst sperma från min egen hingst. Men som sagt , ska det inte gå back krävs ett större antal ston. Det du beskriver låter inte som en seriös station .

RC70
0

Graffe ställdes på FAI pga risken av hans bortgång. Fick helt grönt ljus av Flyinge som var imponerade. Anledningen var att jag dels, inte har någonstans att ta emot ston längre och det faktum att JAG iaf vill kunna betäcka med honom även i framtiden om så andra inte behagar göra det !
Att ha honom på AI skulle betyda en ganska mödosam och kostsam historia för ynka 0 ston per säsong.. Glad

RC71
0

Med tanke på att fryst seminhantering blir kostsamt för stoägaren så tror jag det i första hand är lämligt för import/export. I dag är det billigare att transportera stoet över hela landet än att seminera med fryst.