Godmorgon 2008-03-28
Godmorgon! -kom jag först in för en gångs skull
Här är sol o lite vårlikt idag igen. Ska ägna eftermiddagen till sadelutprovningar på islandshäst den här gången….
med andra ord är det väl dags att gå ut o fixa stallet o rida lite,
Ha en bra dag

Så duktig jag var då… önskar godmorgon 2 ggr, hoppas ni vaknat riktigt ordentligt då!
Godmorgon!
Här skiner solen och det verkar vara nästan vindstilla. +9 på termometern, men den sitter i solen så den visar ju inte rätt. Ser ändå ut att bli en fin dag!
Hoppas ni alla får en fin fredag! 

Godmorgon alla! I Gästrikland orkar solen inte fram ordentligt nu, +3. Är ledig idag och ska, förutom stallet, städa inne lite, Mia och hennes Sally-hund kommer och leker med min Dallas. Mot kvällen ska födelsedagsmiddag lagas och min man, vår pappa/husse firas. Här i huset komponerar födelsedagsbarnet menyn, och de övriga lagar till. Kunde bli rätt märkliga middagar när barnen var små!
CARDUUS!! Mumsar dina kolleger av muffinsarna och ser fredagsglada ut? 
RC70, du kanske borde ta ett snack med HÖÖKs om tränsstorlekar
. Skulle kanske behövas nytt folk på inköpssidan/produktutvecklig

God Morgon!
Härligt med fredagar! Ikväll ska jag hem och måla om i sovrummet, har jag tänkt… Och i morgon ska jag tömma Amis box och sterilisera den. Inte långt kvar nu, hoppas att fölis snart tittar ut… Men den som väntar på nåt gott… Hur går det för er andra blivande mormödrar?
Ha en härlig fredag!
Godmorgon!
Idag skiner solen, jag dissade min chef som ringde o väckte mig.. låtsades att jag inte kunde svara va.. jag sov..
idag kom HÖÖKs tränset på posten, liiite sent kanske. Ska ringa till HÖÖKS o höra om jag bara kan skicka tillbaka det istället för att hämta ut det..
#3 ja, de borde ha bättre koll.. remontgrimman var verkligen L I T E N !

God eftermiddag på er!
Här var det en händelserik förmiddag. Åkte ut till stallet för min fredagslektion och såg en flock på 10 hästar försvinna i fjärran med svansarna i vädret… Det blev till att skjuta upp ridlektionen till förmån för hästjakt. Det var lite smått nervöst medan vi letade hästflock längs 90-väg, men till slut hittade vi dem välbehållna på ett gärde och kunde leda hem dem igen. :-)

God eftermiddag!
Körig dag på jobbet i dag, pust… Tog iaf en skön lunchpromenad i solen, det var härligt.
#3 Ska plocka fram muffinsarna alldeles strax, fikar kl 14.
Verkar som det blir tävling i morgon iaf om det går att efteranmäla. Ryttarinnan ska till Irland och rida en massa ponnyer en vecka i April så det blir lugnt med tävlingar hela April. Stora Wäsby Fältridklubb i Tungelsta som anordnar, såg att Flynn var anmäld
och ett helt gäng andra connemaror också. Hoppas på varmt skönt väder!
God eftermiddag!
Här är det strålande sol och varmt! Efter en sväng till hästmatsbutiken, så fick jag för mig att ta en liten ridtur. Mkt händelserikt! Madicken vågade inte hoppa ett dike, utan var tvungen att springa runt längs med diket och sedan ta en lång vända i skogen för att komma tillbaka till oss, allt akompanjerat med vilda brallar och bockar. Sedan blev det galopptävling på ett stort fält mellan Madicken och hennes lilla russvän. Det hela slutade med att lilla russinet hamnade på stora vägen och jag fick hjärtat i halsgropen. På hemvägen lyckades ovan nämna russin lämna hovspår på en ställe där hovspår inte får vara
Insåg snabbt att spåren måste täckas över, så jag hoppade av stora tanten och släppte henne på ett ställe med ganska mkt gräs, i förhoppningen att hon skulle stå kvar….Hehe, alla tre kusarna fick genast eld i baken och rusade hem, med mig halkande efter, vilt svärande. Tur att folk är förstående kring mig och mina vilddjur!

#8 Låter som vi andra missat något idag! 
#9 Ta´t lugnt. Det Madicken kallar stora vägen är inte någon stor väg. Tror faktiskt att det är maxfart 50 km/h. 
Tar tillbaka det där om att det skulle vara vindstilla (#2). Det blåste ganska bra vid stallet. Men det är bra, för då torkar marken fortare. 
#10 Hörrö AKW, det är faktiskt en 70-väg, och alla kör typ 80…Däremot så är det bara typ fem bilar per dag, så man ska tur om en ska köra på ens virriga kuse.
Största problemet just nu är de jäkla hovspåren med tillhörande månkratrar i ohästvänliga pensionärs-trädgården. Om det paret kommer ut i morgon så är jag en död hästägare! Försökte täcka över spåren+hålen, men nu ser det ut som någon släpat fötterna efter sig femtielva gånger tvärs över deras gräsmatta. Läste lusen av kusen innan kvällsmaten, fick en snordusch som svar. Han verkar inte skämmas ett dugg…

Känner mig villrådig av motstridiga uppgifter i detta fall.
#11 OK, vet ju inte exakt var du red. Tänkte mest på att du bor så nära affären och där är det ju 50. Håller med också om att folk för fort, de kör som dårar
. Och värre blir det väl ju närmare sommaren vi kommer. Men de har väl bråttom ut till lugnet på landet? 

#13 Det gäller ju att stressa på till sitt lugn och ro!!
#13 Jag var ute och virrade i närheten av Björkögården, så det var inte 50. Men det kom inte en enda bil på hela den stund som vi uppehöll oss nära vägen, så det är ganska lugnt.
Jodå, snart börjar anstormingen av badjävlar-som vi så kärleksfullt kallar alla sommargäster…
Och då blir det tillbaka till enhästars-motionering igen. Kanske vågar man sig ut i skogen i september igen, med de lösa vildingarna.
Madicken! Om pensionärerna gnäller om lite hästavtryck på gräsmattan så får du väl gratulera dem till att det inte var vildsvin som varit i trädgården! Hade de haft såna så hade gräsmattan sett ut som en nyplöjd åker
. Där jag har hästarna har de grävt upp en gräsmatta totalt. Ser ut som någon kört med jordfräs. Nu måste de boende i den byn ha elstängsel runt trädgårdarna. Ju mer man tänker på det, desto lyckligare bör dina pangsisar vara, haha 

# 16 Maken (tillika jägare) undrar om man inte bara kan skjuta grisdj……? Jag citerar igen
" en död gris är en bra gris"
"roligt o roligt, grisar ska inte ha roligt" 

#18 … men SÅ kul har dom väl ändå inte om dom är DÖDA?!!!
Fläsk är gött!! / C.
God kväll!
Jag har varit i Skåne och tittat på kallblod hela dagen. Nu sitter jag på hotellet i Skövde, och skall snart gå och sova, heldag med nordsvenskar i morgon.
Sov gott!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#20 Åh, underbart! Hur många betraktade ni? Nordisar är fina! (men min far föredrog alltid lätta lite högställda ardenner)
#16 Jodå, de dära svinen har man ju inpå knuten numera, och i dina trakter härjar dem ju helt vilt. Hoppas att våra sommarhagar inte är helt upbökade, och att inte svinen skrämmer hästarna som förra året, då de rymde bort till kyrkoruinen…Inte kul att leda hem 6 uppspelta hästar genom skogen, mitt i natten…
Har faktiskt kommit riktigt nära ett vildsvin, var ute och rekade hagar i AKW-s hästdomäner då en stor galt plötsligt hoppade fram, stirrade på oss och sedan stack iväg. Hjälp liksom!

#23 ÅHHHH,! Dessutom ett sådant vackert namn!
#22 Som tur är tycker grisarna vårt klimat är aningen för kallt att repoducera sig i, än så länge. Men dom har varit synliga väldigt nära oss, faktiskt. Men i vår famij har vi inte sett någon nasse.
åååhh vilka underbara dunderklumpar! har alltid varit svag för de där med stora rumpor och mycket hår

#25 och 26 Vilka puddingar! Ardennrar ska vara konstantskimmel! :-)
#23 Vilken glans i pälsen! 
Jag trodde att du tyckte minst om färgskimlar? Har för mig att du skrev det i en tidigare tråd. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig!
(Men jag är inte svag för konstantskimlar
)
#26 Nämen det var ju en med utstrålning! 
Tittut! Tack för att du orkar rapportera om kallblod från ett hotellrum! 

#25 Det är alltså MYCKET häst! Båda två såg väldigt fina ut. Roligt att se!

#25 #26 Vilka snyggingar
nordisen glänser ju som en nyputsad kopparkittel!
#17 Hälsa maken att jag undrar lika mkt som han. Men dem jag talar med, som har rätten att skjuta, säger att det är svårt att skjuta vildsvin. Det är en massa regler om när, var och hur osv… En av markägarna fällde en utanför huset för några månader sedan. En annan bonde hade inhägnat en gräsvall med elstängsel mot grisarna men det stoppade dem inte från att ta sig in! Däremot vågade två unggrisar inte ta sig ut igen och de sköts av en i jaktlaget som råkade åka förbi. Men man får inte skjuta dem från bilen. Måste stiga ur.
Mannen i stallägar-familjen har suttit i sin traktor i en av sommarhagarna och räknat till 16 grisar runt sig. Han åkte hem och hämtade barnen. När de kom tillbaka fick barnen också se dem (då några färre än 16). Inte så rädda av sig alltså. Han skulle kanske börja med safari? 

#32 Ska göra det! Han gick precis ut o nattfodrade (Min fotled protesterar fortf.) Jo, vi har oxå hört att det krävs viss kunskap att skjuta grisar. De är fenomenaliskt vaksamma. Älg är en barnlek jämförelsevis. Så dessa nassar litar tydligen på sin omgivning. Skulle vara roligt med en grissafari
, har aldrig sett en
vildgris
Givetvis är maken införstådd med jaktlagen oavsett vilt, men om dom börjar uppträda som ohyra…

En sådan skylt har jag aldrig sett! 
#36 Var då glad så länge de inte behövs i dina trakter