Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: tävling-utställning-och-evenemang
Läst 2569 ggr
[AlphLauren]
0

Westerntävling 12 april! *bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då har vi varit iväg på årets första westerntävling!

Det var en D-tävling (motsvarar klubbnivå) och inte såå många starter tyvärr.

Klubben gjorde så bra dom kunde med sämsta förutsättningar. Ridhuset var en gammal ombyggd maskinhall med för mycket torv som underlag men det gick bra ändå.

Framridningen var i en vinterhage som var blöt, ojämn, hal och lerig. Alternativet: Asfaltsväg.

Men det var trevligt och så bra gemenskap i klubben!

Bifogar en bild på oss från idag!

Har fått massa kommentarer idag för min vackra häst, då blir man lite mallig. Och dom som har känt oss längre säger alltid "men vad STOR han blivit, och MAFFIG… Och VIT?!" :D

Någon annan här som rider western på sin connemara?

Brolötens Kenzo är ju ett rätt känt namn innom wetern och för flera år sedan vet jag en skimmel-mara tävlades aktivt och vad jag hörde kunde den stoppa något otroligt? Kan den ha hetat något med winnie och eller blue…??

minns tyvärr inte….

Murgard
0

Jättefint ekipage! Han ser stooor ut!

RC70
0

Brolötens Nuggets - oxå han westernhäst. Brun :) har en bild på honom någonstans !

RC71
0

Fint!! Glad Tror den du tänker på hette Billy Blues? Tror han tog placering på SM,men jag kan ha fel..Fundersam

[AlphLauren]
0

tack tack!!

ja, han är över ponnyhöjd men HUR hög vet jag inte… jag gissar på 152-153 men när han blåser upp sig lite så blir han nog närmare 155 ;)

Jag är 166cm!

En till bild från parkeringen :)

AKWIK
0

Jag skulle gärna vilja prova på! Deltog en gång med Dimona i en "träningsträff" som westernryttarna här i trakten hade i ridhuset där jag stod. Vi var 17 hästar, lite fotfolk och en massa hinder i form av grindar, presenningar mm inknökade i 20x40. Mkt roligt trots att jag var en främmande fågel med vanligt träns och dressyrsadel. Dimona var en mönsterelev (jag var väl mer monsterelev Skrattande) och fick t o m vara föredömligt exempel på vissa hinder. Det gav mersmak för mig så jag kanske provar på det när Dimonas föräldraledighet är slut Flört

Murgard
0

"4 Du ser liten ut på honom, verkligen!

GE
0

Han hette Wini-Fred Blues (Freddan) f-86 e Möllans Castro u Bonnie Blues). Fotot är från SM 1998. Han togs bort några år senare pga förslitningsskador…

AKWIK
0

Glömde bort att det finns så många grenar inom western. Det som intresserar mig tror jag kallas trail Fundersam. Att öppna grindar, rygga med fickparkering etc.. alltså saker som man som uteridare har nytta av. Och tävla kommer jag inte göra då jag inte har nerver för sånt. Glad

RC71
0

#7 Aha!

kicki13
0

Jag rider och tävlar mina connemaror,första tävlingen här upp i distrikt nord blir den 3maj, samtidigt som det är western ridningensdag. Den tävlingen blir min första tävling i år, har inte bestämt mig än vilka jag skall åka med, kanske skall någon av unghästarna få följa med och vara med på Showmanship elller/och en pleasure walk and trot. Fick proppen idag.

[AlphLauren]
0

#7 DEN var det jag tänkte på ja! Åhh så där vill jag att min ska kunna stoppa :D

Finns massa grenar innom western! Alltid någon som passar! Även Hunter är på stor ingång nu och där rider man med engelsk utrustning och i vissa klasser hoppar man också!

Jag har dock ingen aning om mönster eller vad man bedömer i dom klasserna!

Undra om man kan få dispens i ko-klasser… Släppa in ett gäng shetlänningar istället för kalvar och skilja ur en.. haha min häst vallar shettisen i hagen hemma :p

kicki13
0

#11 Hunter är för Quartar och Paintar och kommer inte in som western klass. Eftersom man helt enkelt kan åka på en hopptävling.

Jätte roligt att du också tävlar i western, vilka klasser tävlar du i? Vilken klubb tillhör du? Jobber du aktivt i föreningen? Skall du ner till Örebro helgen26-27? Nyfiken.

[AlphLauren]
0

from 2007 är alla raser välkomna att delta www.nsba.se

jag tävlar i w pleasure och w riding :)

har även provat på showmanship at halter och w horsemanship :)

Jag tävlar för WRU, är väl inte jätteaktiv i klubben men hänger gärna med på olika aktiviteter som annordnas :)

kommer inte till örebro, vi håller oss till klubbens egna tävlingar och träningar än så länge. jag har inte jättestort tävlingsintresse heller så, ju närmare desto större chans att jag deltar ;)

Vilken klubb är du med i?

kicki13
0

Jag är med i WRZ, sitter i distrikt styrelsen som tävlingsledamot, det var därför jag visste att det inte skulle bli några Hunter klasser inom WRAS.

Själv tävlar jag mest i W.Pleasure, Showmanship, W.Horsemanship och lite Ranch Trail. I två år i rad har det varit meningen att jag skulle åka ner och tävla på SM i W.Pleasure, men det har känts lite långt att åka med häst för en klass. I år blir det nog inget SM-kval, skall försöka introdusera unghästarna i lite klasser. Tyvärr så rymmer hästfinkan bara 2 hästar, så man måste välja.