Planerar att ta föl efter Grafit tidigast 2009 ! Vi får se vad Jörgen rasslar fram för sto till mig :)

Planerar inte så långt i förväg, men under detta år kommer nog tre ston betäckas.
I år tar vi viloår, Madicken Fröken och jag. Hon har inte blivit helt bra efter OP i höstas, och då känns det inte rätt. Ska istället försöka satsa på dotra hennes, Maggie, som ska få åka på utställning och köras in i sommar. Egentligen ganska skönt att slippa passning och småbarnstid i vår, bara lammen att ta hand om.
Vi funderar på att betäcka ngn av våra men vi får se hur det blir.. Eloise behöver en hingst med bra typ och ben då hon är ganska tunn.. Zelia vet jag inte om hon ska tävlas eller betäckas det får vi se..

I år blir det antagligen Sjödalens magnet, eftersom jag har en köpare till den kombinationen.
Annars skulle jag nog betäckt om med poeten. Fast helst skulle jag vilja ha ett föl e. Kilpatrick fionn, men han betäcker ju inte.
Nice´n curly hade jag också gärna haft ett föl efter, men jag tycker han bor lit långt bort.
Jag vill gärna ha Carna Bobby i andra eller tredje led på hingsten, då mitt sto bara har han en gång i sjätte led. Jag tycker det verkar som att många tävlingsponnyer har honom i andra eller tredje led.

Jag tänkte betäcka min 3-åring. Mamman till henne lär vilja tävla klart innan hon får fler föl ;)

#5 Ska Magnet betäcka i år?

#7 Enligt uppfödaren ska han det.

Väntar ett föl i år med Amirett, e. Ashfield Cathal Crobdhearg. Har inte bestämt mig om jag ska betäcka om i år igen, eller om jag väntar till nästa år..
Om jag ska betäcka om i år, blir det rättså säkert Ash igen. Han är ju verkligen min drömhingst!!
Om jag väntar till nästa år, så hade det varit roligt att prova någon ny hingst också…
#9 Det kan ju hända att du hittar en ny kandidat bland de ev. nygodkända efter 5-6 april som får dig att vilja prova ngt nytt? Jag tycker att det ska bli jättespännande att se vilka hingstar som dyker upp på Grevagården. 

#10 Ja, det hade varit spännande!! 
Någon som har lite inside information om vilka hingstar som kommer?

#11 Vet inte vilka som kommer, men det stod i Ridsport att 6 3-åringar och 1 4-åring är anmäld, samt 4 5-åringar som ska göra bruksprov (?)

#9 Enligt Caragh stuteris hemsida ska Ash tillbringa betäckningssäsongen i Finland.
#13 Bra att hingstarna cirkulerar lite! 

#14 Ja, absolut!
När kommer Janus hem igen?

#16 Troligen till säsongen 2009
#17 Troligen ? 
Är det Henry kanske som har svårt att släppa honom ? 
#17 har de som lånar honom ngn hemsida??

#19 den finns länkad ifrån SCS hemsida.
~Jag tror på ödet~

#18 Ja,precis så är det!
#19 Castle stud. Finns som sagt länkad fråm SCS sida.
#21 Aha, kan förstå det. Säg den som Janus inte lyckats charma 
Fick Henry bestämma skulle väl Janus stanna kvar där för evigt då…

#22 Svar ja! Han har redan försökt göra bytesaffärer med Bullemor 
Inga bra erbjuden som kommit då ?
#23 Ja, vad skulle Bullemor få i utbyte då?

#25 En snygg, rik Irländare till mej! 

Skulle jag inte bytt bort Janus för!
Du kan ju skaffa dig en sådan ändå om du vill, eller hur? Såna finns det fler av än det finns Janusar! Han med skaldjurs-buffén, tjusigt hus, Clifden-vinnare och urtrevlig mamma t ex var ju available efter vad jag förstod. 

#27 Nä,jag sa ju att det var H och Bullemor som skulle göra affär. Jag var inte tillfrågad!
Ang. mannen med skaldjuren så fungerade det inte politiskt..
Och nej-Janus är inte till salu!
Jag väntar fortfarande med spänning på att se vad Henry har vaskat fram för fästmansobjekt i år !
Jag hade dessutom ett kompromiss förslag som Henry tyckte mycket om : Systern flyttar till Irland och bor i närheten av sin häst, jobbar som hovslagare (Connemaras only) och fixar tillräckligt stort hus så att vi har fritt boende under våra Irlandsvistelser… (vilket dessutom betyder att jag kan sno hennes nuvarande hus)
#29 låter som en plan Bullemor ! ;)

#29 Det låter som en utmärkt kompromiss… ;-D

Ingen som är på min sida i detta….

#32 ah nej inte idag ;) :P

#32 Jag trodde din sida var samma som Bullemors? Vad kan vara fel med att bo i ett stort hus på Irland och ha en massa bekanta som hälsar på ofta? ;-)
#34 Tack! Precis min poäng också

#9 - Blev lite snopen när jag läste detta… hade jag inte en aning om. Men det är jättebra att hingstarna rör på sig, absolut! Fast jag gärna hade velat ha Ash i närheten… 
Kan vi inte få ner någon annan spännande hingst här nere i utbyte?
Önnarps Monia betäcks med Brolötens Grafit i maj :)

#37 Aha,ändrade planer, eller menar du maj 2009?
#38 ändrade planer ! Maj 2008 med tanke på *hemlis hemlis* ;)

#39 Vad är så hemligt ? 
#40 det är inte 100% bestämt ännu så jag säger till när det är färdigt !
#41 asså nu blir jag nyfiken! borde vara förbjudet att säga A men inte B såhär på forumet!

Det är förbjudet! Har inte RC70 läst reglerna?
Jag som redan är så nyfiken vill då starta en tråd "Gissa hemlisen!" 
"HAR MAN SAGT A MÅSTE MAN SÄGA B"
- DÅ FÅR VI C HUR DET BLIR MED D
Sådär får man inte säga..då blir vi ju både besvikna och ÄNNU mer nyfikna!
#44 jag har lovat att skvallra till Tittut när allting är klart ;) så hon har väl så att säga första tjing ? :P

Vad gör saken så hemlig?
#47 Jag vet! Om du berättar om din hemliga julklapp så kan hon berätta *hemlis hemlis*! 

#48 Lovar att visa den på träffen hos mej!
#49 det är väl ingen hemlis direkt så, men vill inte gå ut med någon information om det, men förhoppningen är att Grafit ska flytta till Önnarps !
#50 OJ! va spännande!
Vilka ston är det J.F har tänkt använda honom på? Kul att du kanske lyckats hitta en station åt Graffe.
#51 han är inte i Skåne än..:) vi får se om han åker,men jag hoppas det.
J.F tror att BG går bäst på Dale Haze ston.

#52 Har G några avkomor e D. Hazeston? Är väl inte så jättegott om dom i skåne…
#53 Ja, G har avkomma efter Dale Haze ston -> Golden Grape 39p BIR.
J.F har ganska gott om Dale Haze ston genom Backuddens Mountain Haze 

#50 Det vore väl jätteroligt! J.F kan ju behöva få in lite nytt blod nu, är väl Aladdin och BMH i det mesta vid det här laget
. Där finns det ju chans för Graffe att få en hel drös avkommor på en gång! Lycka till!

#54 Hon har varit här på betäckning. Ett väldigt ädelt litet sto. Men JF kanske önskar ännu ädlare avkommor?
#56 inte vet jag. jag hoppas bara att Graffe får åka dit o betäcka lite. Min ska han iaf betäcka, men vore ju kul o se lite fler Graffe avkommor ute.

#57 Ok. Vill dom inte ta emot ston där han står nu?
#58 Jag vet faktiskt inte. Men de har ju rätt mkt hästar på Brolöten o mycket folk som är där hela tiden. Hoppas de tar emot Monia.. Bättre om han är på Önnarps.
Personligen skulle jag inte låta min äldre hingst flytta runt bara för att den ska få en massa fler avkommor. Jag skulle inte vilja riskera hingstens välmående och hälsa för detta. Det finns alldeles för stora risker med det.
Om hästen dessutom varit sjuk så skulle jag tänka mig för både två och tre gånger innan jag lät den flytta. Om den skulle flytta så skulle den bara få göra det till ett ställe där jag var 200% säker på att den fick vara hos någon som kunde ta bättre hand om den än vad jag förmår.
#60 Kloka ord!
#60 Håller med!
#60 Jahapp!
nu är han bara 20 år, och är inte dödssjuk utan har hovbensrotation och jag tror att han får det bättre hos J.F än hur han har det just nu.

#60 kunde inte skrivit det bättre själv…!

#63 Var det inte pga hovbensrotationen han blev utdömd och näst intill avlivad , eller minns jag fel? Jag fattade det som att där han är nu mår han bäst, eller varför är han annars där? 
Förlåt, men jag förstår inte riktigt 
Grafit är på Brolöten för att han kostar mig 3100 kr i månaden att ha på stall i Sthlm. Han står på Brolöten för att där får han stå Gratis. Men jag har med Fam Brolin haft överrenskommelsen att om jag får ut honom på station så får han stå på Brolöten fram tills dess gratis o även om han kommer tillbaka igen.
C.B känner sig skyldig Grafit detta.
Grafit utdömdes på hovbensrotation, för att han inte går att använda att rida på längre. När han bara står o går i hagen syns ingen skillnad på honom. Han visar heller inte hälta 365 dagar om året utan det går i vågor.
hoppas det redde ut några frågetecken!

#66 Antar att fam. B. tycker mycket om Grafit, samt är bra på att ta hand om honom i hans nuvarande situation, dessutom.
#67 Fam B har samma relation till Grafit som jag har, vi älskar honom massor.
Jag har inte påstått att han inte har det bra på Brolöten, men jag tror mig veta att han skulle ha det minst lika bra på Önnarps
VARFÖR diskuteras ens detta ? Jag avgör väl vart jag vill ha min häst ?!

#68 Ja, visst.

#68 Självklart är det ditt val var du har din häst. Det är också så att hingstar trivs bäst i en "mindre flock" där dom får vara ensam hingst och inte behöva känna konkurrens från andra hingstar. Tror inte det finns en enda hingstägare som tycker annorlunda… Därför trodde jag att han hade det bäst där han var…
Grafit är inte ensam hingst på Brolöten. :)

Åter till planerade föl.
Skulle gärna vilja betäcka i år, men behöver nog kommande år till att ordna till allting på nya gården. Nästa år vill jag betäcka med en rörlig, rastypisk hingst. Är han hemma då, RC71?

#72 Vi får se…

Vad kul om Grafit kommer ner till södra Sverige. Håller inte med ovanstående om att det skulle vara dåligt för hingsten. Såvida han inte är nervöst lagd och har svårt att acklimatisera sig på nya platser. Men det antar jag att han inte har eftersom han har varit tävlingsponny i många år. Jag hoppas han kommer ner hit och får många fruar
#74 - han är tvärlugn, stått i stall med massa ston utan att bli någevidare nervös :)

Finns det inget bättre ställe att ha Grafit på station än hos JF?!
Har sett hur stallarna ser ut där, skulle inte ens tänka tanken att stalla upp någon av mina hästar i det stallet, undrar om det ens är godkänt….

Förstår inte heller denna upprördhet över eventuellt flyttande av Grafit
. Är det minnesbilder från Borås som spökar? Då var han ju inte i någon vidare form men vi vet ju knappast bättre än RC70 hur han mår just nu. Är väl jättehärligt både för ponny och ägare om han mår bättre nu än förra året. Han klarade ju av tömningar på Flyinge och resvan kan man ju lugnt säga att han är med den tävlingskarriären, det är inte USA han ska till.
Jag håller tummarna för Graffe med matte och hoppas han får må fortsatt bra och ha lite roligt
.
#68 Jag skrev inte hur DU skulle göra, skrev hur JAG resonerar.
Jag har dessutom sett vad som hänt en hingst som fick flytta runt mycket. Han hamnade på många bra ställen men blev sjuk (fång) och flyttade hem igen. Ägaren fick helt plötsligt för sig att det viktigaste var att hingsten skulle få fler avkommor och att han skulle stationeras ut igen. Detta trots att veterinärerna rekommenderade att hingsten ej skulle flyttas. Historien slutade med att hingsten fick avlivas… Ibland tror jag faktiskt att folk är mer kära i själva tanken på sin hingst än vad de bryr sig om det verkliga djuret.
Gud vilket tjiv, åker han till Önnarps så gör han! Jag trivdes på Önnarps och det gjorde Monia med ! :)
Slut diskuterat ! Jag hoppas han får flytta dit så han kan ragga på tjejer hela dagarna istället för att vända sig om i en sandpaddock några timmar på dagen :) :)

#79 Lycka till då
#79 Inget tjiv. Du bestämmer vad du vill göra med din häst. Men ett forum är väl till för att dess medlemmar ska få uttrycka eget tyckande och tänkande, eller…?
Jag har inte bråkat eller gett mig på någon. Jag har andra erfarenheter än du och jag uttryckte bara en önskan om eftertanke för djurets skull. Jag hoppas att det går bra för Grafit och att han får vara fri från fång i framtiden.
Äh, nu lämnar vi detta tycker jag! Var och en är salig på sin egen tro..Och alla tror vi olika…
Kanske kan denna tråd göras om till en "hingsttipstråd" istället? Det är ju första steget till ett planerat föl.
Min "alfamärr" ska ju inte få fler föl, men hennes dotter ska betäckas nästa år, och hingsten måste ju väljas med största omsorg.
Objekt 1 Maggie May, född 06. Pappa heter Janus, morfar Möllans Castro. Maggie är stor, mkt kraftig, bred och rejäl med rejäla ben. Bamsig med andra ord! Är ganska flegmatisk, och gudasnäll. Rör sig hyfsat, men inte med någon större fart. Ska ställas ut i sommar, och sedan matchas för treårstest nästa vår.
Hingsten bör alltså ha lite mera eld i baken, och en exteriör som balanserar hennes tyngd. Men jag gillar typen, så han ska inte vara någon spink. Trevliga rörelser är ju också ett plus.
Kanske ska man testa någon ny förmåga, eller ta en beprövad herre? Förslag tas gärna emot!

#82 Hva med den fine grå som ble kåret i år? Hvis han ikke er for nært beslektet? Ellers er jo Packie superlekker synes jeg
Men hun skal vel ikke bedekkes før til neste år? med tanke på at hun bare er to år..?
Lykke til med hingstevalg! -dere er jo heldige i Sverige, som har så mange gode hingster å velge mellom!!

#82 Låter ju som båda nykomlingarna i hingstlistan skulle kunna passa! Hur långt bort får hingsten stå?
Nä, hon ska ju inte betäckas i år, men jag får fölabstinens och måste få planera lite i förväg!
Hingsten ska väll inte stå på andra sidan landet, men vi kan tänka oss att åka en bit.
Bossanova är ju helfin, men hur hög var han? Den andra var möjligen lite lätt i typen, fast inte så hög, eller hur?

#85 om du vil bedekke med en mindre hingst, hva med Darcy? har det for meg at han er 1.40 el noe.. Han har vel gode bevegelser, god type, men ikke alt for kraftig??
Hva har han forresten gitt av avkommer? noen som har bilder?
#83 Men ni är väl inte helt utan hingstar i Norge heller? Ni har ju en son efter självaste Coosheen Finn om jag inte är felinformerad, eller finns inte den hingsten kvar? Eller är det några problen med honom?
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se

#85 Båda är väl 147+

#88 147 cm på hingstpremieringen… ;-)

#87 Vi har 7 godkjente hingster i Norge. 2 av disse er for nært beslektet for vår hoppe(halvbror og sønn) Coosheen Finnegan er i Danmark på ubestemt tid. Vi har et avkom etter han, det ble dessverre en hingst(nå kasterert), men en veldig trivelig ponni!

#90 - Återkommer sen med hingstförslag.
Måste bara säga att din Maggie är så söt.
Hon är så vackert tecknad så jag blir helt salig… 

Vill egentligen inte lägga mig i den här diskussionen. Tycker inte att vi ska bråka här, och inte heller tala illa bakom någons rygg!!
Det var bara en tanke som slog mig… Blev bara så nyfiken, så jag måste fråga… #70 - du har ju mer än en hingst själv? 

#92 Tack, det tycker jag också! Men jag är ju partisk…
Det bästa med henne är att hon är så snäll, det är man ju inte bortskämd med vad det gäller mina komaror. Men Maggie är uppfostrad av min gamla Tindra och då blir man som en nallebjörn till lynnet.

Åter till ämnet: Går ju i väntans tider på Amis lilla föl. Det blir ingen ny betäckning i år dock, vi har fullt upp med nya gården och knappt råd heller för den delen…
Men till 2009 planerar jag att betäcka Amirett igen, om allt går som det ska…
Har lite förslag redan nu.. Jag är ju väldigt fäst vid Ashfield Cathal Crobdhearg. Han är min absoluta favorit, så om han kommer tillbaka till Sverige då, så kanske… Är också väldigt nyfiken på fina Castleside JJ. Funderar på att åka och kolla på honom i sommar… Nackdelen är ju att det är långt att åka till honom, men då har hon ju inget föl vid sidan iaf.
Hur går planerna för er andra?

#93 Ja, det stämmer. Mina två egna hingstar har ännu ej betäckt samtidigt hemma. Under sommaren som var så var det ett pyssel att få båda hingstarna att trivas. En rivalitet fanns hela tiden och skapade en viss stress. Bland annat så fick hingst nr 1 inte se när hingst nr 2 betäckte. ett ständigt pyssel som sagt. Jag vidhåller att en hingst mår bäst om den får vara ensam kung på sin gård. Då skall tilläggas att båda gossarna här åt bra hela tiden och höll sej i form trots ett stort antal gästande ston som kom och gick, men det krävde MKT planering för att få dom att trivas. Och då pratar vi bara om två hingstar…Det är emot hingstens natur att leva tillsammans med en annan,könsmogen hingst och det tycker jag man alltid bör ha i åtanke…
#94 Maggie har verkligen riktigt fin färg och teckning !! :) :)
#91 Så han är tillbaka i Danmark… Ja då har ni förstås ingen större glädje av honom i Norge förstås, förutom vad han redan l'mnat hos er.
Sigrid Åberg

#93 - Okej. Tack för svaret. Menade inget dumt. Blev bara nyfiken, för det lät ju lite motsägelsefullt… Men då förstår jag!

#99 Fråga på bara
Det är väl bra om man kan dela med sej av sina erfarenheter. Kan förstå att det lät motsägelsefullt, men som sagt-jag föredrar en hingst på gården för allas bästa. 2007 var första året jag hade två st. av den anledningen att min unghingst blev nygodkänd, och jag ville själv ansvara för hur "han blev av med oskulden"
Ursäkta urspårning från ämnet Akerberg 

Tihi!
Är glad att det finns folk som är vänliga och delar med sig. Och jag är övertygad om att du är duktig med dina hästar. 

#98 han fikk vel en 6-10 avkommer i Norge, det er jo ikke så dårlig med tanke på at populasjonen er så liten. I Danmark derimot tror jeg at han er booket for 20-30 hopper i år! Jeg synes det er veldig synd at han ikke er i Norge mer, men jeg har full forståelse for eierens avgjørelse.
Vår gamle Sixi drar sannsynligvis på ferie til Eastland White Heather i år. Dette er en hingst med super type, og veldig gode bein. Blir spennende å se hvordan han matcher Sixi!
#102 Ja där nämner du ytterligare en hingst med en bakgrund som inte direkt finns i Sverige
Fast det är klart att det är alltid roligare att ha möjligheten att verkligen kunna välja bland en massa olika hingstar.
Sigrid Åberg