Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 775 ggr
colleen
0

God Morgon 1a maj

Här har det regnat lite nu på morgonen, kan väl iofs behövas men det är typiskt att det ska regna när man är ledig.

Pollensäsongen har kommit igång nu märker jag. Blir att åka till apoteket och köpa nässpray.

Idag fyller vårat russ 30år!

~Jag tror på ödet~

AKWIK
0

Grattis till russet! Är det din "första häst"?

Här är det också mulet och jag ser att det regnat i natt.

Glad

Appledale
0

God Morgon!!

Åh! Du får grattulera honom från mig. Ge honom en stor kram!!

Nu ska vi strax gå ut och stängsla… Ha en bra dag, allesammans!

RC71
0

Godmorgon! Duggregnar lätt här och fölisarna äter frukost inne i dag. Stängsling står på chemat här också. Grattis till russet! Glad

monsterpony
0

Morr! iFokus åt mitt inlägg… :-(

Orkar inte skriva om men sammanfattningsvis: God morgon, trist väder, snart helg, grattis russet. :-D

colleen
0

Ja det är våran första ponny, har haft honom sen 92. Det blir några år nu.

~Jag tror på ödet~

Maria-Kavat
0

God morgon! Här var det utsläpp av kusarna som gällde imorse. Snart bär det av till lite umgänge i ridklubben-trevligt! Sen är det jobbet som hägrar.

#5 Då blir det tårtkalas mao! 30 år låter mkt, men de små rackarna lever ju oftast längre. Hoppas han håller i o mår bra!

Joleen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GodMorgon!

Regnat här i natt men nu uppehåll.Njuter av att ha Joleen och hennes kompis Rex hemma i min hage. Tror att de njuter oxå av att få beta och springa i en mkt större hage (4 ha)än vinterhagen. Är helt underbart att bara kunna titta ut genom fönstret och se hästarna.

I går var vi (jag och Rex matte) ute och promenerade i skogen med våra hästar.Tror Joleen tyckte det var kul att komma ut i "sin" skog och få visa Rex runt i omgivningarna.

Rex är ju bara 2 år  men är mkt snäll och väl uppfostrad trots att han är halvblod  Skrattande Så han kan ju behöva en trygg ponny.

ELS
0

God morgon/förmiddag

Duggregnar här också men det är varmt och skönt ute. Har gjort klart allt i stallet nu på morgonen.

Min unghäst fick för sig att hon skulle rulla sig INNE i boxen före jag släppte ut dom. Det höll på att sluta illa. Jag hörde ett förfärligt brak och sparkande och där ligger hon fastrullad på ryggen mot väggen med vilt uppspärrade ögon. Usch!!! Jag kunde inget annat göra än att "blunda" då hon fick ett anfall igen och sparkade hysteriskt omkring sig tills hon till slut kom loss. Det slutade med ett blödande sår på kotan, som tur är är inget mer vad jag kunde se så här direkt. Hon har 15 kvadrat stor box men det hjälper ju inte…. Jag får hoppas det inte blir en vana nu. Orkar inte med mer sjuka och skadade hästar än vad jag drabbats av de sista åren.

Nu ska jag iväg och vaccinera några hästar åt en kompis och sedan kankse jag tittar förbi Uddetorp i Skara där det är hingstvisning i dag. Troligen inga connemaror med tyvärr.

Akerberg
0

Halloj!

Skönt att vara lite ledig!

Hyffsa väder, lite moln och det har nog regnat en skvätt innan jag gick upp. Inte så varmt, ca 14 grader.

Har ägnat morgonen åt att tillverka en ny nosdel till Snörpas hackamore, den gamla var väldigt sliten + att fårskinnsluddet inte gick runt. Får se om den nya godkänns av ägaren =)

MrsM
0

Goddag.

Körde tonårstaxi inatt och somnade vid halv fyra som en nöjd och präktig förälder. Blev lite sen frukost för damerna i stallet, försov mig för första ggn på evigheter. Dvs vaknade men tyckte det var så mörkt så jag trodde det var tidig gryning, men kl var nio och det ösregnade… 

Flash pigg o glad och inte alls på G att föla om man ska tyda hennes normala "kurva".  Ber fölning 21.4. Suck. Blir till att organisera jour och back-up på Carnaby BB eftersom jag ska iväg till Luleå imorgon… Som det ser ut nu blir det inte föl än på några dgr, men mkt kan ju hända.

MadickenII
0

God eftermiddag!

Här är det lite ledsamt just nu. Madicken är sämre i benet, och det verkar som att hennes sista sommar snabbt förkortats till hennes sista vår. Hoppas att hon orkar Maj ut, utan att bli sämre. Ska ringa veterinärer och försäkringsbolag imorgon och rådgöra med dem. Trodde att jag skulle orka med det här, men känner mig som en urvriden trasa. Detta är helt klart baksidan med att ha djur.

Ljusglimt i mörkret kom i varje fall i form av ett mail från 07:an Mustang Sallys nya familj. De ska eventuellt komma ner på riks och visa Sally, samt ha med sig sin hingst och en annan häst. Jag hoppas att de får möjlighet att åka, så att jag får se det lilla grynet. Hon fyller 1 år om några dagar, och är väll kanske stora damen vid det här laget.

#1 Gratulerar russinet till en aktningsvärd ålder!

RC71
0

#11 Men så tungt!!

Kram Lotta

monsterpony
0

#11 Usch så tråkigt att höra. {{{MadickenII}}}

ELS
0

# Så tråkigt!  Vad är det för fel på hennes ben? Du kanske har skrivit det förr i någon tråd  men i så fall har jag missat det helt.
det är verkligen jobbigt med sjuka hästar. Kom på nu att jag nog ska starta en sjukdomstråd…..

AKWIK
0

Stackars, stackars dig, Madicken Gråter

Idag har jag tagit bort taggtråd runt en kohage som nu ska bli fölstonas! Stallägarna har köpt till en massa mer mark av en granne, bl a i form av hagar Glad.  Jag tjingade liksom den bästa för de fyra ponnystona genom att erbjuda mig att sätta igång och fixa stängslet i den stora (>3 ha) närmast stallet. Kanonfin kommer den bli, bara den blir tillplattad på ytan av traktor med vält? harv? ångvält?. Vildsvinen har bökat sådant så det måste göras. Taggtråd är ett förfärligt påhitt Skrikandes.

ELS
0

#15  Taggtråd är ett elände! Tur att det ska bli helt förbjudet till hästar. Då jag i mitten av 80-talet jobbade som djursjukvårdare på Djursjukhus hade vi på somrarna nästan en hel stallavdelning med taggtrådsskadade hästar. Ingen rolig syn. Bytte bandage halva dagarna. Skönt att det i stort försvunnit som häststängsel nuförtiden. Men det finns ju en hel del taggtråd kvar. Tycker synd om alla vilda djur som blir skadade.

Det är verkligen hemskt att hantera taggtråd också.  Brukar sluta med att jag har rivit sönder både mig och kläder…. Får hemska minnen från Lantbruksskolan ( i ungdomen) där vi tvingades både ta ner och sätta upp taggtråd dagarna i ända under våren. Eller hur Murgard?

RC70
0

God eftermiddag/kväll!

idag har jag visat monia för Grafit. Grafit blev såklart väldans glad, men det glada försvann sakteliga när han började märka att hon inte var speciellt imponerad utav hans kraftmätningar. Det nääärmar sig brunst, men vi är inte där riktigt än.

Annars har sambon o jag haft meningskiljaktigheter idag så vi talar inte med varandra, lr jag talar inte med honom på ett tag.

Ska snart åka ut och ta in Graffe ur hagen!
Nya friska tag i morgon !

MrsM
0

#15 Taggtråd är inte till för stängsel. Det är krigsmateriel.Skrikandes

colleen
0

#18 Amen till det!!!

~Jag tror på ödet~

ELS
0

# 18 ExaktGlad

Har nu lyckats bli sjuk själv. Det är så typiskt  då jag för en gångs skull tagit ledigt några dagar i rad så blir jag förkyld för första gången på mer än ett årLedsenLedsenLedsen Kom plötsligt. Ena minuten frisk och andra minuten ont i halsen huvudvärk och feber….Skrikandes Jag får hoppas det försvinner lika fort som det kom.

Carduus
0

#11 Fy så tråkigt att Madickens ben inte vill hålla… Förstår att det känns tungt.

Haft fullt upp hela dagen med att bygga hage till ettårsingstarna (ett halvblod och en ponnykorsning) som Carduus ska gå med då han kommer hem. Blev en stor jättemysig hage med både vall, äng och "öar" med träd och buskar. Känner mig helt mörbultad efter allt bankande.

Släppte in hingstarna redan i kväll så de hinner aklimatisera sig lite innan Carduus kommer på Söndag. De blev helt överlyckliga, galopperade runt runt runt tills de inte orkade mer. Deras vinterhage är väldigt kuperad så de har inte kunnat ta några längre repor i full fart där.