Skötsel efter kastrering?
Min Carduus blev kastrerad den 23/4 uppe i Östersund. Nu har han kommit hem och det ser jättefint ut men är fortfarande lite öppet på båda sidor. Lite svullet på ena. Nu är jag lite orolig pga alla flugor och värmen som som dykt upp. Hur sköter jag såren på bästa sätt? Tacksam för tips!

Man brukar inte behöva göra så mycket om det inte läker ihop för snabt, så gegglet inte rinner ut. Då sväller det ordentligt, och kan behöva öppnas.
En vår för länge sedan när vi kastrerat en 3-åring, blev det tvärt väldigt varmt. Fick rådet att spraya på jodopax (mycket populärt
), men nu är väl meningarna aningen delade ang. jodopaxens förträfflighet. Han klarade sig utan bekymmer i alla fall.
Lycka till!
#1 hade oxå tankarna på Jodopax men har oxå hört skeptismen..
Vad är det för fel på jodopax?

#3 Fräter på vävnaden vid för flitig användning. Bättre tvätta med koksalt…
#4 Gäller det även navelsträngen? Har inte hittat någonstans där det inte står att man ska doppa navelsträngen i jodopax efter födseln.

#5 Doppa ja, sen räcker det. För flitig användning är inte bra…
jag har hört att man generellt inte ska ha det i öppna sår för att det fräter :)
Anledningen till att Jodopax inte används lika flitigt längre är väll inte bara att det kan fräta, utan också för att det inte är så "rent" som man tror. Bättre att tvätta med typ klorhexidin istället, koksaltlösning el tvål och vatten. Vi använder enbart jodopax till våtvärmande omslag vid exempelvis lymfangit.
PS AKW, köp en navelspray till fölet, det använder jag till lammen. Enkelt, hygieniskt och går snabbt, om fölet inte vill vara still. Hålla på och doppa tycker jag är krångligt.

Jodopax undviker jag…
Undrar vad man kan ha på för att undvika flugangrepp
vill inte smeta något på själva såret. Kanske det inte är någon fara eftersom de kommer åt bra med svansen att vifta undan där?
Ska ut i kväll, hoppas det ser bra ut då oroar mig säkert i onödan
.

#9 Satsa på att hålla svansen ren i stället…

#10 Smart
får göra så…
#8 Va bra att navelspray finns!
Köps på apoteket?
Nu slipper jag gå och köpa jodopax enkom för ett naveldopp. Har bara klorhexidin, alsollösning, mm i sjukvårdslådan.
Jag tror att det finns på Granngården, men det ska jag låta vara osagt. Jag köper min från en postorderfirma, LG produkter. Men det borde ju gå att få tag på i antingen apotek (man kan ju beställa grejor från Djurapoteket till sitt eget apotek) eller på någon lantbruksfirma, typ Granngården.

Har nog oroat mig i onödan. Såg jättefint ut i går så jag lät det vara. Skönt
.

#14 Så enkelt! Då är det löst