Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3696 ggr
ELS
0

Sadeltips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ha några tips på bra, inte allför dyra sadelmärken som brukar passa bra på connemaror, det vill säga på hästar som är lite rundare över manken. Min 3-åring Dark Rosaleen ( " Lillan" ) ska ju ridas in nu och mina gamla sadlar passar inte så bra, dessutom börjar dom bli slitna och fula efter 33 och 21 år.

ambo
0

Vi har Prestige Appaloosa Golden STar hoppsadel, 35 bomvidd ligger som smort på lite runda mank-lösa connemaror

MrsM
0

Pappa P hälsar att dottern ska ha en  hoppbetonad allroundsadel.Glad OM man längre fram råkar ut för en dressyrtokig ryttare passar en County Dressyrsadel ypperligt… Flört Han själv ändrade form ngra ggr mellan 3-6 år, det händer mkt med "mellandelen" på en connemara under dom åren, så man ska nog välja ngra ekonomiskt måttliga övergångslösningar…

RC71
0

#2 Jaha,då säger jag precis tvärtom. Det är betydligt lättare för unghästarna att balansera upp en ryttare med en inte alltför extrem dressyrsadel i början…Flört

MrsM
0

#3 Men Rc71 det var ju det Pappa P sa. … längre fram… Han är mkt mån om att ryttarna på hans barn inte kör dressyrsadel före mogen ålder…Flört

RC71
0

#4 Föredrar välbalanserade unghästar. Uppsutten hoppning kommer inte  i inridningsskedet… För den delen så är jag helt övertygad om att P hade mått bra av att se en dressyrsadel före medelåldern…Flört

RC71
0

ELS

Morris & Nolan har välfungerande modeller också, samt Edingburgh.

MrsM
0

#5 Mjaa.. vi hade i alla fall roligt tillsammans, P och jag, även om  vi inte följde skolboken alla ggrSkrattandeKyss.

Maria-Kavat
0

Jag har en albion legend med bomvidd 36. Den passar hästar med låg manke o bred rygg. Är väldigt skön att rida i, sitter mkt bra. Min har påsydda klossar bak, vet det finns modell med det redan. Ska du köpa begagnad eller ny?

ELS
0

Tack alla för tips. Jag ska kolla lite på dessa sadlar. Jag är ju medveten om att de ändrar sig i kroppen och över ryggen därför får det nog bli en inte alltför dyr sadel i början.

#6 och 7: Vad tror ni om en allround mot dressyr?

#1 och 8 : Bomvidd 35 och 36 är inte det väldigt brett??

Ge gärna mer tips. Jag har för mig att RC 71 pratade om Henri de Rivel sadlar för några år sedan?

ambo
0

#9 prestige mått är inte som man är van utan man får tänka att 35 motsvarar typ 32-33 dvs wide

den ligger verkligen superbra och är megaskön att rida i. finns ju dressyrvarianter också, vi ska ev uppdatera vår begade Stübbendressyr jag köpte billigt, till en prestige dressyr. De verkar passa vår ponny! Sen kan man värma om dem om ponnyn ändrar sig. Min kompis har hästaffär i bromma o har köpt en sån omvärmargrunka till PrestigeSkrattande

själv har jag övergett det där me allround. Det blir det sämsta av bägge dvs stolssits i dressyr o inte stöd nog i hoppningen..men det är min privata åsikt!

ELS
0

#10  Aha jag förstår. Det var ju många år sedan jag köpte sadel…

Vad kostar en ny Prestigesadel då på ett ungefär?

ambo
0

vet ej exakt, vi hittade en nästan oanvänd inkl 2 lädergjordar stigläder mm på bukefalos för 6 000 kr..man kan fynda där! nära där jag bor, vi skrev papper om att den skulle återgå om den ej passade. Eftersom förra ägarn hade haft en identisk så visste vi att den passade!

På mitt förra halvblod provade jag ut en själv med hjälp av böjbar linjal jag har i mitt arkitektjobb, forma den runt manken o letade efter den bild av manken jag sen ritade upp. Funka alldeles lysande! Man ska va ca 3 fingrar bakom bogbladet vid manken

ELS
0

Det var ju ett fynd!  

Bra tips, jag tycker det är svårt att prova ut sadlar i alla fall har det varit det på mina gamla hästar. Det kanske finns någon sadelutprovare i närheten om jag har tur. Någon som vet?  Västra Götaland i närheten av Skara-Götene?

Annette
0

#13. Jag tror det finns en på Örjansgården i Berg. Där Stuteri Cavallo låg förr.

Murgard
0

Vår appaloosa golden star ligger bra på alla hästar (maror då). Har en hopp.  Wellington dressyr ligger bra på våra och ger god kontakt med hästen.

Har lånat Morris & nolan och testat, men vi upplevde att det var väldigt mycket sadel mellan häst och ryttare.

ELS
0

#13   Vad bra det ska jag försöka kolla upp!

# 15  Tack, bra med lite olika synpunkter!

Joleen
0

#14 Ja du har rätt, hon som bor på Örjansgården(har glömt vad hon heter) är sadelutprovare, ägde Ridsportsaffären NEMA i Skövde förut. Tror man kan åka dit med hästen så provar hon ut. Kostar 500 kr gjorde det förur iallafall och köper man sen en sadel av henne drar hon av det från sadelpriset. Ska ta reda på vad hon heter. (Har en kompis som jobbade på NEMA)

Själv har jag en allroundsadel av märket Wintec so jag tycker fungerar bra till Joleen.

Akerberg
0

#17 Ett sånt schabrak har jag till Kreles ^^

AKWIK
0

Varför finns det så dåligt sortiment av vojlockar nu för tiden? Schabraken är ju bara en massa onödigt tyg. ( Fot i munnnen Fast era vojlockar var fina)

ELS
0

# 19  Håller med. Var på mässan på Scandinavium förra helgen och det  var schabrak överallt! Der verkar var högsta mode. Det enda jag såg var jag än gick var schabrak högt och lågt  i alla tänkbara färger. Till och med min sambo kommenterade detta efter en stund. Här fanns ju mest schabrak i år. ….. Jag såg inte en enda vojlock.

Jag köpte ett schabrak till Lillan till slut. Broderat och fint. Tyvärr så lyckades jag pricka in dyraste stället….. Gick 5 meter till efter köpet och där var den 150 kr billigareSkrikandes Sedan fortsatte mitt mässbesök på liknande sätt. Köpte strumpor 7 för 100 kronor gick 5 meter till och där var det likadana 12 för 100 kronor osv. osvLedsen

AKWIK
0

#20 Skrattande Känner igen det där.

Joleen
0

#18 Snygg häst du har. Passar bättre i den färgen än min Joleen. Fick med schabraket när jag köpte sadeln (Begagnad)

Akerberg
0

#22 Fin är han, men inte min (i helgen mötte vi ca 15 icke hästkunniga motorcrossåkare i skogen som tyckte han var fin ^^)

Mitt schabrak är köpt i Ullared, kostade 70:- tror jag =)

Covergirl
0

På tal om sadlar, ska på sadelutprovning med Peia på torsdag. Vi får besök från Sharpman vilket ska bli roligt. Vi har anlitat Sharpman många gånger tidigare, senast i höstas, men det har varit lite långt från Kalmar.
Nu är det iaf anordnat sadelutprovning vilket känns bra Glad

Covergirl
0

Idag har Peia fått en ny sadel Skrattande

En Prestige Versailles fick det bli. De var "imponerade" över hur enormt rund rygg hon har. Inte ett dugg tjock bara rund och utan manke. (Troligen kommer manken med tiden, hennes mamma har ganska normal manke.)
Som tur är så är hon lång i kroppen som en storhäst så då lyckades de få denna att passa. En fårskinnspadd som lyfter upp framdelen av sadeln tills framdelen på Peia kommit ikapp den något överbyggda bakdelen blev utmärkt.

Imponerade på riktigt var de av hennes psyke Skrattande

Dessutom sa de att hon var väldigt snygg i kroppen och med riktigt sött ponnyhuvud. Jag tar åt mig av allt såhär tre dagar före treårstestet Räcka ut tungan

Covergirl
0

Och här kommer också en bild på den nya sadeln Skrattande