Ciao fick en dotter! : )
Någongång mellan 22 och 23.30 fick Ciao en liten dotter. Hon stod där pigg o glad när jag kom ner vid midnatt. Fortfarande blöt o hade inte diat. Mörkbrun med bläs och en vit kronrand ena bak. Ev.en vit innerball ena fram. Lite svårt att se i halmen…Nåväl, mor och dotter mår ypperligt och det lilla underverket har nu ätit ordentligt så jag lämnade dom tills i morgon bitti. 
e. Carnaby Patrick Hooligan u.Ciao Bellissima ue. Brantshammar Bell Dara. uue.Lambay Bobby
Åh, kul! Så Dubbelduschen har fått en lillebrorsa!
Väntar med spänning på en bild på underverket och vidare rapporter om fölningar hos RC 71 och er andra!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Grattis grattis! Väntar med spänning på att få se bilder samt att få klämma lite på underverket i verkligheten.
Så nu till det näst mest spännannde: Vad ska han heta nu då!?
# 2 Undrar du också, varfär vi inte blivit tillfrågade om förslag på namn? Eller har du blivit konsultad?
Vi som hade såna högkvalitativa förslag i fjol!
#3 Absolut! Jag sniffar en uns av otacksamhet !

Tack! Har nyss kommit från stallet. Mkt pigg o glad är han!
Långarnö Charlie Hooligan 
ÅH! en liten Charlie Huligan!
Det där kunde vi nästan inte ha hittat på bättre själva Tittut?

Grattis!!! Härligt att det gick bara och att alla är pigga.
Åh, vad kul med fölis! Längtar redan tills jag kan ta första fölet på Maggie May, även om det är några år tills dess.
Fram med bilder på underverket!

#8 Ska bli, så snart jag kan..
# 5 Nä, det bär emot att erkänna, men det var riktigt bra!

Ledsen om ni inte känner er delaktiga..
Grattis! Bra namn! Ser fram emot bilder och andra detaljer. 
# 11 Vänta bara… Vi laddar upp med nya fantastiska förslag till kommande föl. Vi har ju rutin på detta Bullemor o jag. Fattar bara inte att du inte tog ngt av våra braiga i fjol… 
#13 fattar inte jag heller.. Jag menar dom var ju klockrena, slagkraftiga och för att inte säga rent unika!
#13 o #14 Hur lät de då?
Om man vill ha hjälp så kan man väl lägga in en röstningstråd här? 
# 15 Ville ha hjälp… ja, det kanske var så att det som RC 71 först skickade ut som en liten förfrågan om bra namnförslag svällde ut och blev en orgie av mer eller mindre superba connemaranamn. Men en del var faktiskt användbara, det var bara det att vi hade lite olika syn på vad som var ett bra och passande namn på en connemarabebis. Fast de var alla rumsrena, vill jag tillägga!

#15 Vill barna varna dej för vad du ger dej in på…
Deras namnförslagbyrå spottade ur sej fullkomligt ovärdiga namn,och detta fortskred under hela Irlandsresan i mars förra året.
Till exempel, om det tycktes bli ett föl som såg ut att bli väldigt långlinjerad så passade "Panorama" utmärkt! (tyckte jag och Tittut…)

#18 Jo, precis 

Grattis Ciao och Lotta! Då slapp du kanske nattvak också?
Vill minnas att jag hörde något om en Långarnö Goatie i fjol, men det där med Dubbelduschen förstod jag inte…?
Jag behöver ingen hjälp! Har namn klart sedan flera år.
Spelar ingen roll hur fölet ser ut. Namnen är klara.
Men Panorama var väl bra, men RC71 verkar använda "riktiga" namn, alltså sådana som människor kan heta. Patricia är mitt förslag till RC71 om det blir ett stoföl efter Packie nästa gång.

#20 Tack!
Inget utdraget nattvak iaf. Var uppe i omgångar i förrgår natt…
Tittut menar att Cedrick fått en lillebror..

#21 Ja,till viss del gör jag det. Vill inte heller ha för långa namn då mitt stuterinamn innehåller sju bokstäver. I år får det bli ett litet undantag…
Dom år jag fått fler än ett föl har jag döpt efter stoets begynnelseboktav, för att lättare kunna hålla isär årskullen senare….Tex 2005 då Penny, Laura och Allram föddes..

Stort Grattis! Vad härligt med föl, inte det minsta avundsjuk 
Jag instämmer med resten, nu vill vi se lite kort så vi också kan få vara med och njuta av underverket 

#24 Tack så mkt! Kort kommer så fort det blir möjligt 
# 26 Oj, här går det undan!

#26 Och alla andra HÄR KOMMER EN LITEN RÄTTELSE AV VISS BETYDELSE!
Vid närmare slutbesiktning i dagsljus visar det sej att Charlie är en CHARLENE ! 

Ja, jösses å det kan bli…Tror att Tittut känner igen sej här….

Så tokigt det kan bli !!! 

Hejsan svejsan så det kan gå 
Men du är knappast den första eller sista, vi hade fölvakt när vi åkte och firade mannens trettioårsdag, självklart passar stoet på att föla när vi är borta och vi får rapport om att det blev ett hingstföl. När vi kom hem var det dock ett svart litet stoföl som stod i hagen
Hon är numera diplomsto så vi kan ju hoppas Charlene har samma tur 

#28 Blå eller rosa grimma??? Farmor hinner knappt med i svängarna. Könsbyte är ett modernt påfund
. CHANGE eller CHEAT kanske vore mer passande namn
?
I alla fall GRATTIS!!!
farmor M

#34 Tack! 

GRATULERER
hoppeføll er jo topp!
# 28 Jag har viss erfarenhet i området ja… Det var fö Charlens dotter Ester som fick en son som blev en dotter! RC 71 hade rätt kul åt det då. 
Nåja, det var ju en värdslig sak med detta!
Det var en rysligt vältecknad unge, denna där "Charlies tant."

#33 En så'n söting
ser verkligen pigg och vaken ut och det var ju bra då att det blev en Charlene
.

Vad säger färgexpertisen om den bruna färgen? Jag har aldrig haft en fölunge som har den nyansen som nyfödd. Vita hår runt ögonen har hon så skm blir hon. Ciao har ju gulanlag…Kan det vara en mystiskt gulbrun? 

#38 Japp, pigg är hon! Skuttar runt mest hela tiden 
# 39 Mörkt gulbrun kanske, en gissning? Är allt annat än färgexpert inom connemara, men kan ju gissa ändå!
Skönt för oss amatörer att även proffs kan ta fel ibland. 
Supergullig! 

#41 Ja,jag vet faktiskt inte . Kan vara en luring…Ögonen är mörka ,men det är ju ingen garanti…Får väl gen-testa 

#36 Tack! Ja, hon är efterlängtad. 

Grattulerar till fölet och könsbytet.
Jättefin!
RC71. Fick faktiskt gulvibbar när jag såg bilden… Idé att testa. Precis ett sånt där knepigt gränsfall, t ex som Bernstein måste ha varit. Brun med nån slags orange skiftning, skumt.
Kära nån, ska det bli färgbyte nu oxå…
Jaa du.det är vad jag kallar snabb makeover..från brun hingsty till diffus-orange sto..Vad månne detta sluta?
Hoppas nästa fölis kommer snart så vi får se om den också skiftar kön och färg
Grattis till lilla Charlene ! Vad söt och vältecknad hon är 
Ett litet tips till nästa föl; lyft svansen och kolla om där är ett eller två hål 

Grattis till ett väldigt söt sto föl.
Grattis till en supergullig fölis! 
Grattis till stofölet, men jag fattar inte. Har du ändrat första annonseringen, trådens namn och inledning? Där står ju att det blev en dotter. Jag hann i alla fall inte läsa förrän nu.
#52 Ja, ähum, det blev visst både köns- och färgbyte till slut, rubriken är en klar efterhandskonstruktion
.
Hälsn den förvirrade farmodern
#52 Jag kände precis som du, förvirringen var total när jag började läsa tråden. 
I rubriken stod det stoföl, längre ner att det var en lillebror och sen att fölet skulle heta Charlie Hooligan.
Jag trodde ett tag att det var ett hemligt kodspråk som bara de mest inbitna connemarafantasterna förstod.
Det klarnade dock efterhand i tråden i och med könsbyte och där med också namnbyte. Förstod då att rubriken var en efterhandskonstruktion.
Grattis till en supersöt fölis! 

Tack alla!
Jag bad moderatorn ändra överskrifen på tråden för att dom som inte orkar läsa hela tråden skulle få rätt information ang kön på en gång
Kom på i efterhand att även detta skulle skapa viss förvirring…
#49 Det var väldigt mörkt i stallet i natt…Jo,jag lyfte på svansen och kände även med handen där bak på den lille, men hon var väl så hukrövad och skrynklig ännu så "musslan" gömde sej helt enkelt. Så talar en erfaren uppfödare…
Nåväl, jag rättade ju mitt misstag när dagsljus rådde!

Äntlgen online! Haft problem med det… SÅÅ mycket grattis!! Jättefin unge med underbar uppsyn! (vill ha) Härligt att du fick en tjej i den kombinationen! Lyckosam tidigare,ju!
Har vaktat ett sto m. stoföl åt goda vänner. Efterbörden ville inte släppa, fam var tvugna att resa bort och jag blev ombedd att ta över. Efter någon timme blev jag tvungen att ringa & berätta att stoet var en hingst. Samma fenomen… vana uppfödare men otydliga första signs. Saker och ting vecklar väl ut sig något med tiden.
Var det inte något liknande som hände när Drottning Kristina föddes? Man sköt kronprinssalut och allt… och så… fast pappa kungen lär ha tagit det med ro och närmast beundrat sin dotter som lyckades lura dem alla.

#57 Joodå, hon var täckt med hår från hjässan till knäna och rösten var "grov", därav drogs förhastade slutsatser..
Vi får ha i åminnelse att ett helt hovs sakkunskap bevakade den lilla!!
Bättre sent än aldrig
Grattis till fölet! Kul att det blev ett sto. Ser helmysig ut å kramgo! Hoppas det går bra för andra pållen me fölningen, blir kul å få se det resultatet presenteras sen.

Grattis till underbara och supersöta Charlene.
PS: Att det är svårt att könsbestämma nyfödda kaninungar och kattungar vet jag men föl………………………..

Grattis till fölet. Jättesöt

Grattis till den lilla. Ser jättegosig ut!
~Jag tror på ödet~

Grattulerar!! Kul att det blev ett sto… Inte alltid lätt att se om det är en pojke/flicka.. Du är säkerligen inte ensam i alla fall.
Söt var Charlene iaf!

#63 Tack!
Nja, så svårt att se är det ju egentligen inte…
Men gågon gång ska väl det hända också…Den lilla har rally i boxen och älskar mina skor!
Hade hoppats att kunna ta ut henne en stund nu på morgonen ,men här är snöblandat regn 

En så'n raring! Härligt med lite varmt vårväder nu så de kan vara ute ordentligt.
Vilken söt tjej!

Gick precis och undrade om vi skulle få se mera av underverket. Hon ser ut att ha god resning , stolt och vacker! Häftigt tecken också.

Ja, det är skönt att solen tittar fram. Hon har bara varit ute i omgångar senaste veckan då det varit så blött i marken, men nu börjar det äntligen torka upp!
Söt, jo visst!
En liten prinsessa!
Hälsn nöjd farmor

Oh vilken fin tös, Grattis igen, vad härligt att ha en dotter att spara 

#73 Tack! 

Nå ,vad tror experterna om färgen? Ögonen är fortfarande väl ljusa tycker jag….Fortfarande inne på gentest….
#65-67 

Vill också ha en så'n nu!! 

Grattis! Otroligt söt!
Vi kommer nog o fotobombar på din träff, har inte detaljplanerat riktigt än men det blir nog så!

#78 Välkomna! 

Vilken skönhet!!!

#80 Tack! 
Grattis!

#65 Oj vilken tös, grattis igen!
Vad är det förresten för fel på Ciao ? Såg att du skrivit att hon har svajande hälsa….

#84 Hon mår bra nu, men hade fång förra året då hon ej var dräktig.
Jasså, på det viset…Fång drabbar ju tyvärr många….Bra att hon mår bra nu.
Konstigt egentligen att en del hästar inte tål gräs och blir så sjuka av det, det är ju en sådan naturlig föda för dem..

#86 Riktigt så enkelt är det inte. Fång kan utlösas av en mängd olika saker-året runt. Men det kan vi disskutera i en fångtråd…: )

Men det blev ett bra foto. Och om hon inte är lättfotad kanske hon inte passar för dressyr eller hopp…
Kan en lättfotad connemara passa för avel??

Åh vad jag längtar efter mitt "plåster", Charlies halvsyskon! Tänkte just skriva att de där som är sådär orädda och kavata är gulligast. Men så tänkte jag på de lite blyga och försiktiga fölen och kom fram till att de ju också är gulligast! 

ser man det på det viset är hon mkt lättfotad!

Fin är hon. Hon ser så propotionerlig ut. Min här hemma liknar fortfarande en korsning mellan en älg och en spindel. 
Har alla hennes föl varit så sociala från början? Gorizias föl har alla varit ganska skygga och försiktiga i början. Funderar på om det hänger ihop med att hon är så överbeskyddande? Dock blir dom också som plåster efter ett par månader.

#92 Jo, hon växer jämnt och blir nog inte så stor tror jag. Påminner mkt om sin mor som föl. Ciao är 142 cm…
Ser fram emot bilder på älgspindeln!