Godmorgon 2008-05-16.
Härligt med Fredag! Den här veckan rann på fort den med. Ruggigt och regn här i Danderyd, då jag åkte från Norrtälje ver det inget regn där. Torrt i markerna så det här behövs ju men det kunde väl få vara liite varmare
.
Inga särskilda planer för dagen får se vad som dyker upp förutom jobb. Ha det bra alla!
Ruggigt,duggigt och allmänt gråtrist här i Enköping idag. Ungarna har studiedag så jag glädjer mig åt en lugn morgon då de kan sova ut ordentligt. Tanken var att Lasse skulle socialtränas på stan och i den allmänna rastgården idag,men håller regnet i sig så stannar vi nog hemma och myser i soffan istället.
Regn här också, men det behövs verkligen. Hoppas bara det blir uppehåll i helgen. Vi ska ha veteranbilsrally här, och det är så trist när det regnar. Sambon har en träbil som inte mår bra i regn, och jag vet av erfarenhet att det brukar kunna vara si och så med de gamla bliarna, när det gäller läckage och fungerande vindrutetorkare. Ett år när vi körde med pappas gamla Saab 96:a funkade torkarna sisådär. Det var liksom allt eller inget, och de gick inte att stänga av hur som helst. Sånt som kan vara lite småjobbigt om man ska åka Siljan runt och dryga tio mil…..
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
# Påminner mig om RC71's bil hon hade för länge sen vars vindrutetorkare flög av och iväg när man minst anar det. har ett smärtsamt minne av ihärdigt torkarletande på E18 i hällregn
# 3 Låter spännande!
Jag tyckte RC 71 och du skulle låna en bil av min far i helgen och vara med, men jag fick inget svar! Ni hade platsat perferkt och Lotta har ju varit med förr.
Ångrar ni er så finns det både en bubbla och en Opel som ni kan låna! 
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
ett mycket lockande erbjudande om dte inte vore för attr systern ska ut på vift i helgen med syster nr1.
Vad är fel med forumet idag föresten!? sköter sig inte alls…
Regn i Haninge med. Gick precis upp. suck.
vet inte vad jag ska göra denna dag. ska åka till stallet senare och ge mig på Monia som blivit lite förvildad såhär på senare dagar !
Trevlig fredag!

#3 Jaha, du var med-då också..

Halloj
Jobb som vanlig på morgonen, men bara 2 timmar idag, skönt! Sen direkt till stallet för jag ska bort sen o måste vara hemma i tid. Red ut en runda mest i skritt och klev i skogen utan stigar, nyttig träning =)
gomiddag försöker jobba men Maja som är hemma snor min dator pga att hennes måste blåsas efter virusangrepp..
fattar inte varför ej virusprogrammet funkade där. har själv ett ypperligt som heter AVG. ska se till att hon får samma nu..
sen väntar stalle me dressyrlektion Maja o ambo för min ridlärare..
har just bestämt att uppgradera ambos dressyrsadel så det blir lite mer dressagande..
var ute o la på regntäcke i hagen i morse..5 grader o regn brrrr!

God eftermiddag
Här har det börjat regna och åska alldeles nyss.
Har haft en jobbig och stressig dag på Djursjukhuset i dag.
Hovslagaren skulle komma direkt efter jag slutat så jag stressade hem med andan i halsen för att få in hästarna … Då ringer hon och säger att hon inte kan…. . Det var andra gången denna vecka, väntade även halva Onsdagen och då kom hon inte heller, återbud 5 minuter före. Jag känner mig därför rättså arg och besviken just nu.
Man tycker ju att det går att ringa återbud LITE tidigare. Är hovslagare en yrkesgrupp utan moral RC71?

Vad har ni andra för erfarenheter?

#10. Jag har lite sådana erfarenheter jag också ;)
Ett tips är att byta ras och skaffa shettisar. Då lassar man hela gänget i ett par transporter och åker till hovslagareskolan på Axevalla travbana. Helt perfekt!

#11 Funderar på att beställa tid just där efter helgen om detta fortsätter. Jag har varit där en gång för ett år sedan och tyckte det verkade bra. Är det Jörgen som sköter dina hästars hovar?
Tycker du också det är brist på duktiga hovslagare häromkring?
#10 Då får jag briljera med en hovslagare som ALLTID kommer i tid, om inte lite tidigare än utsatt tid….
Var endast nere å kikade till kusarna idag på sommarbetet. Vädret skiftar från strålande solsken till regn… Min största pålle får vila idag efter två dagars tömkörning. Gick som en klocka igår å det är så himla kul att kunna öka svårighetsgraden, även att man själv står på backen. Har däckelgjorden från en sele å tömkör i, inga inspänningstyglar eller liknande, funkar toppen! (Man tager vad man haver
)

#12. Ja, det är Jörgen och ibland Hans. Förra gången var det båda två, så det gick snabbt att verka fyra shettisar. Jag är väldigt nöjd.
Det är svårt med hovslagare. Vi hade Nikitas uppfödare tills han slutade av åldersskäl. Sedan har vi haft en annan i många år, men det har blivit lite krångel med honom. Så nu åker vi till hovslagareskolan med shettisarna och så kommer han och tar de tre stora. Lite lättare att få ut honom om han bara behöver ta tre i stället för sju.

Har idag ridit vårt 6-årssto i skogen. Hon kändes fin och mjuk, att böja/ställa. Svarade FÖR snabbt på säte ,halvhalter (för ovan gammelmatte). Pigg och glad. MÄKTIG galopp!! Bara vi flyttat ska här bli rida av!!

#15 Hur går det med gårdsförsäljningen?
#15 Det undrar jag också. Det såg så fint ut på korten. Vi blev riktigt sugna, men tror att det är för långt till blåsorkester och arbeten mm (walsen spelar).

#16 #17 Hur det går… Två visningar har varit, en tredje imorgon. 28-30 familjer har anmält sig till visning. 10 vill gå vidare so far. Några holländare, några från Sthlm - resten från länet.
Det är fantastik natur här. Skulle inte släppa detta om jag inte hade stugan som har liknande biotop.. samt en väntande gård som väl ägnar sig för hästhållning.
Men Walsan, ni bor ju såpass nära. Varför inte svänga hit och titta? Vi kan guida, om så önskas…
Blås finns i Ockelbo
… kulturskolans…
Sonen har faktiskt tjatat på mig att åka. Nu åker jag till Finland på söndag, kommer åter tisdag kväll och i morgon, i det förutspådda regnet, ska vi till en liten "privatklubb" vid Älvkarleby och ta med Jackie på en hoppning.

"19 Vart vill er son åka??
#20 och titta på er gård.

#21 Är även han road av natur och djur ?
#22 Fortsätter detta som PM.

#10 Nej ,stackars dej! Ja,tyvärr så är många av mina kollegor lite för väl medvetna om att dom är en bristvara och tappar därmed respekt för kunden. Jag brukar säga att det finns inget annat jobb där du kan komma försent/inte komma alls eller missköta sej på annat sätt utan att bli av med jobbet. Detta är inte ok! Jag försöker ALLTID hålla tiderna och blir jag sen mer än 10 minuter ringer jag. Avboka samma dag har bara hänt vid akut skada och sjukdom. Tyvärr så får dom som missköter sej alltid nya kunder om dom gamla tröttnar då bristen på utbildade hovisar är enorm.

#24 Tack för lite medlidande! Naturligtvis lyckades Shady tappa en sko i dag också… typiskt. Hon kan/ska inte gå utan skor så Mats och jag har lyckats plasta fast den så fint med Superfast tills hovslagaren behagar komma…..Duktigt eller hur?
Duktig du är som ringer om du bara är 10 minuter sen. Det har jag aldrig varit med om här.

#25 Du får komma hit på tappskokurs….Ta med dej Mats
Superfasten är bra att ha hemma.
Vad är Superfast? Är den avsedd att sätta fast skor?
#26 Jag vill också gå kurs.
Kan man anmäla sig? Ger du privatlektioner?
Har redan nött ut Lars-Erik Magnussons senaste utgåva av Hovvård - hovar, hovbeslag och hovsjukdomar. 

#27 Superfast är en snabbhärdande hovplast som används för att limma fast skor med samt plasta föl som behöver korrigeras.
#28 Tja, du får väl komma och sko Windy sen då…
Nu är hon barfota…

#29 Kan du inte ordna en hovkurs hemma hos dig för oss connemarafantaster? Både teori och praktik? Det vore en jättebra idé. Nuförtiden är det bara "barfotafolket" som ordnar hästägarkurser så fram för fler kurser ordnade av hovslagare! Jag kan hjälpa till med lite teori om du vill.

# 30 Ja,kanske det . En kurs för forummedlemmar 
yes! jag har alltid velat kunna sätta på tappsko i krislägen! jag kommer!!