Hemma hos: Din connemara
Fick några bildrutor över häromdan och för att skynda på framkallningen plåtade jag upp dom sista i stallet. Jodå, jag kör negativ färgfilm. (Digitalkamera? Släng dej i väggen när strömmen går!),
Fick idé till ett nytt fokus-projekt, HEMMA-HOS BILDER!
Så här bor Packie i sitt nybyggda chateau, inhyrd några 100 m härifrån hos Linda & Christer. Värdigt en Kung, med guldknoppar o allt
.
(För ordningens skull bör jag nämna att damerna hemma här på Carnaby Street bor i ombyggt vagnsskjul med glespanel, ska ta fram nån bild på det oxå).
HUR SER DET UT HEMMA HOS DIN CONNEMARA DÅ?
Tjing från MrsM

Var är Packie?
Wow så fint! Kul att även de mindre boxarna kostats på. Ofta får ju shettisar hålla till godo med ngt ledigt hörn någonstans. Men här är Hjördis lika mycket häst som ngn annan ser jag. 

#2 Ja, tillverkaren har efter detta specialbestädda bygge lanserat dom här små shetlandsboxarna som "Linda-boxen"! Den har tydligen gått på export oxå
.
Efter att ha hört Mrs.M:s och Rc71:s kommentarer tidigare och nu sett detta får jag en känsla av att det inte kommer att dröja så länge innan vi får se två nya shetlandsuppfödare?
Dom är väl söta? Och shettisarna också!

Klart de skall ha Shetland! När man väl skaffat sig denna underbara ras, frågar man sig hur man överlevde utan.
Mina komaror måste ju dela hus och hage med Nordisar och Russ dagtid men får än så länge bo enskilt på natten. Jag har ju ett stall med två boxar, men de är liksom omgjorda till fårhus och lammningsboxar. Hästarna bor i en stor lösdrift på 50kvm och två mindre på 20 kvm vardera.
På bilden har en av de små drifterna invaderats av Ligistparet Tindra och Skrutten. Madicken med tillhörande Mustang var vid denna tidpunkt hemma hos RC71, där de bodde kungligt och fick vara inne precis så mycket som Madicken vill (helst jämt)
#6 Hjördis är till vänster på bilden hoppas jag, annars så anar jag en dålig typ..på den till höger alltså
*fnissar elakt*

#7 "Umgås "ganska flitigt med grannens shettisar med jämna mellanrum. Jag har dock ett stort problem när jag visar dom på utställning- tyglarna trasslar in sej i öronen på shettisarna
#10 Bullemor! Känner du till stammen på den till höger? Har för mig att du känner till den ganska bra. 

#12 Simpel bonnunge bara.Inget blåblodigt alls!
.. är böjd att hålla med

En bild till… har tyvärr inte några bilder inifrån, men det får jag ordna så småningom!

Mrs M:
Behöver jag säga att guuud vad det stallet är fint! Packie mår säkert som den kung han förtjänar! 

#23 Vilket härligt perspektiv! Man känner sig nästan som en häst själv… :-)

#22 Spejade efter Ambo i lördags när jag åkte med systers häst till Ensta. Såg ingen liten skimmel någonstans. Kanske han var inne, det var på kvällen…
Jo han var inne då vid det laget! Han går ju i en av de 4 fållorna mot stora ekerövägen..den näst längst upp mot ensta eller hur jag ska beskriva! de är ute mln 8-ca 14.30.
du får komma in o leta efter oss om du har tid nästa gång!
Vilket fint stall du har! ååh den dan man kan ha ett eget litet stall vore najs! får väl bli i nästa liv eller så
ska ta lite bra bilder på vårt sommarparadis Stora Ekeby, vi anländer dit 19 juni.

#26 Ja, jag "åker väl på" att sko syrrans nya pålla, så jag lär väl passera då och då…
håll span på hoppbanan breve allén när du kör mot ensta, där brukar Maja träna..me sina ponnykompisar varav en hyr en connemara som heter Wonder boy (som var tvillingföl har nog berättat om honom, me de krumma frambenen som blev raka med hjälp av gips
ägs av en som heter aud o har ett ställe karlshems gård, dit maja ska på läger nu snart för 5e ggn!)

#28 Be Maja hålla utkik hos Aud. Det ska födas en Cedrickbäbis där i år..
#3 Mrs M, måste ju också buga inför den stallinredningen! helt i klass med K1 stallar på Lidingövägen, där jag hyrde förra hästen..där man har ekkubb i stallgångarna..måste nästan visa en bild därifrån (fast det har ju itne me connemaror att göra direkt hehe)
hästen som syns är en kladruber, så färgen är ju connemarig iaf

#30 Vad är en kladruber? 
Nog är det snygga stallar på K1, synd bara att hästar som inte får gå i hage har så dålig ventilation i stallet. Men fint är det!
#31 det är en stor häst från Kladruber i tjeckien, korsning inhemskt varmblod, lipizzaner, arab tror jag..oftast skimlar och blir vita direkt. Körhästar mest, danska hovet har dem och nu även Beridna Högvakten har köpt in 6 st o avvecklat de gamla skimlarna (en av dem hyrde jag i 4 år, han är i himlen nu R.I.P, hette Carousel)
Kladruberna är otroligt coola, de kan gå till slottet efter att ha kommit från 'tjeckien efter ca 2 månader, 4-5 år gamla..
#30 men funkar inte nya ventilationen än..det hette ju när den installerades att det var typ bättre luft innen än ute..
apropå lyx så har de ett rullband under boxarna, man öppnar en liten skåplucka under krubban o öser ner skiten direkt där!
De har ca 3 rasthagar o skrittmaskin o ska nu bygga fler hagar har jag just läst, så, lite bättre ska det väl bli!
Har många roliga storys från min tid me K1, Maja var ju me mkt där o förundrades över drillandet av alla värnpliktiga..

#33 Ok,tack för infon. Jag hade aldrig hört talas om den rasen..
Nej, ventliationen är inte bra, det blir otroligt varmt inne i stallarna, och i andra utrymmen där exempelvis hovslagaren är. En bekant till mig gör sin praktik hos hovslagaren och ibland är det så hemskt varmt att de inte kan jobba ordentligt. Trist, när så mkt pengar är inblandade.

#35 är det hos Mats då? tyckte byggfirman verkade så seriös men det kan ju vara feldimensionerat från ngn annan konsult också! Vet att de har gaveldörrarna öppna mkt..men, jämfört me gamla spiltstallarna där det STANK ammoniak så är iaf boxarna fina!
fick lite K1längtan, ska gå upp till slottet o titta nån fin dag!
Japp, det är hos Mats. Var det inte så att de inte fick ha dörrarna öppna för att de boende runt omkring kunde få hästluktssjukan? Tror det var någon sån dölarvig anledning. Jag tror att ventliationen är bra egentligen, men möjligen för lite blås för så stora stallar. Polisens hästar har det ju mkt bättre, med uteboxar.
Boxarna ÄR fina, och det är ju så mkt bättre för hästarna. De enda som kanske misstycker är väll de värnpliktiga som måste gå in till en lös häst.
#36 o #37 Så trevligt att se era connemarahem! Båda verkar luftiga och fina 
#39 de värnpliktiga får inte gå in till de lösa hästarna, de skall alltid bindas upp ,med grimma i box av säkerhetsskäl! en rätt bra regel som ridskolor skulle ha oxå..
Var är polisens uteboxar? Det är ju rasthagar bortanför ridhuset men de används ju av alla hästar + skrittmaskinen
just hemkommen från middag på stan med gamla ryttarkompisar från Djurgårn..bestämde just att rida på måndag kväll i min gamla grupp helt spontant! gud jag har ju suttit o spelat pokertärning efter med dessa folk i 20tals år..ränderna går aldrig ur!
#23 Det där stora stallet känns igen! När man kommer dit är man nästan hemma.
#27 Du börjar närma dig… 
#29 Attans då, det kommer födas "riktiga" ponnyer ända ute på Färingsö. Fast Aud's ställe är knappt på Färingsö. Närmare Lullehovsbron går det nästan inte att komma. Behövs bildbevis på underverket kan jag svischa förbi. Bidrar inom kort med foton på mörkbrun Huliganbebis med Sandy som mamma. Ska dit i helgen.

# 42 Jaha, har Sandy fölat?
tur vi har forumet här så man får lite information…
Vill GÄRNA ha bilder på Cedrickbäbisen när den tittar ut. Håll utkik! 
#29 nämen oj, missade det där igår, undrar vilket sto??
#43 Det tog några extra dagar men sen klämde hon ur sig en som sagt mörkbrun fölunge. En hingst som jag ska glo på i morgon kväll.
Cedrickbäbisar kan vara svåra att se från den vanliga bilvägen.. Jag ska be Aud slå mig en signal när h*n pluppat ut så kan jag ju göra en id-kontroll när jag ändå är på fotouppdrag.
Mrs M = Måste connemarorna chipmärkas vid nyregistrering?

#45 Den kommer i juni tror jag….
Alla Connemaraföl måste chipas och DNA-typas före reg.
Lite klargörande… Ventilationen är det då inget fel på på K1 om det inte blivit det den senaste tiden. Jag har jobbat där i två år och är mer eller mindre uppvuxen där (min mamma har jobbat där i 25 år) men jag håller med om att den inte var bra i gamla stallet.
Polisens hästar har inga uteboxar utan står i likadana boxar som K1's. Det finns i dagsläget två små paddockar och en skrittmaskin som rymmer fyra hästar.
Det går att läsa mer och se bilder på hästar och stall:
http://www.beridnahogvakten.se/
Kladruber: www.nhkladruby.cz
Okej, då försvann alltså uteboxarna när stallen byggdes om? För de fanns ju där tidigare, när jag hälsade på en bekant som gjorde värnplikten. Jag tror ventilations (eller snarare värme) problemet började när dörrarna inte fick vara öppna. Detta beslutades av kommunen (?) eftersom det kunde vara allergiframkallande för de boende runt omkring. Men jag vet att det blir mycket varmt inne hos hovslagaren på sommaren, och det är ju ingen bra arbetsmiljö.
"47 Men oj då har väl vi setts kanske! Hästen jag hyrde var skimmeln Carousel om du vet?
På vilket sätt jobbar du där? Nyfiken
#49 Det fanns bara fem eller sex uteboxar och polisen hade en av dessa, resten tillhörde K1. De revs när resten av stallarna renoverades och uteboxarna köptes faktiskt av just hovslagare Mats. Tidigare fanns det ungefär det dubbla antalet men de revs för kanske 10 (?) år sedan.
Dörrarna ska hållas stängda även nu, för precis som du skriver ska boende runtomkring slippa hästlukten. Jag uppfattar det som lite varmt på somrarna, man kan inte få naturligt drag som om man har öppna fönster/dörrar men det är bra luft i stallarna med ventilationstrummor, luftintag etc.
#50 Jag var anställd hos polisen, jobbar inte där längre, slutade för ungefär ett år sedan men har fortfarande bra koll på stall, folk och hästar och hälsar på ibland 
#jaja de där på baksidan nu är jag med! Där stod "min" pålle när han fick bronkit (1 av många problem han hade
)
Vi tänker oss upp till slottet 6e juni och kolla högvakten samt glo på de 60000 ballonger som ska släppas upp..(om det var rätt siffra något ditåt)
Poliserna känner man igen o morsade på, jag gillar stämningen där uppe!
Nå, minns du min då rundlagda skimmel Carousel som alltid krånglade (det var därför de ackorderade ut honom…)
Han finns med på hemsidan du hänvisade till under rubriken Hästar och sen Avlidna hästar
#52 Visst kommer jag ihåg Carousel e. Chapman precis som vårt ena halvblod. Minns hur man försökt banta honom genom åren… Utan framgång 
Ursäkta trådkap, sätter punkt för den här diskussionen här och nu.