Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 883 ggr
MadickenII
0

Morrn 2008-05-29

Ligger alla och sover än?Förvånad

Här är det strålande solsken, och rejält varmt. Nästan så att man tycker att det behöver regna lite. Fick jaga häst imorse, fattar inte hur hon kan ta sig ut. Tre trådar elstängsel, massa el och ingen påverkan på staketet. Jädrans russ!

Idag ska jag in till stora staden och luncha med min kusin, trevligt ska det bli. Sedan hem och försöka leta reda på katten, som fick någon sorts kräkanfall igår och sedan försvannGråter Hoppas jag hittar henne, hon ska ju föda när som helst.

Sola lugnt!

ambo
0

Gomorrn soool här också!

jobba idag igen me mina alléer. ska bli klar tills i morrn me en inlämning och det är lite råddigt och luddigt alltihop Ledsen

Tittut
0

Morning alla!

Brädgårdsjobb idag, och det känns just nu sisådär… Har annat som skulle behöva göras i mina pappershögar, och imorgon sticker jag bort hela dagen. Men det är väl som vanligt välkommet när lönebeskedet kommer.

Ha en bra dag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
0

God Morgon! Hade hoppats på att vara först idag, men det sket sig :D som vanligt

Ska till jobbet och sen fortsätta städa lite hemma tror jag. Bilen ska ev få nya skor idag.

Strålande solsken och verkar bli varmt =)

Bullemor
0

Varmt värre och schemat är ganska tomt idag. Skönt! Brukar dock inte vara något problem att hitta saker att göra ändå.

ha en fin dag allihopa!

monsterpony
0

God morgon

Nyss inkommen på jobbet efter en härlig joggingrunda på morgonen. Toppenväder. Det blir väl en sådan där dag som man känner sig urdum för att man inte har shorts, men har man dem inte inom räckhåll så har man inte. Det lutar åt en relativt lugn dag på jobbet med mest en massa möten, så jag ska försöka klara av lite nyttigt innan det drar igång.

RC70
0

GOD MORGON GOD MORGON!

JAAAAAAAAAAAA!! Monia är dräktig med Grafit! En fosterblåsa fanns där ! Underbart, var nästan så jag började gråta !! Skrattande

nu väntar ytterligare 5 ston på honom i skåne !

Sjuk har jag blivit med på kuppen :(

trevlig torsdag!

Maria-Kavat
0

God förmiddag! Blev hovvård i hagen idag, såg bra ut. Är väldigt torrt ute…hoppas faktiskt på lite regn. Tycker inte betena återhämtar sig så bra i denna torka. Blir lite pyssel innan jobb idag. Hoppas vädret håller i sig till nästa vecka, ngn som vet?

MadickenII
0

Håhåjaja, inte alltid kul att ha häst. Har stått ute på ett bete hela kvällen med en sjuk häst, och väntat på veterinären. Kom dit vid 7:30, och kom hem nu. Hästen har tuppspatt och shivering och hade fått något sorts anfall, vilket gjorde att hon inte kunde gå över huvud taget. Jätte kul…Får nu chock-doser med smärtstillande och ordinerad skrittmotion på mjukt underlag. Men riktigt vad det är för fel kan inte veterinären säga, vilket gör att det känns lite olustigt. Ska åka över en gång till ikväll, och titta till henne. Hon hatar att åka släp och kan inte gå hela vägen hem, så jag måste lämna henne var på betet. Får väll tälta där eller nått.

Murgard
0

#8 Nej, så jobbigt!  Vilken häst gäller det? Hur gammal?

MadickenII
0

Min gamla Tindra, född -91. 900 kg Nordsvensk. Inte världens fräschaste häst i övrigt, dåliga ben och lite skruttig men glad och pigg och fullt ridbar. Tror jag går under om jag måste ta bort henne också, så här nära inpå Madicken. Risken finns att hon blir bra på buttan, och sedan lika dålig igen när man slutar med den. Det går att operera, men inte en så stor häst. Lägger hon sig ner i hagen, så måste vi ta ut en grävskopa eller liknande för att få upp henne. Men andra ord, ingen bra prognos just nu.

Bara hålla tummarna nu!

Murgard
0

#10 Det är klart att jag håller tummarna! Hoppas hon repar på sig så hon kan vara med dig ett tag till.  Vad gäller operation kanke man tänker sig för hur som när hästen börjar bli till åren.. Kram på dig!!

ELS
0

Oj vad tråkigt. Jobbigt att inte kunna ta hem henne så du har koll i natt. Vad har hon för symptom? Fick hon ett krampanfall ? Kunde hon gå igen direkt hon fick smärtstillande?

Annette
0

#10. Ojdå, det låter inte kul. Men 17 år är väl ingen ålder ;) Jag har en Ardenner på 26 och en New Forest på 28 år :)

MadickenII
0

Nej, hon krampar inte, om man inte ska kalla de mkt höga stegen för kramper. Hon håller upp benet mot magen, kanske 2-3 sek och släpper sedan ner. Men, det är normalt för henne, särskilt när hon stått stilla en stund. Symtomen är extrem stelhet i bakbenen, hela bakdelen egentligen. Hon står på tå i bak, och sätter ihop alla fyra fötterna som en bergsget. Gungar fram och tillbaka med bakhovarna. Ingen puls eller värme alls. Ingen feber heller. Fång misstänkte man ju, men inga sådana symptom syns eller känns.

Fick butta igår, och det märktes ingen skillnad förrens imorse, då hon fick tre påsar till. Nu på morgonen syns det att smärtan är borta, men rörelserna är likadana som igår. Veterinären började fundera på någon påverkan på bäckenet, men hon går inte att palpera eftersom hela hon består av muskler och ett rejält lager späck. Och ställa henne på ett släp i detta tillståndet känns inte bra alls.

Hon har haft ett annorlunda rörelsemönster i flera dagar, men inga problem att gå eller trava. Men hon stelnar lätt till om hon inte rids.

MrsM
0

#14 Oj. Inge bra. Kan ju vara nån tumör eller skada/svullnad som trycker på några nervbanor nånstans… Sen har ni ju en massa fästingar därborta österut - vem vet vad dom har haft med sig? Typisk DVF diagnos, som veterinär tycker man det är klart intressant men… så tråkigt.